Wydrukuj tę stronę

Komar model 230

01 listopad 2018 Napisał Komar 241
Komar model 230
Motorower Komar 230

Motorower Komar model 230 był pierwszym modelem tego "insekta" produkowanym przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe,poźniejszy Romet, w Bydgoszczy.Podstawową myślą przewodnią przy produkcji tego mopedu było zrobienie prostego i taniego motoroweru dla "mas pracujących".
W nowej konstrukcji opracowanej w latach 1957-58 przez inzynierów B. Kędzierskiego, A. Kontzera i J. Podlaskiego, zastosowano zmodernizowany silnik z Rysia w wersji S02 ze zmienionymi przełożeniami w skrzyni biegów i bez dekompresatora a także wieloma innymi zmianami. Na bazie tego modelu w dalszych latach rozwijały się pozostałe modele Komara. Lata produkcji: 1960-1962
Dane techniczne:

Silnik:
Typu SM02 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 1,5 KM (32 KM/l) przy 5600 obr/min. Głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie. Rozrusznik nożny - pedały. Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10

Gaźnik:
Model GM12 z centralnym pływakiem Filtr mokry siatkowy z przesłona rozruchowa.

Sprzęgło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale skrzyni biegów.

Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewa rękojeścią kierownicy. Przełożenia w skrzyni I-3,25, II-1,55.Liczba zębów koła zdawczego 13.

Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów łańcuchem 3/8"x7,5, 36 ogniw, przełożenie 3,32, od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 112 ogniwach, przełożenie 2,68

Podwozie:
Konstrukcja ramy jednorurowa, spawana, grzbietowa, obniżona w części środkowej. Zawieszenie koła przedniego krótki wahacz pchany, zawieszenie tylne sztywne. Rozstaw osi 1150mm, całkowita długość pojazdu 1780, szerokość 600, wysokość siodła 800-900mm, wysokość kierownicy 960mm, prześwit 160mm, promień skrętu 1800mm.
Motorower malowany był w kolorze wiśniowym oraz wystepowały malowania dwubarwne: wisniowo jasnoszary (rama i bak wiśniowe, błotniki jasnoszare lub wiśniowa rama i błotniki z jasnoszarym bakiem)b

Koła:
Niewymienne o średnicy obreczy 23". Ogumienie 2,125-23. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tył 2,25 bar.

Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwna wkładką.

Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica- iskrownik trzycewkowa o mocy 17W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Świeca zapłonowa M14x225. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 3W. Sygnał elektryczny prądu zmiennego.

Pojemności:
Skrzynka biegów 0,75 l Zbiornik paliwa 6 (5,75)l.

Ciężar:
Ciężar własny 45 kg, obciążenie maksymalne 130 kg

Zużycie paliwa:
1,7 l/100 km przy 45 km/h

Wskaźniki:
Stosunek mocy silnika do ciężaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 50 km/h,
Szybkość użytkowa 35 km/h.
Wyposażenie:
Komplet narzędzi, pompka do opon




Zdjęcia prototypu Komar 230.




Zdjęcia Komar 230.


Usprawniamy motorower Komar
Ostatnia modyfikacja poniedziałek, 06 styczeń 2020 16:18
Administrator

Najnowsze od Administrator