Ryś i Żak
4 w tej kategorii




Żak Mr2E Lux

24 luty 2019 Ryś i Żak
Administrator

Written by


Motorowery MR2 Żak - na www.jacomoto.prv.pl Żak MR2E Lux

Pod koniec produkcji Żaków, w 1963 roku pojawiła się wersja oznaczona symbolem MR2E Lux - w której zastosowano silnik S38B.
Model ten oparty był o "bogatą" wersję Żaka posiadającą lampę przednią jak w Rysiu, chromowaną ozdobę baku i felgi, oraz sygnał dzwiękowy.
Foldery reklamowe pokazują także chromowane boki baku paliwa, jednak w dostępnych egzemplarzach brak takiej ozdoby.
W częœci produkowanych egzemplarzy pojawiła się także nowa plastikowa lampa tylna.
Lata produkcji: 1963



Żak Mr2

01 listopad 2018 Ryś i Żak
Administrator

Written by

Żak MR2

Bogata wersja Żaka. Uboga wersja Żaka. Cena motoroweru Ryś, była porównywalna z ceną motocykla WFM. Powodowało to małe zainteresowanie tym produktem. Zdecydowano więc, wprowadzenie tańszego i prostrzego modelu. W związku z tym wykonano dwa prototypowe modele.
Pierwszy z nich był to zupełnie nowy model, w którym zastosowano w zawieszeniu przednim krótki wahacz pchany a w zawieszeniu tylnym dwa amortyzatory.
Jednak ze względu na wysokie koszty wdrożenia wybrano drugi model.



Ryś Mr1B

01 listopad 2018 Ryś i Żak
Administrator

Written by

Motorower Ryś model MR1B

W 1963r. z powodu zaprzestania produkcji silników SM02 w zakładach Psie Pole w nadwozia Rysi zaczęto montować silniki S38 znane wcześniej z motorowerów Żak a także montowane w produkowanych już wtedy Komarach 231. Silniki te produkowane były przez zakłady w Nowej Dębie.
Silnik S38 ma uproszczoną budowę w stosunku do dotychczas stosowanego silnika SM02. Charakterystyczna dla tego silnika jest tłoczona osłona magneta i dwucewkowa instalacja elektryczna.



Ryś Mr1, Mr1E, Turysta

01 listopad 2018 Ryś i Żak
Administrator

Written by

Motorower Ryś model MR1, MR1E oraz Turysta

W styczniu 1957 roku, Zakłady Metalowe Zakrzów dostały wytyczne do produkcji pierwszego powojennego motoroweru. Już po pięciu miesiącach (zawrotne tempo) opracowano prototyp, który został zatwierdzony przez obecne władze zwierzchnie. We wrześniu pierwsza partia 400 sztuk opuściła zakład. Plan na rok 1959 wynosił już 20 00 sztuk, by do roku 1965 gdy fabryka osiągnie szczyt swoich możliwości produkcyjnych, na rynek miało być skierowanych 45 000 sztuk.
Zespół konstruktorów w składzie inż. Edward Janas, inż. Roman Wachowiak i inż. Zbigniew Domnicz był twórcami nadwozia tego, nowoczesnego jak na tamte lata, motoroweru.
Konstruktorami silnika byli inżynierowie Z. Haman i Stóżniak z Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego we Wrocławiu, która to fabryka produkowała silniki dla ZMZ pod symbolem SM01.



Szukaj na Jacomoto

Kalendarz

« March 2020 »
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31