Print this page

Komar model 2338

31 październik 2021 Written by ZZR - Romet 2271
Komar model 2338
Motorower Komar model 2338

W 1970 roku w podwozia motorowerów 2320 i 2330 wbudowano nowy silnik o nazwie S38SH, zmieniając ich oznaczenia kolejno na 2328 i 2338.
W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.
W związku z zamontowaniem tego silnika do ramy Komara 2330 zmieniono także siodło kierowcy na typ rowerowy- w tym przypadku siodło spotykane również w pegazie 700. Wymusiło to zmianę w konstrukcji ramy - nowe mocowanie siedzenia występujace wyłącznie tylko w Komar 2338.
Zamiast dotychczasowej rączki zmiany biegów na lewej stronie kierownicy zastosowano prostą w obsłudze dźwignię (odprężnik), która jest naciskana tylko podczas rozruchu silnika.
Budowę i zasady działania silnika ze sprzęgłem odśrodkowym dokładniej opisano - TUTAJ -
Pozostałe dane są odpowiednie dla poszczególnych modelii 2320 i 2338.
Stosowane malowanie to czerwono - czarna, niebiesko - czarna.
Lata produkcji: 1970(1)-1974?

Komar 2338
Wnętrze oraz sprzęgło odśrodkowe silnika S38SH.
Wiecej szczegółów i danych technicznych silnika przeczytasz - TUTAJ -

Dane techniczne:
Silnik:
Typu S38SH o mocy 1,5 KM przy 4700 obr/ min i stopniu sprężania 6,5. Maksymalny moment napędowy to 2,9 Nm przy 340obr/min. Średnica cylindra 38mm, skok tłoka 44mm, pojemność skokowa 49,8cm3
Gaźnik:
Model GM 12F rura ssąca połączona z rurą ramy.
Sprzęgło:
odśrodkowe.
Skrzynia biegów:
Jednobiegowa, zblokowana z silnikiem. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zębata o zębach skośnych , przełożenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 106 ogniwach, przełożenie 2,54.
Podwozie:
Rama o konstrukcji rurowo - tłoczonej. Zawieszenie koła przedniego krótki wahacz pchany Kolo tylne zawieszone na podwójnym wahaczu o skoku 60 mm bez tłumienia. Siodło pojedyncze typu rowerowego, schowek na narzędzia w przetłoczeniu z boku ramy za plastikowymi osłonkami. Całkowita długość 1780mm, szerokość kierownicy 600mm, wysokość rączek kierownicy 950mm, wysokość siodła 800-900mm. Lampa, plastikowa, zintegrowana z widelcem przednim.
Motorower malowany był w kolorach: pomarańczowy, niebieski, czarno-niebieski.
Koła:
Ogumienie 2,25x 23'. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tył 2,25 bar.
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwną wkładką.
Średnica bębnów 97 mm szerokość szczęk 20 mm.
Instalacja elektryczna:
Źródłem prądu jest prądnico-iskrownik, trzy-cewkowy, o mocy 20W i napięciu 6V, umieszczony pod lewą pokrywą silnika. Lampa przednia ma żarówkę dwuwłuknową 15dl, 15 W, 6V. Lampa tylnia jest oświetlana żarówką 6V, 5 W, s8,5/9,5.
Pojemności:
Zbiornik 6 l w tym 0,5 l rezerwy,
olej w skrzyni biegów 0,5l
Ciężar:
W stanie suchym 50 kg,
obciążenie całkowite 120kg,
dopuszczalne obciążenie bagażnika 20kg.
Zużycie paliwa:
2l/100km
Prędkość maksymalna 40 km/h
Wyposażenie:
Komplet kluczy, pompka do kół.
Last modified on poniedziałek, 13 listopad 2023 20:36
Administrator

Latest from Administrator

Related items