Motorower Komar 230

Motorower Komar model 230 był pierwszym modelem tego "insekta" produkowanym przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe,poźniejszy Romet, w Bydgoszczy.Podstawową myślą przewodnią przy produkcji tego mopedu było zrobienie prostego i taniego motoroweru dla "mas pracujących".
W nowej konstrukcji opracowanej w latach 1957-58 przez inzynierów B. Kędzierskiego, A. Kontzera i J. Podlaskiego, zastosowano zmodernizowany silnik z Rysia w wersji S02 ze zmienionymi przełożeniami w skrzyni biegów i bez dekompresatora a także wieloma innymi zmianami. Na bazie tego modelu w dalszych latach rozwijały się pozostałe modele Komara.
Lata produkcji: 1960-1962



Dane techniczne:

Silnik:
Typu SM02 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 1,5 KM (32 KM/l) przy 5600 obr/min. Głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie. Rozrusznik nożny - pedały. Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10

Gaźnik:
Model GM12 z centralnym pływakiem Filtr mokry siatkowy z przesłona rozruchowa.

Sprzęgło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale skrzyni biegów.

Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewa rękojeścią kierownicy. Przełożenia w skrzyni I-3,25, II-1,55.Liczba zębów koła zdawczego 13.

Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów łańcuchem 3/8"x7,5, 36 ogniw, przełożenie 3,32, od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 112 ogniwach, przełożenie 2,68

Podwozie:
Konstrukcja ramy jednorurowa, spawana, grzbietowa, obniżona w części środkowej. Zawieszenie koła przedniego krótki wahacz pchany, zawieszenie tylne sztywne. Rozstaw osi 1150mm, całkowita długość pojazdu 1780, szerokość 600, wysokość siodła 800-900mm, wysokość kierownicy 960mm, prześwit 160mm, promień skrętu 1800mm.
Motorower malowany był w kolorze wiśniowym oraz wystepowały malowania dwubarwne: wisniowo jasnoszary (rama i bak wiśniowe, błotniki jasnoszare lub wiśniowa rama i błotniki z jasnoszarym bakiem)b

Koła:
Niewymienne o średnicy obreczy 23". Ogumienie 2,125-23. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tył 2,25 bar.

Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwna wkładką.

Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica- iskrownik trzycewkowa o mocy 17W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Świeca zapłonowa M14x225. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 3W. Sygnał elektryczny prądu zmiennego.

Pojemności:
Skrzynka biegów 0,75 l Zbiornik paliwa 6 (5,75)l.

Ciężar:
Ciężar własny 45 kg, obciążenie maksymalne 130 kg

Zużycie paliwa:
1,7 l/100 km przy 45 km/h

Wskaźniki:
Stosunek mocy silnika do ciężaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 50 km/h,
Szybkość użytkowa 35 km/h.
Wyposażenie:
Komplet narzędzi, pompka do opon



Zdjęcia Komar 230.



Tutaj galerię.



Usprawniamy motorower Komar

POWRÓT