Komar 2, model: 2330

Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy a później Zakłady Predom Romet wypuściły na rynek motorower Komar 2 typ 2330. W nowym motorowerze wprowadzono ramę rurowo-tłoczoną z resorowanym teleskopowo tyłem. Był to ukłon w stronę poprawy komfortu jazdy. W miejsce dotychczasowego siodła rowerowego zastosowano wygodną kanapę. W tylna część ramy wkomponowano dwie puszki narzędziowe przykryte pokrywami z tworzywa sztucznego. Zastosowano także głębsze błotniki. Pierwsze modele posiadały jeszcze metalową lampę przednią, późniejsze plastikową. Zamiast sygnału dźwiękowego zastosowano ponownie dzwonek rowerowy. Motorower wyposażono w silnik S38B4, taki sam jak w Komarze 2320 odpalany pedałami.
Tak pisano o Komarze 2330 w ówczesnej prasie

Lata produkcji: 1969-1973



Dane techniczne:
Silnik:
Typu S-38B4 o mocy 1,4 KM przy 4000 obr/ min i stopniu sprężania 6,5. Maksymalny moment napędowy to 2,8 Nm przy 2750 obr/min. Średnica cylindra 38mm, skok tłoka 44mm, pojemność skokowa 49,8cm3

Gaźnik:
Model GM 12F rura ssąca połączona z rurą ramy.

Sprzęgło:
Sprzęgło mokre dwutarczowe z tarczami korkowymi umieszczone na wale korbowym silnika.

Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy. Wskaźnik włączonego biegu. Przełożenia całkowite: I-29,16, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-3,08, II-1,68. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.

Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zębata o zębach skośnych , przełożenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 106 ogniwach, przełożenie 2,54.

Podwozie:
Rama o konstrukcji rurowo - tłoczonej. Zawieszenie koła przedniego krótki wahacz pchany Kolo tylne zawieszone na podwójnym wahaczu o skoku 60 mm bez tłumienia. Siodło pojedyncze, schowek na narzędzia w przetłoczeniu z boku ramy za plastikowymi osłonkami. Całkowita długość 1780mm, szerokość kierownicy 600mm, wysokość rączek kierownicy 950mm, wysokość siodła 800-900mm. Lampa, (w późniejszych modelach plastikowa), zintegrowana z widelcem przednim.
Motorower malowany był w kolorach: wiśniowa, wiśniowo-czarna, biało-niebieska, czarno-biała.

Koła:
Ogumienie 2,25x 23'. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tył 2,25 bar.

Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwna wkładka.
Średnica bębnów 97 mm szerokość szczek 20 mm.

Instalacja elektryczna:
Źródłem prądu jest prądnico-iskrownik, trzy-cewkowy, o mocy 20W i napięciu 6V, umieszczony pod lewą pokrywa silnika. Lampa przednia ma żarówkę dwuwłuknową 15dl, 15 W, 6V. Lampa tylnia jest oświetlana żarówką 6V, 5 W, s8,5/9,5.

Pojemności:
Zbiornik 6 l w tym 0,5 l rezerwy,
olej w skrzyni biegów 0,5l

Ciężar:
W stanie suchym 50 kg,
obciążenie całkowite 120kg,
dopuszczalne obciążenie bagażnika 20kg.

Zużycie paliwa:
2l/100km

Prędkość maksymalna 40 km/h

Wyposażenie:
Komplet kluczy, pompka do kół.

Zdjęcia z epoki

Komar 2330

Pojazd jest moją własnością. Wyprodukowany w 1971 roku. Posiada jeszcze oryginalny lakier.




Tutaj galerię.




Próba Drogowa Komar 2 model 2330
Komar resorowany Komar 2 model 2330
Usprawniamy motorower Komar

POWRÓT