Komar Całkowicie Resorowany:

Komar 2330 Ostatni nasz kontakt z produktem Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy - mopedem Komar MR 232 miał miejsce dość dawno, bo jeszcze w roku 1964. Przejechaliśmy wtedy tym najmniejszym polskim pojazdem ok. 5 000 km i opracowaliśmy badanie drogowe (Motor 41 1964).
Wiele od tego czasu się zmieniło, moped Komar stał się pojazdem znacznie popularniejszym, będącym najprostszą w kraju formą jednoosobowego środka transportu zmotoryzowanego, przeznaczonego przede wszystkim do ruchu na niewielkie odległości. Produkowany był przez ZZR w niewiele zmienionej postaci i sprzedawany w cenie 4 500 zł, nawet na raty. Pod adresem tego pojazdu wyrażaliśmy trochę zastrzeżeń, a główne nasze życzenia kierowane do fabryki w imieniu użytkowników pojazdu dotyczyły konieczności wprowadzenia resorowania tylnego koła oraz wyposażenia mopedu w wygodniejsze siedzenie. Dopiero niedawno nasze sugestie zostały zrealizowane w postaci nowego modelu Komar 2330, którego zasadnicza zmiana polega właśnie na zastosowaniu resorowania koła tylnego. Moped jest wyposażony w wygodniejsze siodełko typu "mała kanapa", a powiększone oblachowanie ramy pozwoliło na skrycie schowka na narzędzia i przyczyniło się na pewno do polepszenia estetyki pojazdu.
Komar 2330 Komar 2 - model 2330 jest już seryjnie wytwarzany przez zakłady w Bydgoszczy. W tym jednak szkopuł, że jego produkcja jest jeszcze znacznie ograniczona (ok. 10% ogólnej ilości wytwarzanych przez ZZR mopedów) i przewidziana głównie na eksport. Tym niemniej pewna ilość egzemplarzy trafia do sieci handlu i usprawniony moped z Bydgoszczy jest sprzedawany w cenie 4 900 zł, a więc zaledwie o 400 zł wyższej od dotychczasowej. Będzie on zapewne pojazdem bardzo poszukiwanym i stąd nasz apel do Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy, aby zwiększały produkcję "Komara na teleskopach", naturalnie w miarę swych możliwości.
Po otrzymaniu z fabryki egzemplarza testowego opublikujemy badanie drogowe tego najmniejszego pojazdu jednośladowego, a na razie prosimy fo zapoznanie się z podstawowymi danymi technicznymi zmodernizowanego mopedu Komar.

Dane Techniczne:

Marka - ZZR.
Typ- Komar 2330.
Producent: Zjednoczone Zakłady Rowerowe, Bydgoszcz, Plac Piastowski 3. Producent silnika: Zakłady Metalowe im. Tomasza Dąbala, Nowa Dęba.
Silnik: typ S-38 B4, Jednocylindro-wy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra - 38 mm, skok tłoka - 44 mm, pojemność skokowa - 49,8 ccm, stopień sprężania -6,5. Moc nominalna-1.4 KM przy 4000 obr/min. Największy moment obrotowy -0,28 kgm prry 27">o obr/min. Gaźnik - poziomy, o srednicy przelotu 0 12 mm.
Instalacja elektryczna: - 6 Volt, iskrownik - prądnica prądu zmiennego 17 W. Kąt wyprzedzenia zapłonu (stab'> 27° (3 mm przed ZZ>. Świeca zapłonowa z gwintem M14 x 1,25 o wartości cieplnej 225.
Sprzęgło: dwutarczowe, mokre, umieszczone na wale korbowym. Przeniesienie napędu ze sprzęgła na skrzynkę biegów kołami zębatymi o zębach skośnych, przełożenie 57:12 = 4,75.
Skrzynia biegów: dwuprzekładniowa, zblokowana z silnikiem, o układzie kół zębatych stale zazębionych. Zmiana biegów pokrętna, rękojeścią po lewej stronie kierownicy. Przełożenia skrzyni biegów: I bieg -1,92, II bieg - 1,00. Masa zespołu napędowego - 9 kg.
Podwozie: rama pojazdu otwarta, pojedyncza, wykonana z rury stalowej . Zawieszenie kół: koło przednie -krótki wahacz pchany, działający na dwie sprężyny śrubowe, umieszczone w nóżce widelca. Zawieszenie koła tylnego - wahacz wleczony z dwoma elementami resorującymi. Napęd tylnego koła łańcuchem l/z* x 4,88 x 108 ogniw. Przełożenie - skrzynka biegów x tylne kolo - 13,9. Koła: szprychowe z obręczami 23". Ogumienie 23-2.25.
Hamulce: mechaniczne, bębnowe, pełnopiastowe. Całkowita powierzchnia okładzin ciernych - 80 ccm.

Komar 2330 Zbiornik paliwa: tłoczony z blachy stalowej. Pojemność: 6 litrów.
Wyposażenie: szybkościomierz z licznikiem kilometrów, sygnał dźwiękowy, dzwonek, komplet narzędzi, pompka; obręcze, kierownica, tłumik wydechu, chromowane.
Wymiary: rozstaw osi - 1150 mm. Długość x szerokość x wysokość -1780 x 600 x 960 (model 2320 z nieresorowanym tylnym kołem - 970) mm. Masa w stanie suchym — 50 kg (model 2320 - 43 kg). Dopuszczalne obciążenie - 120 4-10 kg bagażu (model 2320 - 130 4- 30 kg bagażu).
Dane eksploatacyjne (fabryczne): szybkość maksymalna -40 km/godz. Żużycie paliwa 1,8-2 1/100 km.
Cena -4 900 zł (model 2320 - 4 500 zł).


Horyzonty techniki nr 1 z 1973r.



POWRÓT