Motorowery Dezamet Dantom 50GFX lux na www.jacomoto.prv.plDezamet Dantom GXF 50 Lux oraz pochodne
Dantom GXF 50 Lux był całkowicie nową konstrukcją, produkowną w latach 1998-2000r przez zakłady Dezamet.
Nazwa Dantom, pochodzi od nazwy Przedsiębiorstwa
Konstrukcyjno-Badawczego "DANTOM" (pierwsze litery imion żony i syna P.Jaroszewskiego Danuta i Tomasz) która mieściła się w Krakowie przy ulicy Friedlejna. Ponieważ Dantom, była to
firma innowacyjno wdrożeniowa stąd nowe konstrukcje i kontakt
z przemysłem. Ponieważ pracownicy Dantona wykładali także na Politechnice
Krakowskiej konsekwencją tego jest to że, przedsiębiorstwo otrzymało grant od Komitetu Badań Naukowych przy Ministerstwie Nauki
i Szkolnctwa Wyższego na opracowanie
konstrukcji motoroweru i przygotowanie go do produkcji. Tak
się złożyło, że szefostwo Dantoma tj. dr. inż Jaroszewski
i dr hab. Mitianiec byli kiedyś pracownikami Dezametu. Znali
więc możliwości zakładu i nawiązali z nim kontakt.
Pierwsze modele funkcjonalne a potem kilka egzemplarzy motorowerów Dantom powstało
w dziale Działu Badań i Prototypów Dezametu.
Po dokonaniu udanych prób trakcyjnych,
motorowery zostały zgłoszone do homologacji, którą otrzymały.
Prace te był kończone już w Bernard Moteurs Poland (część firmy Dezamet wykupiona przez francuzów). Praktycznie całą pierwszą dokumentację
konstrukcyjną wykonał Dantom więc można stwierdzić, że nad motorowerem Dezamet się ostatecznie nie napracował.
Po szybkim upadku firmy Bernard dokumentację i prototypy przejął Dezamet
i usiłował produkować tę konstrukcję.
Wersja homologacyjna motoroweru posiadała silniki Zundap Famel Portugal - motorowery te były użytkowane głównie przez pracowników Dezamet. Prawdopodobnie
wyprodukowan około 100 motorowerów w tej wersji na około 300 łacznie wyprodukowanych Dantomów.
Stworzono także wersję sportową na bazie seryjnych egzemplarzy o nazwie Sport 50.
Opracowano także prototyp przyczepki towarowej dedykowanej do Dantoma wraz z specjalnym zaczepem montowanym do motoroweru.
Dantom GXF 50 Lux sylwetką zdecydowanie odbiegał od dotychczasowych modeli produkowanych w Polsce. Z nowości należy wymienić seryjnie montowane
kierunkowskazy, światło stop, hydrauliczne amortyzatory, dwuosobowe siodło kanapowe, lampę przednią której elementy świetlne pochodziły prawdopodobnie od
samochodu Polonez. Zbiornik paliwa umiejscowiony pod kanapą. Pojazd wyposażono w trzybiegowy silnik o oznaczeniu 027 zaprojektowany przez Dezamet znany
wcześniej z motoroweru Chart 210.
Osprzęt (manetki, dźwignie, przełączniki zespolone, licznik, kierunkowskazy) zastosowany
w prototypach Dantoma i w egzemplarzach homologacyjnych pochodził
z Portugalii (Zundapp) i sprowadzony był przez firmę Dantom.
Z oględzin dostępnych egzemplarzy Dantoma wynika że Dezamet zastosował właśnie te importowane elementy w seryjnych motorowerach.
Ciekawostką był dodawany podczas zakupu drugi zapasowy silnik Dezamet 027 zamiast gwarancji na motorower.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu Dezamet 027, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44 mm,pojemność skokowa 49,8 ccm, stopień sprężania 8.5 Moc maksymalna 2,0kW (2,8 KM) przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 3,5 Nm przy 4800 obr/min. Kąt wyprzedzania zapłonu 2.5mm przed ZZ. Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów. Wał korbowy kuty, składany. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające. Rozrząd tłokowy, smarowanie mieszankowe 30:1 Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.
lub silnik Zundapp Famel Portugal typ 278-40
Gaźnik:
Bing1/14/206 (208) dla silnika Dezamet 027 lub
Dellorto SHA 16.16 dla silnika Zundapp Famel Portugal typ 278-40
Poniższe dane dla silnik 027 Dezamet Sprzegło:
mokre trzytarczowe
Skrzynia biegów:
trzybiegowa o stale zazębionych kołach. Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd:
jednorzędowym łańcuchem rolkowym 12,7x8,51x5,2 mm.
Podwozie:
Rama podwójna rurowa z elementami tłoczonymi. Koło przednie zwieszone na widelcu teleskopowym z tłumieniem olejowym o skoku koła 110mm. Zawieszenie koła tylnego na wahaczu wleczonym. Amortyzatory teleskopowe hydrauliczne o skoku koła 70mm. Błotniki z tworzywa sztucznego, osłona łańcucha, zbiornik paliwa umieszczony pod siodłem.
Kierownica i osprzęt produkcji portugalskiej
długość 1820mm, szerokośc 710mm, rozstaw osi 1190mm, wysokość 1020mm,
Stosowane barwy nadwozia: biała, czerwona, zielona, szara, czarna w różnych konfiguracjach