Motorower Komar był pierwszym motorowerem produkowanym przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe,poźniejszy Romet, w Bydgoszczy które do tej pory zajmowały się wytwarzaniem rowerów.
Ta nowa konstrukcja została opracowaną w latach 1957-58 przez inżynierów B. Kędzierskiego, A. Kontzera i J. Podlaskiego.
Podstawową myślą przewodnią przy produkcji tego mopedu było zrobienie prostego i taniego motoroweru dla "mas pracujących".
Prawdopodobnie w roku 1958 roku przeprowadzono pierwsze próby drogowe Komara.
Być może ze względu na brak silników z Wrocławia lub z chęci jak najszybszego wdrożenia produkcji w 1959 roku zdecydowano się na wyprodukowanie serię Komarów z silnikiem od Simsona.
Z wględu na silnik dokonao kilku istotnych zmian w konstrukic pojazdu.
Zastosowano min. nowe cięgno hamulca, osłonę łancucha (po lewej stonie motoroweru).
A tak pisano o Komarach z silnikiem Simsona w Motorze nr 4 z 1959roku:
"Pierwszym tegorocznym zwiastunem krajowych nowości motoryzacyjnych jest zapowiedz Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy podjęcia w bieżącym roku produkcji mopedów. Jeśli Wierzyć obietnicom- do końca bieżącego roku ZZR przekaże na rynek 5000 mopedów zwanych KOMAR.
Już obecnie została wyprodukowana seria prototypowa mopedów, w której usunięto zauważone w czasie zeszłorocznych prób braki. Nie jest wykluczone ze Komary będą wyposażone w silniki produkcji Simson Suhl z NRD. Bydgoskie pojazdy będą stanowiły poważną konkurencję dla produkowanego już wrocławskiego mopedu MR1, Rywalizacja ZMW w Zakrzowie i ZZR w Bydgoszczy powinna przynieść oczekiwany przez przyszłych użytkowników efekt - polskie mopedy najwyższej jakości."
Dane techniczne: Silnik:
Typu SR2E o mocy nominalnej 1,8 KM przy 5000 obr/ min i stopniu sprężania 8,3. Maksymalny moment napędowy to 2,8 kGm przy 3500obr/min. Średnica cylindra 38mm, skok tłoka 42mm, pojemność skokowa 47,6cm3 Ciężar silnika w stanie suchym 12 kg. Mieszanka paliwa w stosunku 33:1
Gaźnik:
Model NKJ123-4.
Sprzęgło:
Sprzęgło mokre wielotarczowe
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy. Wskaźnik włączonego biegu. Przełożenia całkowite: I-26,6, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-3,5:1 , II-2:1.
Napęd:
Łańcuchowy, od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem
Podwozie:
Konstrukcja ramy jednorurowa, spawana, grzbietowa, obniżona w części środkowej. Zawieszenie koła przedniego krótki wahacz pchany, zawieszenie tylne sztywne. Rozstaw osi 1150mm, całkowita długość pojazdu 1780, szerokość 600, wysokość siodła 800-900mm, wysokość kierownicy 960mm, prześwit 160mm, promień skrętu 1800mm.
Koła:
Niewymienne o średnicy obreczy 23". Ogumienie 2,125-23. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tył 2,25 bar.
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwna wkładką.
Instalacja elektryczna:
Źródłem prądu jest prądnico-iskrownik, umieszczony pod lewa pokrywa silnika. Sygnał dźwiękowy 2,5V, 5 W. Kąt wyprzedzania zapłonu 2,5 przed ZZ.
Pojemności:
Zbiornik paliwa 6 (5,75)l.
olej w skrzyni biegów 0,35l
Ciężar:
obciążenie maksymalne 130 kg
Wyposażenie:
Komplet narzędzi, pompka do opon
Zdjęcie prototypu Komara z silnikem Simsona. Widać charakterystyczne osłony gaźnika, licznik w lampie przedniej
Zdjęcia motoroweru Komar z silnikiem Simsona.
Numer ramy 0001. Zdjęcia udostępnione przez Mateusza Szczygielskiego.
Rama nr 00153 Komara z silnikiem Simsona
Komar z silnikiem Simsona Nr ramy 00358
Komar z silnikiem Simsona nr ramy 00388
Rama nr 00597 Komara z silnikiem Simsona
Komar z silnikiem Simsona nr ramy 0598 własność marchel333@tlen.pl