Motorowery Komar 4 model 2328 oraz model 2338 - na www.jacomoto.pl Motorower Komar 4 model 2328 oraz model 2338

W 1970 roku w podwozia motorowerów 2320 i 2330 wbudowano nowy silnik o nazwie S-38SH, w celu ułatwienia obsługi motoroweru, zmieniająć ich oznaczenia kolejno na 2328 i 2338.
W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.
Moc maksymalna wzrosła do 1,5 KM przy 4700 obr/min, moment obrotowy osiągnął 2,9 Nm przy 3400 obr/min.
Zamiast dotychczasowej rączki zmiany biegów na lewej stronie kierownicy zastosowano prostą w obsłudze dźwignię (odprężnik), która jest naciskana tylko podczas rozruchu silnika.
Budowę i zasady działania silnika ze sprzęgłem odśrodkowym dokładniej opisano - TUTAJ -
Pozostałe dane są odpowiednie dla poszczególnych modeli i tak: 2320 dla 2328 oraz 2330 dla 2338.
Stosowane malowanie to czerwono - czarna, niebiesko - czarna.
Lata produkcji: 1970(1)-1974?




   Po za napisem i paroma szczgółami Komar 4 model 2328 nie róznił sie od Komara model 2320. Dźwignia odprężnika. Widać inne zamocowanie kalmki i gumy rączki niż w pozostałych modelach Komarów. .

Komar 2338



Poniższe zdjęcia przedstawiają wnętrze oraz sprzęgło odśrodkowe silnika S-38SH.



Tutaj galerię Komar 4 i silnika S38SH




Dywagacje na temat pewnej tabliczki znamionowej.


Jestem w posiadaniu komara 2328 - tak wynika z tabliczki znamionowej. Rok budowy 1970. Typ silnika S-38B4- i właśnie tu tkwi problem. Powinno być według danych fabrycznych S-38SH? Jest to błąd, czy po prostu w fabryce zabrakło tabliczek i nabijano numery na tabliczki od modelu 2320 lub 2330, a może były Komary 2328 z silnikiem bez sprzęgła odśrodkowego? Niestety mój pojazd nie posiadał oryginalnego silnika. Jeżeli ktoś ma jakieś informacje na ten temat lub ma podobny model, proszę o informacje.



- Budowa i działanie sprzęgła odśrodkowego -

POWRÓT