O tym się pisało...Komar 231Jaki Moped Kupić -Ryś,Żak Komar 230, Jawa 555
Choć można by powiedzieć, że w odniesieniu do omawianej grupy pojazdów jednośladowych tzw sezon trwa niemal rok, to jednak największy popyt na wszelkiego rodzaju zmotoryzowane wehikuły daje się zauważyć na wiosnę. Przyjrzyjmy się więc dziś bliżej najtańszym pojazdom zmotoryzowanym mopedom i mokikom dostępnym na naszym rynku.
Najtańszym mopedem jest produkt Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy Komar MR-230. Podobieństwo tego pojazdu do roweru jest znaczne; siodełko rowerowe , kierownica z dzwonkiem. Nieresorowane tylne koło oraz rowerowe pedały, to wyposażenie identyczne jak w rowerze. Źródłem napędowym jest 1,5 konny silniczek dwusuwowy zblokowany z dwubiegową skrzynią przekładniową. Koło przednie zawieszone jest na krótkim wahaczu o skoku 50 mm. Ogumienie ma większe rozmiary (23x2,125) niż w rowerze. Realna szybkość użytkowa Komara wynosi 40 km/godz.; średnie zużycie paliwa waha się między 1,7 a 2 l/100 km. Tak przynajmniej podaje wytwórnia. Komar cieszy się na rynku największym powodzeniem. Cena 4500 zł.
Rywalem Komara jest produkt Zakładów Metalowych we Wrocławiu-Zakrzowie RYŚ MR-1. Jest to bardziej już luksusowy pojazd z resorowanymi oboma kołami, estetyczną obudową. Po kilku poprawkach (obniżenie siodła, ulepszenie mechanizmu zmiany biegów, umożliwienie długotrwałej pracy silnika przy maksymalnym obciążeniu itp.), będzie ten polski moped udanym mikrolitrażowym pojazdem dwukołowym.
Postulowane poprawki są już stopniowo realizowane. Aktualna cena Rysia- 5800 zł.
Innym produktem ZM Zakrzów jest ŻAK MR-2. Zarówno ŻAK jak i RYŚ posiadają jednakowo rozwiązane zawieszenie kół przedniego na widelcu teleskopowym o skoku 85 mm, tylnego na wahaczu oraz sprężynie centralnej z tłumieniem ciernym. Zawieszenia rzeczywiście zapewniają komfort jazdy.
Dane eksploatacyjne są podobne jak dla Komara, różnice występują w rodzaju zastosowanego silnika. MR-1 RYŚ napędzany jest 1,6-konnym silnikiem z WSK Psie Pole, MR-2 ŻAK dwukonnym silnikiem z Zakładów Metalowych w Dębie koło Tarnobrzega. Rozwijane szybkości 45-50 km/godz., są wystarczające. Jeżdżąc bowiem na mopedach nie chodzi nam o osiąganie wysokich szybkości, lecz o względnie szybkie pokonywanie niezbyt dużych odległości przy minimalnym zużyciu paliwa.
Rozruch polskich 50-ek ma miejsce, jak dotychczas, wyłącznie przy użyciu pedałów rowerowych. Jednak ZM Dęba wyprodukowały już prototyp silnika 50cm3 z nożnym rozrusznikiem co jest zapowiedzią wypuszczenia w przyszłości również polskich mokików.
Importowany w roku 1960 czechosłowacki mokik JAWA 50 model 555 uruchamiany jest przy pomocy nożnego rozrusznika tak jak motocykl. Mimo tego do jego prowadzenie nie wymaga się prawa jazdy.
Nazwa mokik pochodzi z połączenia dwóch słów pożyczonych z niemieckiego moped +" kick- starter". Jawa 555 posiada 2,2- konny silniczek dwusuwowy, trzybiegową skrzynię przekładniową ze zmianą biegów przy pomocy nożnej dźwigni, tak jak w motocyklach. Ten czechosłowacki pojazd sprowadzony został do Polski w dwóch odmianach: z jednoosobowym oraz wydłużonym siodłem kanapowym. Dłuższa kanapa nie predestynuje go bynajmniej do przewożenia dwóch osób : konstrukcja pojazdu jest zbyt delikatna, choć silnik zapewne podołałby obciążeniu. Dłuższa kanapa daje możliwość zajęcia wygodniejszej pozycji w czasie wielokilometrowych przejazdów, do których JAWA 555 już się nadaje. Istnieje bowiem możliwość utrzymania szybkości do 50km/godz. , przy średnim zużyciu paliwa 2,5-3 l/100 km. Komfort jazdy ( dość wygodna kanapa, dość mały skok kół) dostateczny.
Cena mokika JAWA 555 wynosi 6600zł, a jego zalety wpłynęły na większy popyt, tak że dość szybko zniknął z rynku. Gdzieniegdzie można jeszcze znaleźć w sprzedaży ostatnie egzemplarze.
ST. Żelichowski