O tym się pisało...Komar 231 Komar 231


Komar MR-230, który choć narodził się z handlowej przezorności, bez specjalnej reklamy, jednak szybko znalazł odbiorców, ba stał się jednym z bardziej poszukiwanych pojazdów na naszym rynku. Jego cena 4. 500 zł nie należy do umiarkowanych, ale w tej chwili trudno coś poradzić wobec faktu, że fabryka za każdy silnik produkcji wrocławskiej płaci 2000 zł . Z tego też względu wytwórca w zasadzie odstępuje handlowi Komary po cenie kosztów własnych. A bywa, że i dokłada, gdyż ręczna produkcja zaledwie 12.000 sztuk nie gwarantuje dochodu. Wspominając o udanym starcie Komarów, warto przy tej sposobności dorzucić kilka szczegółów na temat dalszych zamiarów, z którymi nosi się fabryka. W roku bieżącym Zakłady nie mogą już liczyć na dostawę wrocławskich silników typu SM-02. Zastąpią je silniki S-38 z fabryki ZM Dęba, również dwusuwowe z przepłukiwaniem zwrotnym. Nadarza się więc okazja do poczynienia w Komarze pewnych poprawek i ulepszeń, ograniczających się raczej do podniesienia jakości poszczególnych części. Krótko mówiąc , trwają przygotowania do taśmowej produkcji ulepszonych Komarów MR-231, z którymi taśma ma ruszyć w 2 kwartale 1962.
Jak wynika z niżej podanej charakterystyki, w zasadzie nowy model niewiele będzie różnić się od dotychczasowego, w każdym razie nie zmieni swego wyglądu zewnętrznego.
Dla orientacji w nawiasach podaliśmy charakterystykę dotychczasowego modelu.
Pozostałe szczegóły techniczne dotyczą zarówno obecnego jak i przygotowanego Komara. Typ MR-231 (MR-230); ciężar własny pojazdu 43kG (45kG); dopuszczalne obciążenie użyteczne 100kG + 30kG bagażu; największa szybkość 50km/godz. ; zużycie paliwa przy szybkości 35km/godz. 1,8l/100 wg katalogu ; pojemność zbiornika paliwa 6 l ; dopuszczalny ciężar całkowity 173 kG (175 kG);
SILNIK – typ s-3; moc maksymalna 1,5 KM przy 5.000 obr./min.; objętość skokowa 49,8 cm; ilość cylindrów 1 ; średnica cylindra 38mm; skok tłoka 44 mm ; gaźnik G-12; stopień sprężania 6,5; największe jednostkowe zużycie paliwa dla mocy pełnej maksymalnej 450g/KM/godz.; smarowanie mieszanką paliwa i oleju 20:1; ciężar suchego silnika 9 kG (10kG);
PODWOZIE- rozstaw osi 1150 (1175 mm); całkowita długość pojazdu- 1750 (1800mm); całkowita szerokość pojazdu 600mm; wznios rączek kierownicy-950mm; wznios siodła-850mm; prześwit – 160mm ; najmniejszy promień skrętu w lewo i w prawo – 1750mm ; rama – rurowa spawana; sprzęgło – mokre, wielotarczowe, korkowe; skrzynia przekładniowa – zblokowana z silnikiem; ilość biegów 2; przełożenie – 1,325- 1,55 (3,08-1,68) ; zmiana biegów – pokrętną rękojeścią ; zawieszenie koła przedniego – krótki wachacz pchany; zawieszenie koła tylnego – sztywne ; napęd tylnego koła- łańcuch 1” x 4,88 – 106 ogniw; przełożenie: skrzynka przekładniowa; tylne koło 2,54; wymiary ogumienia 23”x2, 125 lub 23x2x2,225; hamulce – szczękowe. INSTALACJA ELEKTRYCZA – napięcie znamionowe – 6V; rodzaj zapłonu- iskrownikowy; świeca- M14x1,25 – 225 wg Boscha; prądnica 6V/16W (ZELMot 011); oświetlenie pojazdu – reflektor przedni; 15W/15W światło tylne; 1,5W; sygnał dźwiękowy – dzwonek. Kilka dodatkowych informacji dotyczących poczynionych i projektowanych zmian i uzupełnień podaliśmy w opisach pod zdjęciami.
Pierwszych pięć Komarów nowej wersji poddano już jazdom kontrolnym w różnych warunkach drogowych. Jeźdźcy fabryczni przebyli na nich 10.000 km – wzdłuż i wszerz Polski. Zebrane uwagi pozwolą na sformułowanie postulatów, których większość skierowana będzie pod adresem kooperantów… Fabryka próbuje przekonać wytwórnię w Dęba o konieczności uwzględnienia w silnikach S-38 sprzęgła odśrodkowego (bezwładnościowego), upraszczającego ruszanie z miejsca jednie przez zwiększenie obrotów za pośrednictwem dodawania gazu. Czy ten słuszny postulat wzięty zostanie pod uwagę – jeszcze nie wiemy. W każdym razie warto dążyć do takiej zmiany, gdyż z mopedów korzysta głównie młodzież przesiadająca się rowerów i nie mająca elementarnego przygotowania w zakresie obsługi. Do takiego prostego wniosku dawno doszły wytwórnie francuskie czy niemieckie produkujące wyłącznie mopedy ze sprzęgłem automatycznym . Zresztą o względach bezpieczeństwa myślą również konstruktorzy Komara. Ulepszony model najprawdopodobniej nie będzie rozwijał większej szybkości niż 40km/godz. , co godne jest odnotowania. My również jesteśmy za tym, aby pojazdy bliskiego zasięgu nie traciły charakteru roweru, nawet z chwilą dodania dodatkowego źródła napędu. Wspominając o przygotowaniu nowego Komara, ograniczyliśmy się tylko do informacji, zgodnych w treści z opinią fabryki. W uzupełnieniu podajemy , że w roku bieżącym fabryka planuje wypuszczenie na rynek 25.000 sztuk Komarów, a więc 100% więcej niż w roku ubiegłym, zaś następnej pięciolatce – po 150 000 rocznie(.). Będzie to możliwe po wybudowaniu projektowanego nowego zakładu.
O Komarze, jego zaletach i wadach napiszemy nieco obszerniej już z własnymi uwagami, po redakcyjnych badaniach drogowych.

Art pochodzi z Motor

Art powstał dzięki Aleksandrowi





Dodatkowe wyposażenie motoroweru Komar


POWRÓT