Komar MR-230, który choć narodził się z handlowej przezorności, bez specjalnej reklamy, jednak szybko znalazł odbiorców, ba stał się jednym z bardziej poszukiwanych pojazdów na naszym rynku. Jego cena 4. 500 zł nie należy do
umiarkowanych, ale w tej chwili trudno coś poradzić wobec faktu, że fabryka za każdy silnik produkcji wrocławskiej płaci 2000 zł . Z tego też względu wytwórca w zasadzie odstępuje handlowi Komary po cenie kosztów własnych. A bywa, że i
dokłada, gdyż ręczna produkcja zaledwie 12.000 sztuk nie gwarantuje dochodu.
Wspominając o udanym starcie Komarów, warto przy tej sposobności dorzucić kilka szczegółów na temat dalszych zamiarów, z którymi nosi się fabryka.
W roku bieżącym Zakłady nie mogą już liczyć na dostawę wrocławskich silników typu SM-02. Zastąpią je silniki S-38 z fabryki ZM Dęba, również dwusuwowe z przepłukiwaniem zwrotnym. Nadarza się więc okazja do poczynienia w Komarze
pewnych poprawek i ulepszeń, ograniczających się raczej do podniesienia jakości poszczególnych części. Krótko mówiąc , trwają przygotowania do taśmowej produkcji ulepszonych Komarów MR-231, z którymi taśma ma ruszyć w 2 kwartale 1962.
Jak wynika z niżej podanej charakterystyki, w zasadzie nowy model niewiele będzie różnić się od dotychczasowego, w każdym razie nie zmieni swego wyglądu zewnętrznego.
Dla orientacji w nawiasach podaliśmy charakterystykę dotychczasowego modelu.
Pozostałe szczegóły techniczne dotyczą zarówno obecnego jak i przygotowanego Komara. Typ MR-231 (MR-230); ciężar własny pojazdu 43kG (45kG); dopuszczalne obciążenie użyteczne 100kG + 30kG bagażu; największa szybkość 50km/godz. ;
zużycie paliwa przy szybkości 35km/godz. 1,8l/100 wg katalogu ; pojemność zbiornika paliwa 6 l ; dopuszczalny ciężar całkowity 173 kG (175 kG);
SILNIK typ s-3; moc maksymalna 1,5 KM przy 5.000 obr./min.; objętość skokowa 49,8 cm; ilość
cylindrów 1 ; średnica cylindra 38mm; skok tłoka 44 mm ; gaźnik G-12; stopień sprężania 6,5; największe jednostkowe zużycie paliwa dla mocy pełnej maksymalnej 450g/KM/godz.; smarowanie mieszanką paliwa i oleju 20:1; ciężar suchego
silnika 9 kG (10kG);
PODWOZIE- rozstaw osi 1150 (1175 mm); całkowita długość pojazdu- 1750 (1800mm); całkowita szerokość pojazdu 600mm; wznios rączek kierownicy-950mm; wznios siodła-850mm; prześwit 160mm ; najmniejszy promień skrętu w
lewo i w prawo 1750mm ; rama rurowa spawana; sprzęgło mokre, wielotarczowe, korkowe; skrzynia przekładniowa zblokowana z silnikiem; ilość biegów 2; przełożenie 1,325- 1,55 (3,08-1,68) ; zmiana biegów pokrętną rękojeścią ;
zawieszenie koła przedniego krótki wachacz pchany; zawieszenie koła tylnego sztywne ; napęd tylnego koła- łańcuch 1 x 4,88 106 ogniw; przełożenie: skrzynka przekładniowa; tylne koło 2,54; wymiary ogumienia 23x2, 125 lub
23x2x2,225; hamulce szczękowe.
INSTALACJA ELEKTRYCZA napięcie znamionowe 6V; rodzaj zapłonu- iskrownikowy; świeca- M14x1,25 225 wg Boscha; prądnica 6V/16W (ZELMot 011); oświetlenie pojazdu reflektor przedni; 15W/15W światło
tylne; 1,5W; sygnał dźwiękowy dzwonek. Kilka dodatkowych informacji dotyczących poczynionych i projektowanych zmian i uzupełnień podaliśmy w opisach pod zdjęciami.
Pierwszych pięć Komarów nowej wersji poddano już jazdom kontrolnym w różnych warunkach drogowych. Jeźdźcy fabryczni przebyli na nich 10.000 km wzdłuż i wszerz Polski. Zebrane uwagi pozwolą na sformułowanie postulatów, których
większość skierowana będzie pod adresem kooperantów Fabryka próbuje przekonać wytwórnię w Dęba o konieczności uwzględnienia w silnikach S-38 sprzęgła odśrodkowego (bezwładnościowego), upraszczającego ruszanie z miejsca jednie przez
zwiększenie obrotów za pośrednictwem dodawania gazu. Czy ten słuszny postulat wzięty zostanie pod uwagę jeszcze nie wiemy. W każdym razie warto dążyć do takiej zmiany, gdyż z mopedów korzysta głównie młodzież przesiadająca się rowerów
i nie mająca elementarnego przygotowania w zakresie obsługi. Do takiego prostego wniosku dawno doszły wytwórnie francuskie czy niemieckie produkujące wyłącznie mopedy ze sprzęgłem automatycznym .
Zresztą o względach bezpieczeństwa myślą również konstruktorzy Komara. Ulepszony model najprawdopodobniej nie będzie rozwijał większej szybkości niż 40km/godz. , co godne jest odnotowania. My również jesteśmy za tym, aby pojazdy
bliskiego zasięgu nie traciły charakteru roweru, nawet z chwilą dodania dodatkowego źródła napędu.
Wspominając o przygotowaniu nowego Komara, ograniczyliśmy się tylko do informacji, zgodnych w treści z opinią fabryki. W uzupełnieniu podajemy , że w roku bieżącym fabryka planuje wypuszczenie na rynek 25.000 sztuk Komarów, a więc 100%
więcej niż w roku ubiegłym, zaś następnej pięciolatce po 150 000 rocznie(.). Będzie to możliwe po wybudowaniu projektowanego nowego zakładu.
O Komarze, jego zaletach i wadach napiszemy nieco obszerniej już z własnymi uwagami, po redakcyjnych badaniach drogowych.