O tym się pisało...Badanie drogowe Moped Romet 710 PegazNowoci z bydgoskiej fabryki:
Romet 50T1 i Romet 50TS1
Jednymi z najnowszych znajdujących się w sprzedaży na naszym rynku motorowerów są modele Romet 50T1 oraz 50TS1. Symbolika oznaczeń jest następująca: 50 - oznacza pojemność skokową silnika, T - model turystyczny, TS - model turystyczno-sportowy, a 1 - pierwsza odmiana tego typu pojazdu.
Fabryka PREDOM-ROMET z Bydgoszczy pragnąc zaspokoić coraz to większe wymagania krajowych odbiorców, jakimi w większości nadal jest młodzież, w dość krótkim czasie opracowała całkowicie dokumentację i przystąpiła do masowej produkcji, zupełnie nowych, usportowionych i bardzo estetycznie wykończonych motorowerów.
Zerwano więc z dotychczasową tradycją i skonstruowano siodło kanapowe dla dwóch osób. Można to było osiągnąć zmieniając całkowicie konstrukcję ramy. Nowa, znacznie mocniejsca rama wykonana jest z elementów rurowych i tłoczonych. Zmieniono także silnik na typ 019, który ma nie zmienioną pojemność skokową 49,8 ccm, ale w którym podwyższono stopień sprężania do 8, co pozwoliło na osiagnięcie mocy 2,5 KM.
Silnik ten połączony jest z trójprzełożeniową skrzynką biegów. Sprzęgło - to sprawdzona już w poprzednich modelach konstrukcja wielotarczowego elementu ciernego pracującego w oleju. Cylinder silnika posiada skośne, nie stosowane dotąd ożebrowanie, a rura wydechowa w modelu 50 T-1, jest klasycznie przebiegającą konstrukcją - pod prawym podnóżkiem kierowcy, natomiast w modelu 50 TS 1 uniesiona jest ona znacznie wyżej nadając motorowerowi sportową sylwetkę. Do silnika 019 należy stosować świece zapłonowe o wartości cieplnej 240 (F-80).
Zawieszenie przednie motorowerów to widelec teleskopowy, koło tylne zawieszono na wahaczu i amortyzatorach teleskopowych z odsłoniętą sprężyną. Tak jak w modelu Komar-sport hamulec nożny i rozrusznik nożny oddzielono od siebie upodabniając motorower do motocykla. Zastosowano również większy, bo 9-litrowy zbiornik paliwa, pozwalający na przejechanie jednorazowo ok. 400-450km. Dla zwiększenia estetyki, z którą na ogół dotychczas mniej się liczono, motorowery, produkowane są w jaskrawych lecz przyjemnych dla oka kolorach, oraz posiadają chromowane: błotniki, obręcze kół, kierownice i amortyzatory. 50 T-1, jako model turystyczny wyposażony jest w niewielki (do 5 kg obciążenia) bagażnik, na pewno ułatwiający turystyczne wycieczki. Pod siedzeniem kanapowym znaleziono również miejsce dla dwóch podrecznych skrzyneczek. Kierownica stosowana w tym modelu pochodzi od motoroweru Komar.
50 TS-1, to model przystosowany niejako do wycieczek w terenie. Skrócono tu długość przedniego błotnika i uniesiono go do góry nadając mu wygląd motocykla przystosowanego do motocrossu. Krótsza (550 mm) kierownica zapewnia kierowcy tego poiazdu swobodniejsze manewrowanie w terenie. Motorowery te są do nabycia tylko za gotówkę i kosztują: 6500 i 6600 zł.
autor MACIEJ FURMANKIEWICZ
fot. J. Lewiński
art. pochodzi z Motor 1975r.