Motorowery na www.jacomoto.prv.pl Dezamet -Silnik rowerowy 029 i 030(Krupet)

Idea konstrukcji i produkcji silnik rowerowego powstała w Dezametowskim dziale konstrukcyjnym gdzieś pod koniec lat 80-tych. Pierwotnym założeniem była budowa silnika montowanego na kole przednim. Wykonano dokumentację i pierwsze prototypy. Jak wynika z informacji pana Krzysztofa Pawełczak który był wówczas szefem szefem prototypowni, wstępne badania trakcyjne ukazały szereg wad tak technicznych jak i użytkowych tej konstrukcji - (podobnych jak w Gnomie). Młodzi konstruktorzy ich nie znali. Po pewnym okresie zastoju w pracach nad silniczkiem spowodowanym min. uruchamianiem Stelli powrócono do pomysłu.
W nowo podjętych działaniach nad silnikiem pan Krzysztof Pawełczak brał dość czynny udział. Pierwszym pomysłem w odbudowie idei było przeniesienie silniczka nad koło tylne i położenie poziomo osi cylindra. Pozwoliło to na dość płaskie upakowanie jego elementów. Innym bardzo ważnym nietypowym rozwiązaniem był rozruch silnika i "gumowe sprzęgło" pozwalające na zatrzymanie roweru bez gaszenia silnika, a następnie płynne rozpoczęcie jazdy. W silniku tym zastosowano rozwiązania konstrukcyjne oraz technologiczne nie stosowane w Polsce i bardzo rzadko w tych latach w świecie.; pokrywy silnika były kształtowane podciśnieniowo, zbiornik paliwa i obudowa filtra powietrza wykonywana metodą rozdmuchu z tworzywa Hostalen- tworzywa antystatycznego sprowadzanego z Niemiec, sterowanie wlotem mieszanki przy pomocy zaworu membranowego bezpośrednio do skrzyni korbowej. Układ zapłonowy elektroniczny, bezstykowy firmy Phelon, którego wirnik był dmuchawą chłodzącą silnik. Napęd ze sprzęgła na rolkę był przenoszony gumowym paskiem zębatym. Powyższe pozwoliło na skonstruowanie silnika lekkiego i cichego o dość dobrych parametrach.
Prawdopodobnie w oparciu o dokumentację tego silnika Przedsiębiorstwo Handlowo-Remontowo-Produkcyjne "Krupet" nadal produkuje i sprzedaje w okolicach Dębicy swoje silniczki.

Dane techniczne:
silnik dwusuwowy, jednocylindrowy chłodzony powietrzem
- pojemność 30 ccm
- moc okm 0,5 kW
- masa 7 kg
- rodzaj paliwa: mieszanka E95 + olej Castrol TTS, Mobil Extra 2T lub Miksol S
- pojemność zbiornika do 1,2 litra
- prędkość użytkowa do 25 km/godz
- rozruch od tylnego koła roweru poprzez rolkę napędową
- silnik posiada automatyczne sprzęgło umożliwiające zatrzymanie roweru poprzez "zmniejszenie gazu" i ruszenie z miejsca przez "dodanie gazu"
- silnik może być opuszczany na koło tylne i odpalany w czasie jazdy, bez odrywania rąk od kierownicy

Silnik S38. Silnik S38. Silnik S38. Silnik rowerowy 029 lub 030 Silnik rowerowy 029 lub 030 Silnik model S-38 Silnik model S-38 Silnik model S-38 Silnik model S-38 Silnik model S-38 Silnik model S-38 Silnik model S-38 Silnik model S-38




Tutaj galerię.



Więcej o innych silnikach rowerowych :
Silnik rowerowy RS.
O tym się pisało - Silniki rowerowe
Felietony - Historia silników rowerowych
POWRÓT