Motorower Komar 231 i 231B

Komar MR 231. Motorower Komar MR 231 był drugim modelem tego "insekta" produkowanym przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w latach 1962-1963. W odróznieniu od Komara 230 model 231 posiadał nowe zawieszenie oraz lampę przedniš. Zmiana zawieszenia przedniego wymusiła zmianę sposobu mocowania kierownicy której kształt też zmieniono. W modelu tym wystepował silnik S38 który miała pokrywę iskrownika tłoczoną i inny układ wejścia linki zmiany biegów do kartera taką jak w motorowerze Żak,

W 1963 motorower wyposażono w unowoczesnioną jednostkę napędową, oznaczoną symbolem S38B, z odlewaną pokrywą iskrownika i wejściem linki zmiany biegów do kartera w tylniej części silnika, jak w późniejszych Komarach. Zmieniono takżę instalację elektrycznš którą wyposażono w przłącznik świateł w lampie przedniej a model ten otrzymał oznaczenie Komar 231B
Motorower nie miał osłon gaźnika.


Dane techniczne:
Silnik:
Typu S-38 lub S38B o mocy 1,5 KM przy 5000 obr/ min i stopniu sprężania 6,5. Maksymalny moment napędowy to 2,8 Nm przy 3500 obr/min. Średnica cylindra 38mm, skok tłoka 44mm, pojemność skokowa 49,8cm3

Gaźnik:
Model G-12 dla silnika S-38 lub G-12a dla silnika S38B, z centralnym pływakiem i średnicą gardzieli 12mm

Sprzęgło:
Sprzęgło mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale korbowym silnika.

Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy. Przełożenia całkowite: I-26,6, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-1,92, II-1. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.

Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zębata o zębach skośnych , przełożenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem, przełożenie 2,54.

Podwozie:
Konstrukcja ramy jednorurowa, obniżona w części środkowej. Zawieszenie koła przedniego krótki wahacz pchany, zawieszenie tylne sztywne. Rozstaw osi 1150mm, całkowita długość pojazdu 1170, szerokość 600, wysokość siodła 800-900mm, wysokość kierownicy 960mm, prześwit 160mm, promień skrętu 1700mm.
Motorower malowany był w kolorze wiśniowym lub niebieskim.

Koła:
Ogumienie 2,25x 23'. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tył 2,25 bar.

Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną wkładką żeliwną. Średnica bębnów 97 mm szerokość szczęk 20 mm.

Instalacja elektryczna:
Źródłem prądu jest prądnico-iskrownik, dwu-cewkowy, o mocy 20W i napięciu 6V, umieszczony pod lewą pokrywą silnika. Lampa przednia ma żarówkę dwuwłuknową 15/15W, 6V. Lampa tylnia jest oświetlana żarówką 6V, 1,5W,.

Pojemności:
Zbiornik 6 l w tym 0,5 l rezerwy, olej w skrzyni biegów 0,5l

Ciężar:
Masa własna 43 kg, dopuszczalne obciążenie motoroweru 120 kg.

Zużycie paliwa:
1,8l/100km

Prędkość maksymalna 50 km./h

Wyposażenie:
Komplet kluczy, pompka do kół.



Komar 231

Komar MR 231. Widoczny silnik S38 w wersji z tłoczona pokrywa iskrownika i innym sposobie podłączenia linki zmiany biegów.
Silnik S38 wczesna wersja. Widać inny sposób zamocowania linki zmiany biegów niż w późnejszych modelach.

Komar 231B

Lampa przednia w wersji z przełącznikiem swiateł Tabliczka znamionowa.


Tutaj galerię.



Usprawniamy motorower Komar

POWRÓT