Motorowery MR2 Żak - na www.jacomoto.prv.pl Żak MR2

Bogata wersja Żaka. Uboga wersja Żaka. Cena motoroweru Ryś, była porównywalna z ceną motocykla WFM. Powodowało to małe zainteresowanie tym produktem. Zdecydowano więc, wprowadzenie tańszego i prostrzego modelu. W związku z tym wykonano dwa prototypowe modele.
Pierwszy z nich był to zupełnie nowy model, w którym zastosowano w zawieszeniu przednim krótki wahacz pchany a w zawieszeniu tylnym dwa amortyzatory.
Jednak ze względu na wysokie koszty wdrożenia wybrano drugi model. Był on odchudzoną wersją Rysia pozbawioną wszelkich osłon oraz głębokich błotników, które zastąpiono płytkimi. Siodełko kanapowe zastąpiono siodełkiem typu rowerowego, co wymagało odpowiedniej modyfikacji ramy. Usunięto ozdobne okucie przedniego błotnika i ozdobną listwę na zbiorniku paliwa. Usunięto także osłony cylindra oraz obudowę ramy. Sprężyna tylnego zawieszenia została osłonięta dwudzielną osłoną z tworzywa sztucznego. Bagażnik przymocowany był do tylnego wahacza, co ograniczyło jego nośność do 5 kg.
W nowym motorowerze zastosowano także nową jednostkę napędową, mniejszą i bardziej ekonomiczną,o oznaczeniu S-38, taką jaką posiadały późniejsze Komary. Od silnika komarowskiego różnił je zewnętrznie sposób zamocowania linki zmiany biegów. Linka wchodziła w przedniej części silnika w miejscu wychodzenia kabli elektrycznych ( a nie z tyłu jak w Komarach, zobacz zdjęcia).
Istniały dwie odmiany Żaka - "uboga" i "bogata". Pierwsza z nich posiadała oddzielną lampę bez osłony kierownicy i prękościomierza oraz sygnału dzwiękowego, brak chromowanych ozdób a obręcze były malowane w kolorze nadwozia.
Druga "bogata" miała lampę przednią jak w Rysiu, chromowaną ozdobę baku i felgi, posiadała także sygnał dzwiękowy.
Pod koniec produkcji w 1963 roku pojawiła się wersja oznaczona symbolem MR2E Lux - w której zastosowano silnik S38B.
Lata produkcji: 1960 -1963

Prototypy Żaka

Uboga wersja Żaka. Uboga wersja Żaka.

Żak w wersji "ubogiej"

W fabryce  Żaka. Uboga wersja Żaka.  Żak -lewa strona.Ciekawy kranik z metalowym odstojnikiem. Nieoryginalny gaźnik i lampa tylnia. Widok z tyłu. Żak w ciekwaym szaro-czerwonym malowaniu. Żak - widoczny oryginalny gaźnika i osłona łańcucha. Silnik S38 - prawa strona. Silnik S38 -lewa strona. warto zwrócic uwagę na tłoczony dekiel pokrywy iskrownika. Lampa. Prawa strona. Charakterystyczna manetka gazu. Model z zachowanym oryginalnym malowaniem. Model z zachowanym oryginalnym malowaniem. Model z zachowanym oryginalnym malowaniem. Prawa strona.
Żak w wersji "bogatej"

Prawa strona. Prawa strona. Prawa strona. Prawa strona. Prawa strona. Prawa strona. Uboga wersja Żaka - widoczne orginalne magneto. Uboga wersja Żaka - widoczne orginalne magneto.  Silnik S38 - napis. Silnik S38. Widoczny oryginalny gaźnik G12 z filtrem powietrza oraz tłoczona osłona iskrownika. Silnik S38 wczesna wersja. Widać inny sposób zamocowania linki zmiany biegów niż w późnejszych modelach. Silnika S38 - magneto. Magneto i iskrownik dwu-cewkowy. Ryś- licznik wyskalowany do 80km/100.Czyżby przymiarka do zwiększenia pojemności a co za tym idzie prędkości? Niestety Turysta nie doczekał się seryjnej produkcji. Korby pedałów. Wystepował także inny wzór korb -taki sam jak w Komarach. Bagażnik - widok z góry. Bagażnik - widok z dołu. Instrukcja obsługi Żak Mr2. - rarytasik. Lampka tylnia Żak Mr2 wykonana z pastiku - też rarytasik.
Tutaj galerię.


Podobne tematy:
Dane techniczne Żak MR2E
Prototyp Żaka
W fabryce Żaka
Zanim kupimy moped Żak
Motorower MR2 Żak
Historia mojego motoroweru Żak
Jeszcze raz o Żaku.


Dane techniczne:
Silnik:
Typu S-38 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 2KM (36 KM/l) przy 5000 obr/min .Cylinder ze stopu lekkiego z tuleja żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Rozrusznik nożny na pedały. Osłona iskrownika tłoczona.
Gaźnik:
Poziomy typu G-12 z centralnym pływakiem o średnicy gardzieli 12 mm. Główna dysza paliwowa 0,55 mm. Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłoną rozruchową.
Sprzęgło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi osadzone na wale korbowym silnika.
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy. Wskaźnik włączonego biegu. Przełożenia całkowite: I-29,16, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-1,68, II-1. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zębata o zębach skośnych , przełożenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 114 ogniwach, przełożenie 2,68
Podwozie:
Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa. Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tłumienia na sprężynach śrubowych. Zawieszenie koła tylnego na podwójnym wahaczu z centralną sprężyną i tarczowym amortyzatorem ciernym. Siodło pojedyncze typu rowerowego z regulacja wysokości. Długość motoroweru 1850, szerokość 660mm, wysokość 1080mm. Wysokość siodełka 845mm, rozstaw osi 1254mm.
Motorower malowany był w kolorach: wiśniowa, szara, szaro-wiśniowa, zielona, szaro-niebieska.
Koła:
Niewymienne o średnicy obręczy 23". Ogumienie 2,125-23. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tyl 2,25 bar.
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, z wtopioną żeliwną wkładka.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik dwucewkowa o mocy 17W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Świeca zapłonowa M14x175. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 12V/3W. Dzwonek typu rowerowego.
Pojemności:
Skrzynka biegów 0,75 l Zbiornik paliwa 8 (5,75) l.
Ciężar: własny 52 kg,
Zużycie paliwa:
2,5 l/100 km przy 45 km/h
Wskaźniki:
Stosunek mocy silnika do ciężaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 50 km/h,
Szybkość użytkowa 35 km/h
Wyposażenie:
Komplet kluczy i pompka do kół.
Wskaż strzałką na zdjęcie, a zobaczysz opis.

POWRÓT