Silnik model 027 www.jacomoto.plSilnik model 027 i pochodne
Jest to już ostatni seryjny silnik produkcji Dezametu zastosowany w ostatnim produkcie fabryki Romet w Bydgoszczy - motorowerze Chart 210. Silnik ten został zaprojektowany
całkowicie od nowa, jako następca nieudanego, bądź cieszącego się złą opinią silnika Dezamet 019. Dezamet 027, podobnie jak jego poprzednik, posiada skrzynię biegów 3-stopniową
lecz o całkiem innej konstrukcji, prawdopodobnie częściowo inspirowaną konstrukcjami silników Minarelli, która w latach 80. była czymś nowym na polskim rynku silnikówmotorowerowych.
Prototypowy silnik 027 powstał już w 1982 roku na deskach kreślarskich w Zakładach Metalowych Dezamet, czyli mniej więcej w okresie, kiedy zaprzestano produkować silnik 019.
Porównując rysunki prototypu z silnikiem produkowanym seryjnie od 1987 roku nie widać szczególnych zmian, poza zmianą wyglądu silnika (kształt obudów, cylindra i głowicy).
Zmianą, którą da się dostrzec na pierwszy rzut oka jest typ sprzęgła; w prototypie umieszczono je na prawym czopie wału korbowego, dokładnie tak, jak w poprzednich
konstrukcjach. Jednak tutaj można doszukiwać się podobieństwa do konstrukcji Simsonowskiej, bowiem sprzęgło posiadało 4 sprężyny dociskane śrubami M6. Sprzęgło było zamocowane
na wielowypuście.
W 1985 roku zaprezentowano prototypowy silnik wraz z prototypem motoroweru Romet Chart 210. Był to dokładnie ten sam silnik jaki jest na rysunkach z
lat 1982/1983. Na zdjęciach z tego prototypu można zauważyć, że dźwignia zmiany biegów oraz dźwignia rozrusznika pochodzi z innych silników (np. 023, wielokarb "drobny frez").
Do 1987 roku zmieniono kształt zewnętrzny silnika na bardziej "kanciasty" dostosowywując go do ogónej poprawionej sylwetki motoroweru, zmodyfikowano sprzęgło (co
zmodyfikowano?). W silniku zastosowano sprzęgło 3-tarczowe, skrzynię biegów o 3 przełożeniach oraz zapłon elektroniczny który współpracował z modułem Telpodu (GL-133) oraz
cewką zapłonową, tzw. butelkową. Zastosowanie takiego zapłonu opartego na elektronicznym przerywaczu, zamiast tradycyjnego platynkowego, znacznie ograniczyło awaryjność zapłonu
jednak powodowało wyższe koszty produkcji.
Również w 1987 roku wyprodukowano 1000 egzemplarzy Charta, (prawdopodobnie i tyle silników) następnie produkcja silnika trwała od 1988 do (oficjalnie) 1994 roku kiedy
wyprodukowano ostatiniego Charta 210. Jednak historia tego silnika nie zakonczyła się w tym momencie.
Gdy pod koniec lat 90 zdecydowano sie naprodukcję nowego polskiego motoroweru przez Zakłady Dezamet w Nowej Debię silnik ten znalazł się w 1998 roku w motorowerze Dantom GXF
50 Lux. Ciekawostką silnika montowanego w tym motorowerze była instalacja 12V. Niestety w1999 roku wraz z zkonczeniem produkcji Dantoma silniki te przestano ostatecznie
produkować.Prawdopodobnie na tym zakończyła się kariera tego silnika, wraz z upadkiem oddziału ZMD zajmującego się produkcją silników, oraz później Bernard Motor Parts (BMP).
Na przestrzeni lat, w trakcie produkcji Charta, znane jest kilka modyfikacji silnika, które jednak są zmianami nieznacznymi, np. zastosowanie wymiennej płetwy wałka zdawczego
(płetwa napędzała napęd licznika). Pod koniec produkcji Charta (także w Dantomie) stosowano obudowy sprzęgła i zapłonu malowane na czarno z polerowanymi napisami. W 1989 roku
montowano gaźniki Bing 1/14/206 typ SRE z powodu braku gaźników krajowych (14MC produkcji FOS).
Znana jest także wersja silnika 027 zastosowana w Motorydwanie produkcji Dezamet, w której zmieniono przełożenie wał-kosz sprzęgłowy na mocniejsze, prowadzenia wodzika w
krzywce oraz kółka krzywki. Ostatnie dwie modyfikacje spowodowały zmianę zazębiania biegów z 1-N-2-3 na N-1-2-3.
Można śmiało powiedzieć, że ta przemyślana (choć niestety dosyć poźno wprowadzona do produkcji) konstrukcja silnika Dezamet 027 czyni go praktycznie bezawaryjnym, bezobsługowym
i najbardziej udanym silnikiem motorowerowym produkcji Zakładów Metalowych Dezamet w Nowej Dębie.
Lata produkcji: 1987-1994 ora 1998-1999
Silnik montowano w motorowerach: Romet Chart 210, 211, Dezamet Dantom GXF50 Lux, Dezamet Motorydwan, pojedzie inwalidzkim Norka.
Tekst powstał dzięki Mikołajowi Burdajewiczowi.
Prototyp silnika 027
Zdjęcia udostępnione dzięki włacicielowi sklepu z częściami motorowerowymiMotokam
Seryjny silnik 027 z gaźnikiem 14mc
Seryjny silnik 027 z gaźnikiem Bing 1/14/206 typ SRE
Silnik 027 w wersji 12V gaźnik Bing z motoroweru Dantom
Widać zaślepione wyjście linki licznika.
Silnik 027.4 w wersji 70ccm z pojazdu Motorydwan
Silnik w wersji z wymuszonym opływem powietrza i rozruchem ręcznym.
Silnik 027 w wersji 70ccm z pojazdu Norka
Zdjęcia nadesłane przez Bartka Idzikowskiego. Silnik w wersji z wymuszonym opływem powietrza i rozruchem ręcznym.
Dane techniczne:
Silnik typuDezamet 027 o mocy 2,0KW (2,8KM) przy 4000 obr/ min i stopniu
sprężania 8,5. Maksymalny moment obrotowy to 3,5 Nm przy 5600 obr/min. Średnica cylindra 38mm, skok tłoka 44mm, pojemność skokowa 49,8cm3
Dane silnika 70cm3
o mocy 2,0KW (2,8KM) przy 5200 obr/ min i stopniu
sprężania 8. Maksymalny moment obrotowy to 3,5 Nm przy 5600 obr/min. Średnica cylindra 45mm, skok tłoka 44mm, pojemność skokowa 69,8cm3 Gaźnik:Typu 14 MC lub Bing1/14/206 typ SRE Sprzęgło: mokre trzytarczowe cierne w kąpieli olejowej Skrzynia biegów: trzybiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów nożna.
Przełożenie i prędkoć maksymalna na poszczególnych biegach:
I bieg 2:07, 25 km/h
II bieg 1:52, 45 km/h
III bieg 1:03, 45 km/h Instalacja elektryczna:
dla Romet Chart 210i 211: iskrownik prądnica typ 105; 6V 25W, 1 cewka wyzwalająca (impulsator); 1 cewka zasilająca, 2 cewki ładowania (1,6A bezmasowe), 2 cewki świetlne (25W,2,5A)
dla Dezamet Dantom GXF 50 Lux iskrownik prądnica typ 105; 12V 90W, 1 cewka wyzwalająca (impulsator); 1 cewka zasilająca, 2 cewki ładowania (1,6A bezmasowe), 2 cewki świetlne
w pojazdach 3 kołowych występowały także prądnice 12V. Pojemności: olej w skrzyni biegów 0,5l Ciężar: (bez oleju): 15 kg Zużycie paliwa: 1,8-2 l/ 100km