Eksponat - Dezamet Dantom GXF 50
Dantom GXF 50 Lux był całkowicie nową konstrukcją, produkowną w latach 1998-2000r przez zakłady Dezamet SA w nowej Dębie.
Nazwa Dantom, pochodzi od nazwy Przedsiębiorstwa Konstrukcyjno-Badawczego "DANTOM" (pierwsze litery imion żony i syna P.Jaroszewskiego Danuta i Tomasz) która mieściła się w Krakowie przy ulicy Friedlejna.
Ponieważ Dantom, była to firma innowacyjno wdrożeniowa stąd nowe konstrukcje i kontakt z przemysłem. Ponieważ pracownicy Dantona wykładali także na Politechnice Krakowskiej konsekwencją tego jest to że, przedsiębiorstwo otrzymało grant od Komitetu Badań Naukowych przy Ministerstwie Nauki i Szkolnctwa Wyższego na opracowanie konstrukcji motoroweru i przygotowanie go do produkcji.
Wyprodukowano około 100 motorowerów w tej wersji. Prezentowany egzemplarz ma nr 85.
Wyprodukowano około 100 motorowerów w tej wersji. Prezentowany egzemplarz ma nr 85.
Motorower od początku zakupu w 2001 roku w sklepie "U kaczyńskiego w Wołominie na ul. Legionów (już nie istnieje) jest związany z naszą okolicą. Przez wiele lat był włąsnością mieszkańca Kobyłki. Muzeum posiada pełną dokumentację tego motoroweru. Pojazd pozostawiony w stanie z dnia zakupu z niewielkimi przeróbkami poprzedniego właaściciela. Ciekawostką był dodawany podczas zakupu drugi zapasowy silnik Dezamet 027 zamiast gwarancji na motorower - silnik także w posiadaniu muzeum.
Dezamet Dantom 50GXF Lux z 1998 roku nr ramy 00085
Dane techniczne:
Silnik:
Typu Dezamet 027, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44 mm,pojemność skokowa 49,8 ccm, stopień sprężania 8.5 Moc maksymalna 2,0kW (2,8 KM) przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 3,5 Nm przy 4800 obr/min. Kąt wyprzedzania zapłonu 2.5mm przed ZZ. Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów. Wał korbowy kuty, składany. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające. Rozrząd tłokowy, smarowanie mieszankowe 30:1 Chłodzenie swobodnym opływem powietrza. lub silnik Zundapp Famel Portugal typ 278-40
Gaźnik:
poziomy typu: Bing 1/14/206 lub 208 typ SRE dla silnika Dezamet 027 lub Dellorto SHA 16.16 dla silnika Zundapp Famel Portugal typ 278-40
Poniższe dane dla silnik 027 Dezamet
Sprzęgło:
mokre trzytarczowe cierne w kąpieli olejowej
Skrzynia biegów:
trzybiegowa o stale zazębionych kołach. Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd:
jednorzędowym łańcuchem rolkowym 12,7x8,51x5,2 mm.
Podwozie:
Rama podwójna rurowa z elementami tłoczonymi. Koło przednie zwieszone na widelcu teleskopowym z tłumieniem olejowym o skoku koła 110mm. Zawieszenie koła tylnego na wahaczu wleczonym. Amortyzatory teleskopowe hydrauliczne o skoku koła 70mm. Błotniki z tworzywa sztucznego, osłona łańcucha, zbiornik paliwa umieszczony pod siodłem. Kierownica i osprzęt produkcji portugalskiej
długość 1820mm, szerokośc 710mm, rozstaw osi 1190mm, wysokość 1020mm,
Stosowane barwy nadwozia: biała, czerwona, zielona, szara, czarna w różnych konfiguracjach
Koła:
Szprychowe wymienne obręcze stalowe 17", ogumienie przód 2 1/4, tył 2 3/4
Hamulce:
Mechaniczne, bębnowe pełnopiastowe.Średnica bębna 150cm. Hamulec przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem.
Instalacja elektryczna:
Prądnico-istrownik. 12V/90W. Zapłon bezstykowy elektroniczny, świeca F-100 Reflektor przedni z żarówką 12V-35/35W, światło tylne 12V-5W, , oświetlenie predkościomierza, kierunkowskazy.
Pojemności:
Pojemność zbiornika paliwa 5dm3
Ciężar:
masa własna 83 kg, dop obciążenie 160 kg
Zużycie paliwa: 2,3 l/100 km
Predkość maksymalna: 50 km/h
Wyposażenie:
kpl narzędzi
Silnik:
Typu Dezamet 027, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44 mm,pojemność skokowa 49,8 ccm, stopień sprężania 8.5 Moc maksymalna 2,0kW (2,8 KM) przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 3,5 Nm przy 4800 obr/min. Kąt wyprzedzania zapłonu 2.5mm przed ZZ. Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów. Wał korbowy kuty, składany. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające. Rozrząd tłokowy, smarowanie mieszankowe 30:1 Chłodzenie swobodnym opływem powietrza. lub silnik Zundapp Famel Portugal typ 278-40
Gaźnik:
poziomy typu: Bing 1/14/206 lub 208 typ SRE dla silnika Dezamet 027 lub Dellorto SHA 16.16 dla silnika Zundapp Famel Portugal typ 278-40
Poniższe dane dla silnik 027 Dezamet
Sprzęgło:
mokre trzytarczowe cierne w kąpieli olejowej
Skrzynia biegów:
trzybiegowa o stale zazębionych kołach. Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd:
jednorzędowym łańcuchem rolkowym 12,7x8,51x5,2 mm.
Podwozie:
Rama podwójna rurowa z elementami tłoczonymi. Koło przednie zwieszone na widelcu teleskopowym z tłumieniem olejowym o skoku koła 110mm. Zawieszenie koła tylnego na wahaczu wleczonym. Amortyzatory teleskopowe hydrauliczne o skoku koła 70mm. Błotniki z tworzywa sztucznego, osłona łańcucha, zbiornik paliwa umieszczony pod siodłem. Kierownica i osprzęt produkcji portugalskiej
długość 1820mm, szerokośc 710mm, rozstaw osi 1190mm, wysokość 1020mm,
Stosowane barwy nadwozia: biała, czerwona, zielona, szara, czarna w różnych konfiguracjach
Koła:
Szprychowe wymienne obręcze stalowe 17", ogumienie przód 2 1/4, tył 2 3/4
Hamulce:
Mechaniczne, bębnowe pełnopiastowe.Średnica bębna 150cm. Hamulec przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem.
Instalacja elektryczna:
Prądnico-istrownik. 12V/90W. Zapłon bezstykowy elektroniczny, świeca F-100 Reflektor przedni z żarówką 12V-35/35W, światło tylne 12V-5W, , oświetlenie predkościomierza, kierunkowskazy.
Pojemności:
Pojemność zbiornika paliwa 5dm3
Ciężar:
masa własna 83 kg, dop obciążenie 160 kg
Zużycie paliwa: 2,3 l/100 km
Predkość maksymalna: 50 km/h
Wyposażenie:
kpl narzędzi