Print this page

Krajowe nowości mopedowe - Ryś TURYSTA

01 listopad 2018 Written by o jednośladach 2360
Krajowe nowości mopedowe - Ryś TURYSTA
Krajowe nowości mopedowe

W ostatnim numerze podaliśmy kilka szczegółów nowego uproszczonego zakrzowskiego mopedu, który w IV kwartale bieżącego roku ukaże się po obniżonej cenie w detalicznej sprzedaży. Na Żaku-u gdyż tak nazywa się nowy model nie kończy się lista nowych produktów fabryki Wrocław-Zakrzów, specjalizującej się w produkcji mopedów i coraz racjonalniej planującej swą produkcję. Dużym dopingiem dla zakładu jest kanadyjskie zamówienie na dostarczenie 500 mopedów RYŚ.
Opracowano natychmiast WERSJĘ EKSPORTOWĄ pojazdu, który poza staranniejszym wykończeniem (inny proces lakierowania) charakteryzuje się posiadaniem listw ozdobnych pod siedzeniem i bagażnikiem, osłony-zderzaka w przedniej części błotnika, chromowanego zbiornika paliwowego itd. Reszta jak w normalnym seryjnym mopedzie na rynek krajowy. Na Targach Poznańskich zwróciliśmy uwagę na DWUSUWOWY MOPED TURYSTA. Przyznajemy, ze nieco sceptycznie zapatrywaliśmy się na możliwość przewożenia dwóch osób przy użyciu 49ccm- silniczka., w którym tłok posiada średnicę zaledwie 38mm. Nasze obawy zostały rozwiane w czasie ostatniego pobytu naszego przedstawiciela w ZM Wrocław-Zakrzów. Gdy zawiódł samochód służbowy dyrektora, a samolot LOT-u odlatywał z wrocławskiego lotniska za nieco więcej niż 1/2 godziny, realnym środkiem transportu został… dwuosobowy moped z doskonałym jeźdźcem fabrycznym p. Falkowskim, któremu tą drogą dziękuję za dowiezienie na lotnisko). Pod obciążeniem dwóch osób (łącznie 150kG) przy pełnym otwarciu przepustnicy przez znaczną część drogi, mimo upalnego dnia silniczek spisywał się bez zarzutu, pozwalając na osiąganie do 50km/godz. I nie wykazując tendencji do zacierania. Na nawierzchniach o gorszym stanie tylne zawieszenie (centralna sprężyna wahacza jest dłuższa o ? zwoju) obciążonego mopedu, dobijało tylko przy natrafieniu koła na rzeczywiście głębsze dziury.
Moped posiada niżej umieszczony środek ciężkości, bowiem dwuosobowe siodło (niezbyt niestety wygodne dla pasażera) osadzono prawie bezpośrednio nad błotnikiem, bez stosowanego w RYS-iu tunelu, gdzie znajduje się schowek na narzędzia. Inny jest też kształt kierownicy, zapewniający lepszą pozycję prowadzącego moped.
Naturalnie trudno od dwuosobowego TURYSTY wymagać doskonałych przyspieszeń pod pełnym obciążeniem czy tez długich szybkich przejazdów międzymiastowych. Wydaje się, że racjonalna eksploatacja dwuosobowego mopedu nie powinna przyczyniać się do radykalnego skracania żywotności mopedu, a szczególnie silniczka, o którym utarła się opinia, że jest trudny do "zarżnięcia" nawet w rękach początkujących kierowców - którzy stanowią lwią część użytkowników udanych zakrzowskich mopedów.
mgr inż. ST. Szelichowski
Artykuł z: Tygodnik Motor rok 1960.
Dane techniczne Ryś MR1 -
Konie mechaniczne - słów kilka
Więcej na ten temat - Nim Ryś ryknie
Rysiami po Indonezji
Badanie drogowe mopedu RYŚ
div>
Last modified on wtorek, 14 listopad 2023 12:30