Pod adresem tego pojazdu wyrażaliśmy trochę zastrzeżeń, a główne nasze życzenia kierowane do fabryki w imieniu użytkowników pojazdu dotyczyły konieczności wprowadzenia resorowania tylnego koła oraz wyposażenia mopedu w wygodniejsze siedzenie. Dopiero niedawno nasze sugestie zostały zrealizowane w postaci nowego modelu Komar 2330, którego zasadnicza zmiana polega właśnie na zastosowaniu resorowania koła tylnego. Moped jest wyposażony w wygodniejsze siodełko typu „mała kanapa", a powiększone oblachowanie ramy pozwoliło na skrycie schowka na narzędzia i przyczyniło się na pewno do polepszenia estetyki pojazdu. Komar 2 — model 2330 jest już seryjnie wytwarzany przez zakłady w Bydgoszczy. W tym jednak szkopuł. że jego produkcja jest jeszcze znacznie ograniczona (ok. 10% ogólnej ilości wytwarzanych przez ZZR mopedów) i przewidziana głównie na eksport. Tym niemniej pewna ilość egzemplarzy trafia do sieci handlu i usprawniony moped z Bydgoszczy
jest sprzedawany w cenie 4 900 zł, a więc zaledwie o 400 zł wyższej od dotychczasowej. Będzie on zapewne pojazdem bardzo poszukiwanym i stąd nasz apel do Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy, aby zwiększały produkcję „Komara na teleskopach", naturalnie w miarę swych możliwości. Po otrzymaniu z fabryki egzemplarza testowego opublikuje-my badanie drogowe tego naj-mniejszego pojazdu jednośladowego, a na razie prosimy ,o zapoznanie się z podstawowymi danymi technicznymi zmodernizowanego mopedu Komar. (szel)
DANE TECHNICZNE
Marka - ZZR. Typ - Komar 2330. Producent: Zjednoczone Zakłady Rowerowe, Bydgoszcz, Plac Piastowski 3. Producent silnika: Zakłady Metalowe im. Tomasza Dąbala, Nowa Dęba.
Silnik: typ S-38 B4, jednocylindrowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra — 38 mm, skok tłoka — 44 mm, pojemność skokowa - 49,8 cm., stopień sprężania — 6,5. Moc nominalna — 1.4 KM przy 4000 obr/min. Największy moment obrotowy — 0,28 kgm przy 2750 obr/min. Gaźnik - poziomy, o średnicy przelotu 12 mm. Instalacja elektryczna: - ś Volt. iskrownik — prądnica prądu zmiennego 17 W. Kąt wyprzedzenia zapłonu (stały 27 stopni. (3 mm przed ZZ). Świeca zapłonowa z gwintem M14 x 1,25 o wartości cieplnej 225.
Sprzęgło: dwutarczowe, mokre, umieszczone na wale korbowym. Przeniesienie napędu ze sprzęgła na skrzynkę biegów kołami zębatymi o zębach skośnych, przełożenie 57:12 - 4,75.
Skrzynia biegów: dwuprzekładniowa, zblokowana z silnikiem, o układzie kół zębatych stale zazębionych. Zmiana biegów pokrętna, rękojeścią po lewej stronie kierownicy.
Przełożenia skrzyni biegów: I bieg - 1,92, II bieg - 1,00.
Masa zespołu napędowego - 9 kg.
Podwozie: rama pojazdu otwarta, pojedyncza, wykonana z rury stalowej.
Zawieszenie kół: koło przednie - krótki wahacz pchany, działający na dwie sprężyny śrubowe, umieszczone w nóżce widelca. Zawieszenie koła tylnego - wahacz wleczony z dwoma elementami resorującymi. Napęd tylnego koła łańcuchem 1/2. x 4,88 x 108 ogniw. Przełożenie - skrzynka biegów x tylne koło - 13,9.
Koła: szprychowe z obręczami 23". Ogumienie 23-2.25. Hamulce: mechaniczne, bębnowe, pełnopiastowe. Całkowita powierzchnia okładzin ciernych - 80 cm,.
Zbiornik paliwa: tłoczony z blachy stalowej. Pojemność: 6 litrów.
Wyposażenie: szybkościomierz z licznikiem kilometrów, sygnał dźwiękowy, dzwonek, komplet narzędzi, pompka; obręcze, kierownica, tłumik wydechu, chromowane.
Wymiary: rozstaw osi - 1 150 mm. Długość x szerokość x wysokość 1780 x 600 x 960 (model 2320 z nieresorowanym tylnym kołem - 970) mm. Masa w stanie suchym - 50 kg (model 2320 - 43 kg). Dopuszczalne obciążenie - 120 10 kg bagażu (model 2320 - 130 30 kg bagażu).
Dane eksploatacyjne (fabryczne): szybkość maksymalna - 40 km/h. zużycie paliwa 1,8-2 1/100 km. Cena - 4 900 zł (model 2320 - 4 500zł).
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę: