Odry i MR-1 na starcie!

29 listopad 2023 Written by o jednośladach 429

Odry i MR-1 na starcie!
Centralny Zarząd Przemysłu Wyrobów Precyzyjnych urządził w swych biurach przy ul. Kruczej 36 w Warszawie, ciekawą wystawę nowouruchomionej w roku 1957 produkcji w poszczególnych podległych sobie zakładach. Dla zwiedzających pewnym zaskoczeniem Jest duży wachlarz produkowanych towarów — od zapalniczek, automatycznych ołówków, piecyków gazowych Ii lodówek, a skończywszy na turystycznych kajakach, motorowerach i skuterach. Wystawiono nawet szybkościomierz do samochodów.. "Mikrus", których do tej pory próżno by szukać nawet w biały dzień. Z racji zainteresowań naszego czasopisma przyjrzeliśmy się bliżej wystawionym pojazdom mechanicznym.
fot. 1
Oto tak wygląda prototyp skutera „Odra 1”. To już jest coś — jak wyraził się jeden ze zwiedzających. Na nasz gust „Odra” ma sylwetkę nieco za ciężką i sprawia wrażenie pojazdu mało zwrotnego. Oprowadzający po wystawie Inżynierowie Tadeusz Dubiel i Jerzy Skórzewski zapewniali jednak, że ten typ „Odry” znakomicie znosi trudy dalekich rajdów, a na naszych drogach i bezdrożach trzyma się świetnie.
Wierząc tym zapewnieniom — dodajemy parę zdobytych danych technicznych. Jak czytelnicy widzą. „Odra 1” ma całkowicie obudowany przedni widelec wraz z reflektorem i szybkościomierzem. Zawieszenie przedniego koła na wahaczu. Koło tylne również posiada teleskopy tłumione olejem. Pojemność silnika WFM 125 cm3 —Jest on dodatkowo chłodzony wentylatorkiem. Po uruchomieniu seryjnej produkcji, Inżynierowie ze wspomnianego Centralnego Zarządu obiecują zwiększył moc tego silnika o półtora KM, szybkość 56 km/godz. Łączny ciężar „Odry”— około 100 kG. Zaplanowano, że w roku 19581 zakłady wypuszczą na rynek 100 takich skuterów.
Lżejszy i na oko przyjemniejszy wydaje się skuter „Odra 2”. produkcji tych samych zakładów, którego fragment widzimy na drugim planie. Różni się od swego starszego brata obudową kryjącą tylko przednie koło, lampę I szybkościomierz. Przednia osłona jest nieruchoma. Jak w Lambretcie. Nieco lżejszy. Jaka będzie cena skuterów w detalicznej sprzedaży — to widocznie bardzo delikatna sprawa, bo ani rusz nie mogłem jej się dowiedzieć. Dano mi tylko do zrozumienia, że przy różnego rodzaju narzutach zmoknie się w sumie o 50% wyższej od kosztów produkcji. Zobaczymy.
fot. 2
O ile z pewnym sceptycyzmem patrzyliśmy na „Odrę 1”, a ciut cieplej na „Odrę 2” mając ciągle w pamięci eleganckie i delikatne sylwetki skuterów zagranicznych, to prawdziwą przyjemnością oglądaliśmy mopedy „MR-1”. Zresztą „MR-1”. zatwierdzone zostały do produkcji w roku 1958 w ilości 10.000 sztuk. Oba wystawione prototypy przeszły już pomyślnie pierwszy „chrzest bojowy'”, przebywając w lecie 1957 r. 5.1100 km — od morza po góry. Na podstawie poczynionych obserwacji nasi fachowcy ryzykują twierdzenie, że „MR-1” jest lepszy, trwalszy i estetyczniejszy od mopedów produkcji czeskiej i niemieckiej.
„MR-1” są pojazdami jednoosobowymi, wyposażonymi w silniki WSK o mocy 2 KM i pojemności 49,7 cm3. Zawieszenie tylnego koła na wahaczu ze sprężyną centralną Przód - na teleskopach. Hamulce przednie i tylne — mechaniczne szczękowe. Ręczna zmiana biegów. Zużycie paliwa — półtora L/100 km. Szybkość — 50 — 6O km/godz. Ogólny ciężar — 50 kG.
fot. 3 .
Ciekawą innowacją jest turystyczna przyczepka do „MR-1” Lekka, na takich samych kołach jak motorower, będzie niewątpliwie wygodnym środkiem transportu różnych paczek paczuszek, które zazwyczaj zabieramy na wycieczkę.
Polecając wymieniona wystawę do obejrzenia, jednocześnie radzimy uzbroić się w cierpliwość i w pogodzie ducha oczekiwać na uruchomienie seryjnej produkcji. A nuż tym razem naprawdę ruszy i zalewając kraj tanimi środkami lokomocji spełni choć w części marzenia entuzjastów motoryzacji.



Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę:
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Last modified on czwartek, 21 grudzień 2023 23:05

Please publish modules in offcanvas position.