Print this page

Silnik Wankla

15 marzec 2016 Written by Artykuły 3122
Silnik Wankla
Silnik Wankla

Najbardziej znanym przedstawicielem silników spalinowych jest silnik tłokowy. silnik Wankla

Wszystkie mają swoje wady i zalety. Podstawową wadą silnika tłokowego stanowią niekorzystne skutki zmienności kierunku i prędkości ruchu tłoka względem cylindra. Przyśpieszenia o zmiennych kierunkach i wartościach wywołują duże siły bezwładności obciążające części mechanizmu korbowego. Powoduje to konieczność wyrównoważania tych sił i momentów od nich pochodzących. Konstrukcję tłokowych silników czterosuwowych komplikuje dość złożony mechanizm rozrządu. Chęć wyeliminowania choć części wad zrodziła idee stworzenia silnika, którego tłok zamiast ruchu postępowo - zwrotnego wykonywałby ruch obrotowy.

Pierwszym wprowadzonym do produkcji silnikiem z tłokiem obrotowym (krążącym), był silnik pomysłu niemieckiego konstruktora FELIKSA WANKLA.Feliks Wankel Do chwili obecnej licencję silnika Wankla zakupiło już kilkadziesiąt firm na całym świecie.

Tłok w kształcie zbliżonym do trójkąta (1), mimośrodowo umieszczony w eliptycznym(dokładnie jest to epitrochoida)korpusie (2) obracając się tworzy komory: ssawną, spężania, rozprężania (pracy) i wydechową. W zależności od kąta obrotu tłoka komory te zmieniają kształt i objętość. W czasie jednego obrotu tłoka, silnik wykonuje cały cykl pracy - ssanie, sprężanie, rozprężanie i wydech.[Przy 10tyś. obrotów na minute jeden cykl trwa zaledwie 0,006 sekundy. Czas trwanie poszczególnych faz to: 0,002s ssanie, 0,0015s sprężanie, 0,001s praca i 0,0015 wydech]. W momencie gdy mieszanka paliwo-powietrzna jest maksymalnie sprężona następuje zapłon samoczynny lub wymuszony iskrą tworzoną przez świecę zapłonową[W silniku renesis {zmodyfikowany przez mazde silnik Wankla} występują dwie świece]. Mieszanka paliwo-powietrzna dostarczana jest przez kanał doprowadzający (3), a spaliny odprowadzane przez kanał odprowadzający (4). Przeniesienie ruchu tłoka na wał odbywa się przez przekładnie zębatą o zazębieniu wewnętrznym. Przy czym koło zębate większe jest częścią tłoka, a mniejsze częścią wału napędowego.

Animacje tegoż schematu można zobaczyć pod tym linkiem.

Krótki filmik na którym można zobaczyć działający silnik(filmik dotyczy silnika renesis). Filmiki wymagają qtime'a Słaba jakość Dobra jakość

Kolejny cykl filmików ;) Jest to filmik pokazujący historie silniczka [oczyma mazdy :/, ale zawsze coś]

codec windows media player
codec quick time

O historii wynalazku

James Watt, wynalazca parowego silnika obrotowego, pracował także na wynalezieniem silnika obrotowego ze spalaniem wewnętrznym.

W 1846, geometryczna struktura działającej komory silnika z tłokiem wirującym była już wynaleziona, a koncepcja pracy silnika z tłokiem w kształcie trójkąta zaplanowana.

W 1924, kiedy Felix Wankel, w wieku 22, gdy zaczął prace na silnikiem obrotowym, praktycznie nic nie było wtedy jeszcze osiągniete. Wankel badał i analizował różne typy silników obrotowych i otrzymał optymalny kształt, którym była epitrochoida (wygląda jak nerka). We współpracy z producentem motorów NSU, lata pracy zostały zwieńczone w silniku obrotowym DKM (nazywany też DKM 54), w 1957. DKM udowodnił, że silnik obrotowy nie jest tylko snem.

Jednak silnik był bardzo skomplikowany technicznie, gdyż epitrochoidalny blok silnika też się obracał, co czyniło silnik niezdatnym do użytku. Rok póżniej, silnik KKM, z poprawionym blokiem silnika, działał już jak należy. To był właśnie prototyp silnika Wankla i w listopadzie 1959, NSU oficjalnie ogłosiło iż silnik Wankla jest już w pełni sprawny.

Kiedy Wankel prezentował swoje dzieło wszyscy zachwycali się jednostką napędową. Już dwa lata po premierze ponad 100 firm stało po licencję pod drzwiami. W 1963 jako pierwsza zaprezentowała swój pojazd (samochód osobowy Spider) napędzany silnikiem Wankla firma NSU. Powstały motocykle, samoloty, autobusy korzystające z silnika lżejszego i mniejszego od tradycyjnego. Wankel uważał, że zwykłe silniki przestaną być produkowane. Jednak wszystko potoczyło się innaczej. Kiedy zmarł w 1988 mając 86 lat jego silnik nie był już od dawna rozwijany. Powodem było zbyt duże zużycie paliwa, co było najważniejszym argumentem podczas kryzysu paliwowego w 1970. Jednak firma Mazda kontynuowała prace nad silnikiem. Jendym z mankamentów silnika, był problem z uszczelnieniem przegród miedzy komorami(powodowało to spadek spadek dynamiczności silnika wywołany obniżeniem kompresji). Próbowano stosować najróżniejsze materiały jednak nic nie skutkowało. Okazało się, że najlepszym sposobem na wyjście z problemu jest przeniesienie otworów dolotowego i wylotowego ze ściany bocznej na ściane tylną komory spalania(główna różnica między silnikiem Wankla a zmodyfikowanym przez mazde renesisie).

Troche o autkach z tym silnikiem:

NSU Spider

NSU Spider, pierwsze auto napędzane silnikiem Wankla produkowane w latach 1964-1967.
Specyfikacja:
Pojemność silnika: 497 cm3 Moc silnika: 50 KM przy 5000obr/min, 54 KM przy 6000 obr/min. Prędkość maksymalna 95 M/h
Wyprodukowano ich około 2375 jednak w statystykach figuruje od 3000 do 5000.

NSU RO 80NSU RO 80 produkowany w latach 1968-1977. Ta limuzyna wzbudziła wielką sensacje swoim awangardowym i aerodynamicznym kształtem oraz dwuwirnikowym silnikiem Wankla. Jednak zbyt duże zużycie paliwa i wysoka emisja spalin w połączeniu z niską sprzedażą doprowadziły do zamknięcia produkcji w roku 1977.

Specyfikacja:
Pojemność 2 x 497 cm3
Moc [1973] 115 KM przy 5000obr/min lub 5500obr/min (lub 129 KM przy 5500obr/min, 1967)
Skrzynia automatyczna
Waga: 2955kg (lub 2668 kg)
Prędkość maksymalna 112 M/H
Cena: DM 14,150

Mercedes C 111

Mercedes C 111 (na zdjęciu: C111 po prawej, C111/II w środku, C111/I z tyłu). Jest to model na którym firma mercedes, w roku 1969, testowała silnik Wankla. (W roku 1972 czterowirnikowy "wankel" zamontowano w SL 350). Silnik ważył 180kg, miał moc 320KM i pozwalał rozpędzić się do 240km/h.

Mazda 787 B

Mazda 787B. Wystawiona do zawodów Le Mans w 1991 roku (które zresztą wygrała). Autko w ciągu 24 godzin pokonało dystans 4923,2 km z prędkością 205,133 km/h. Napędzane było czterowirnikowym silnikiem o łączenej objętości komór spalania 2616 cm3. Osiągało moc 700KM przy 9000 obr/min.

Mazda rx8

Mazda rx8. Obecnie produkowany samochód napędzany silnikiem renesis (zmodyfikowany silnik Wankla z przeniesionym wlotem i wylotem na ścianke tylną).

Typ:
192KM 5biegowa
231KM 6biegowa
192KM/141kW
przy 7000
231KM/177kW
przy 8200
220Nm przy 5000
211Nm przy 5500
Przyśp
7,2s do 100km/h
6,4s do 100km/h
Prędk.
139M/H
146M/H

 

Jakie kolwiek pytania, zarzuty (z góry przepraszam :) ) albo chęć uświadomienia mi moich błędów prosze kierować na ten Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Wykorzystane materiały: Wikipedia, Strona Mazdy oraz niemieckie i czeskie strony motoryzacyjne :)



Autor: Kamil



Administrator

Latest from Administrator