S-38 nowy polski silnik mopedowy

02 luty 2025 Written by o jednośladach 137
S-38 nowy polski silnik mopedowy

Dotychczas produkowane w kraju lub importowane mopedy mają zasadniczą wadę — są drogie. Mając to na uwadze, Zakłady Metalowe im. Tomasza Dąbala w Dębie opracowały ostatnio nową, prostszą i tańszą konstrukcję lżejszego silnika S-38 do mopedu, który w chwili obecnej przechodzi próby eksploatacyjne.
Silnik S-38 stoi na poziomie dobrych zagranicznych rozwiązań z uwzględnieniem prostej budowy, co umożliwia jego masową i tanią produkcję. Konstrukcja mogłaby być — naszym zdaniem — jeszcze bardziej udana, gdyby pozbyto się w niej pedałów typu rowerowego, które niepotrzebnie komplikują silnik i są mało przydatne przy eksploatacji mopedu. Cylinder silnika wykonany jest ze stopu lekkiego z zatapianą względnie wciskaną tuleją żeliwną. Skrzynia korbowa, także ze stopu lekkiego, odlewana jest pod ciśnieniem. Korbowód jest odkuty ze stali stopowej, zaś składany wał korbowy posiada przeciwciężary odkute wraz z czopami.
Silnik zblokowany jest z wielotarczowym sprzęgłem i skrzynią biegów o dwóch przełożeniach z kołami zębatymi pracującymi w stałym zazębieniu (przełożenie I biegu — 1,68:1, II biegu — 1:1). Napęd z wału silnika przenoszony jest na skrzynię biegów za pomocą kół zębatych o skośnym zazębieniu, ogólnej wielkości przełożenia 4,75:1. Wałek pedałów typu rowerowego ułożyskowany jest w obudowie mopedu. Ruch pedałów do przodu powoduje wyłączanie sprzęgła kłowego i możliwość napędzania mopedu, zaś do tyłu — hamowanie pojazdu.
Rozruch silnika następuje za pomocą pedałów na postoju, przy zerowym położeniu dźwigni zmiany biegów. Niezbyt korzystnie rozwiązano układ zmiany biegów. Umieszczenie dźwigni włączającej pod silnikiem stwarza niebezpieczeństwo jej łatwego uszkodzenia przy każdym zahaczeniu spodem silnika o przeszkodę terenową, nie mówiąc już o jej niełatwych warunkach pracy (w stanie zanieczyszczonym). W bieżącym roku Zakłady Metalowe im. T. Dąbala wyprodukują 5 000 silników. W latach przyszłych planowany jest dalszy wzrost produkcji wynoszący w roku 1965 – 100 000 szt., co całkowicie powinno zaspokoić zapotrzebowanie rynku.

Dane techniczne silnika S-38:
  • Rodzaj silnika: niskoprężny, gaźnikowy, jednocylindrowy dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem — mieszanką olej-paliwo w stosunku 1:20
  • Średnica cylindra: 38 mm
  • Skok tłoka: 44 mm
  • Stosunek skoku do średnicy: 1,15
  • Stopień sprężania: ok. 6
  • Pojemność skokowa: 49,8 cm³
  • Moc nominalna: ok. 2 KM przy 4500 obr./min
  • Smarowanie: średnia prędkość tłoka — 7,75 m/s
  • Maksymalny moment obrotowy: ok. 0,3 kgm przy 3800 obr./min
  • Ciśnienie użyteczne: 3,28 kg/cm²
  • Moc litra: 37 KM/l
  • Paliwo: benzyna handlowa LO-65
  • Jednostkowe zużycie paliwa: ok. 400 g/KM/godz
  • Gaźnik: G-12, średnica gardzieli 12 mm
  • Filtr powietrza: suchy
  • Świeca zapłonowa: 14/175 wg Bosch'a
  • Iskrownik: typ — 6V/16W
  • Ciężar suchego silnika: 9,5 kg
  • Wymiary gabarytowe: długość 245 mm, szerokość 218 mm, wysokość 130 mm


Jeśli podoba Ci się moja działalność, możesz postawić mi wirtualną kawę:
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Pozostała literatura:
Prototyp Żak
Last modified on wtorek, 22 kwiecień 2025 09:24
More in this category: « Ryś pierwszy polski moped

Please publish modules in offcanvas position.