Wózek towarowy powstał początkowo jako przyczepka towarowa (turystyczna) do motorowerów Ryś w Zakładach Metalowych Zakrzów Wrocław.
Po raz pierwszy pokazano przyczepkę na wystawie zorganizowanej w 1957r przez Centralny Zarząd Przemysłu Wyrobów Precyzyjnych w Warszawie. Przyczepka w takim razie pojawiła się równocześnie z motorowerami Ryś których pierwsze egzemplarze pojawiły się właśnie w 1957r.
Konstrukcja pierwszych egzemplarzy samego wózka i częsci towarowej oparta była na metalowych rurkach.
Prawdopodobnie w późniejszym okresie na bazie tej przyczepki skonstruowano docelowo wózek towarowy o nazwie W1 wykorzystywany masowo na Poczcie Polskiej i w innych zakładach użyteczności publicznej. Sam wózek miał być stosowany głównie do przemieszczania ręcznego, jednak w dyszlu zastosowano uchwyt umożliwiający zamocowanie do pojazdu.
Ponieważ w czasach produkcji Rysia MR1 motorowery mogły być wyłącznie jednosobowe próbowano stworzyc motorower dwuosobowy. W tym momencie byłby to już zgodnie z ówczesnym prawem "lekki" motocykl.
Zbudowany prototyp z silnikiem 50cm3 pokazano na Targach Poznańskich w 1959r.
Motorowery MR2 Żak - na www.jacomoto.prv.pl Żak MR2E Lux
Pod koniec produkcji Żaków, w 1963 roku pojawiła się wersja oznaczona symbolem MR2E Lux - w której zastosowano silnik S38B.
Model ten oparty był o "bogatą" wersję Żaka posiadającą lampę przednią jak w Rysiu, chromowaną ozdobę baku i felgi, oraz sygnał dzwiękowy.
Foldery reklamowe pokazują także chromowane boki baku paliwa, jednak w dostępnych egzemplarzach brak takiej ozdoby.
W części produkowanych egzemplarzy pojawiła się także nowa plastikowa lampa tylna.
Uwaga! - nie wszyskie Żaki z ostatniej seri posiadające silnik S38B miały tabliczki z napisem Mr2E. Większość Żaków z tym silnikiem miała kolorystykę czerwono -szarą.
Lata produkcji: 1963
Cena motoroweru Ryś, była porównywalna z ceną motocykla WFM. Powodowało to małe zainteresowanie tym produktem. Zdecydowano więc, wprowadzenie tańszego i prostrzego modelu.
W 1963r. z powodu zaprzestania produkcji silników serii SM0 w zakładach Psie Pole w nadwozia Rysi zaczęto montować silniki S38 znane wcześniej z motorowerów Żak a także montowane w produkowanych już wtedy Komarach 231. Silniki te produkowane były przez zakłady w Nowej Dębie.
Silnik S38 miał uproszczoną budowę w stosunku do dotychczas stosowanego silnika SM01B. Charakterystyczna dla tego silnika jest tłoczona osłona magneta i dwucewkowa instalacja elektryczna.
W styczniu 1957 roku, Zakłady Metalowe Zakrzów dostały wytyczne do produkcji pierwszego powojennego motoroweru. Już po pięciu miesiącach (zawrotne tempo) opracowano prototyp, który został zatwierdzony przez obecne władze zwierzchnie.