Zespół konstruktorów w składzie inż. Edward Janas, inż. Roman Wachowiak i inż. Zbigniew Domnicz był twórcami nadwozia tego, nowoczesnego jak na tamte lata, motoroweru.
Konstruktorami silnika byli inżynierowie Z. Haman i Stóżniak z Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego we Wrocławiu, która to fabryka produkowała silniki dla ZMZ pod symbolem SM01.
Na koncepcji Rysia z podwójną kanapą, przystosowanego do jazdy we dwie osoby i silniku o pojemności 75 cm3 , miał w 1961 wejść do produkcji, lekki motocykl o nazwie Turysta. Zbudowano nawet jeden prototyp, ale z silnikiem o pojemności 50cm3 jednak nigdy nie udało się wdrożyć w życie tego pomysłu.
Przewidziano i wyprodukowano wózki towarowe W-1 o ładowności 50 kg z możliowścią wykorzystania ich przy motorowerowerach. Większość ich stosowano w Urzędach Pocztowych.
Jedyną zmianą jaką wprowadzono w ciągu kilku lat produkcji było obniżenie siodełka i zlikwidowanie schowka narzędziowego w celu ułatwiania wsiadania. Taki motorower nosił oznaczenie Ryś MR1E. Niewielkich modyfikacji doczekał się także silnik i nosił oznaczenie SM01B.
W 1963 roku z powodu zakończenia produkcji tych pięknych motorowerów oraz silników SM01B w ostatniej serii występowały silniki S38 (stosowane w Żaku) a także mała partia z silnikiem S38B i taki Ryś nosił oznaczenie MR1B .
Lata produkcji 1957-1962
Dane techniczne:
Silnik:
Dla Ryś model MR1 i MR1E - silnik typu SM01 lub SM01B dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 1,6 KM (32 KM/l) przy 5000 obr/min. Głowica ze stopu lekkiego z dekompresorem sterowanym dzwignią przy kierownicy. Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie. Rozrusznik nożny - pedały. Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10
Gaźnik:
Poziomy typu G12 z centralnym pływakiem o średnicy gardzieli 12 mm bez urządzenia wolnych obrotów. Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłoną rozruchową.
Sprzęgło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale skrzyni biegów.
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewa rękojeścią kierownicy. Przełożenia w skrzyni I-3,25, II-1,55.Liczba zębów koła zdawczego 13.
Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów łańcuchem 3/8"x7,5, 36 ogniw, przełożenie 3,32, od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 112 ogniwach, przełożenie 2,68
Podwozie:
Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa. Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tłumienia na sprężynach śrubowych. Zawieszenie koła tylnego na podwójnym wahaczu ze sprężyna centralną i tarczowym amortyzatorem ciernym. Siodło pojedyncze pokrytej dermą. Długość motoroweru 1850, szerokość 660mm, wysokość 1080mm. Wysokość siodełka 845mm, rozstaw osi 1254mm.
Motorower malowany był w kolorach: wiśniowym, zielonym, szarym.
Koła:
Niewymienne o średnicy obreczy 23". Ogumienie 2,125-23. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tył 2,25 bar.
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopioną żeliwna wkładką.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik dwucewkowa o mocy 17W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Świeca zapłonowa M14x225. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 3W. Sygnał elektryczny prądu zmiennego.
Pojemności:
Skrzynka biegów 0,75 l Zbiornik paliwa 8 (5,75)l.
Ciężar:
Ciężar własny 64 kg, obciążenie maksymalne 137 kg
Zużycie paliwa:
1,8 l/100 km przy 45 km/h
Wskaźniki:
Stosunek mocy silnika do ciężaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 55 km/h,
Szybkość użytkowa 48 km/h.
Wyposażenie:
Komplet narzędzi, pompka do opon
Ryś MR1 w wczesnej, prawdopodobnie testowej wersji
Warto zwrócić uwagę na nietypowe pokrywy silnika. Przypominają pokrywy z silnika motoroweru HMW
Warto zwrócić uwagę na nietypowe pokrywy silnika. Przypominają pokrywy z silnika motoroweru HMW