Był on odchudzoną wersją Rysia pozbawioną wszelkich osłon oraz głębokich błotników, które zastąpiono płytkimi. Siodełko kanapowe zastąpiono siodełkiem typu rowerowego, co wymagało odpowiedniej modyfikacji ramy. Usunięto ozdobne okucie przedniego błotnika i ozdobną listwę na zbiorniku paliwa. Usunięto także osłony cylindra oraz obudowę ramy. Sprężyna tylnego zawieszenia została osłonięta dwudzielną osłoną z tworzywa sztucznego. Bagażnik przymocowany był do tylnego wahacza, co ograniczyło jego nośność do 5 kg.
W nowym motorowerze zastosowano także nową jednostkę napędową, mniejszą i bardziej ekonomiczną,o oznaczeniu S-38, taką jaką posiadały późniejsze Komary. Od silnika komarowskiego różnił je zewnętrznie sposób zamocowania linki zmiany biegów. Linka wchodziła w przedniej części silnika w miejscu wychodzenia kabli elektrycznych ( a nie z tyłu jak w Komarach, zobacz zdjęcia).
Istniały dwie odmiany Żaka - "uboga" i "bogata". Pierwsza z nich posiadała oddzielną lampę bez osłony kierownicy i prękościomierza oraz sygnału dzwiękowego, brak chromowanych ozdób a obręcze były malowane w kolorze nadwozia.
Druga "bogata" miała lampę przednią jak w Rysiu, chromowaną ozdobę baku i felgi, posiadała także sygnał dzwiękowy.
Pod koniec produkcji w 1963 roku pojawiła się wersja oznaczona symbolem MR2E Lux - w której zastosowano silnik S38B.
Lata produkcji: 1960 -1963
Podobne tematy:
Dane techniczne Żak MR2E
Prototyp Żaka
W fabryce Żaka
Zanim kupimy moped Żak
Motorower MR2 Żak
Historia mojego motoroweru Żak
Jeszcze raz o Żaku.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S-38 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 2KM (36 KM/l) przy 5000 obr/min .Cylinder ze stopu lekkiego z tuleja żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Rozrusznik nożny na pedały. Osłona iskrownika tłoczona.
Gaźnik:
Poziomy typu G-12 z centralnym pływakiem o średnicy gardzieli 12 mm. Główna dysza paliwowa 0,55 mm. Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłoną rozruchową.
Sprzęgło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi osadzone na wale korbowym silnika.
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy. Wskaźnik włączonego biegu. Przełożenia całkowite: I-29,16, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-1,68, II-1. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zębata o zębach skośnych , przełożenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 114 ogniwach, przełożenie 2,68
Podwozie:
Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa. Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tłumienia na sprężynach śrubowych. Zawieszenie koła tylnego na podwójnym wahaczu z centralną sprężyną i tarczowym amortyzatorem ciernym. Siodło pojedyncze typu rowerowego z regulacja wysokości. Długość motoroweru 1850, szerokość 660mm, wysokość 1080mm. Wysokość siodełka 845mm, rozstaw osi 1254mm.
Motorower malowany był w kolorach: wiśniowa, szara, szaro-wiśniowa, zielona, szaro-niebieska.
Koła:
Niewymienne o średnicy obręczy 23". Ogumienie 2,125-23. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tyl 2,25 bar.
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, z wtopioną żeliwną wkładka.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik dwucewkowa o mocy 17W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Świeca zapłonowa M14x175. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 12V/3W. Dzwonek typu rowerowego.
Pojemności:
Skrzynka biegów 0,75 l
Zbiornik paliwa 8 (5,75) l.
Ciężar: własny 52 kg,
Zużycie paliwa:
2,5 l/100 km przy 45 km/h
Wskaźniki:
Stosunek mocy silnika do ciężaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 50 km/h,
Szybkość użytkowa 35 km/h
Wyposażenie:
Komplet kluczy i pompka do kół.