Motorowerowe serii "0"
5 w tej kategorii




Silnik Dezamet model 017

31 lipiec 2022 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 017

Silnik nowej serii "0" tzw. "kwadraciak. Sama konstrukcja i podstawowe rozwiązania silnika nie różniły się od silników serii S38B i pochodnych.
Silnik posiadał rozruch nożny za pomocą "kopniaka". Sprężyna rozruchu nożnego znajdowała się wewnątrz karterów.
Wczesne egzemplarze silników Dezamet 017 posiadały wysokie głowice - jak w silnikach Dezamet 019.
Jedna z odmian silnika oznaczona 022 i umieszczana w motorynkach Romet M1 - miała sprężynę rozruchową umieszczoną na osi rozrusznika na zewnątrz karterów. Od tego momentu prawdopodobnie nastapiła modernizacja i pozostałe egzemplarze silników miały także sprężynę wałka rozrusznika na zewnątrz.

Na bazie tego silnika opracowano wersję specjalną silnika. Silniki te, napędzały różne urządzenia stacjonarne - od pomp na mleko, przecinarek szyn kolejowych po kompresory. Silnik taki dodatkowo posiadał system chłodzenia zamontowany na magnecie silnika.



Silnik Dezamet model 027

24 luty 2019 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by


Silnik model 027 www.jacomoto.pl Silnik Dezamet 027 i pochodne

Jest to już ostatni seryjny silnik produkcji Dezametu zastosowany w ostatnim produkcie fabryki Romet w Bydgoszczy - motorowerze Chart 210. Silnik ten został zaprojektowany całkowicie od nowa, jako następca nieudanego i cieszącego się złą opinią silnika Dezamet 019. Dezamet 027, podobnie jak jego poprzednik, posiada skrzynię biegów 3-stopniową lecz o całkiem innej konstrukcji, prawdopodobnie częściowo inspirowaną konstrukcjami silników Minarelli, która w latach 80. była czymś nowym na polskim rynku silników motorowerowych.



Silnik Dezamet model 025

01 listopad 2018 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 025

Silnik 025 jest to tak naprawdę zmodernizowany silnik S38ZB4 w którym zastosowano nożny zmianiacz biegów. Była to ostatnia modernizacja serii S38.
Zastosowanie zmieniacza biegów wymusiło inną konstrukcję obudowy silnik od strony iskrownika oraz lewego karteru silnika. Zmieniono także sposób montowania sprężyny wałka kopniaka (na zewnątrz karterów) na analogiczny do silników seri 023.



Silnik Dezamet model 019

01 listopad 2018 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 019

Jest to pierwszy polski silnik motorowerowy z trzybiegową skrzynią biegów i zarazem pierwszy silnik z nożną zmianą biegów.
Moc silnika, w stosunku do innych silników motorowerowych produkowanych w tym czasie, została zwiększona do 2,5 KM, aby ułatwić jazdę motorowerem dwuosobowym. Powiększenie mocy uzyskano poprzez zwiększenie objętości wału korbowego (spowodowało to zmiejszenie pojemności skrzyni korbowej), zmianę układu okien cylindra, zastosownie gaźnika GM13F, oraz zmianię układu wydechowego. Zastosowano również zębatkę zdawczą o 13-stu zębach.



Silnik Dezamet model 010

01 listopad 2018 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 010

Silnik ten pojawił się na rynku w 1970 roku w podwoziach motorowerów Pegaz 700 i 710.
W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.
Rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła tego silnika były identyczne z silnikiem S-38SH. Silniki ten rożniła tylko nowa "kwadratową" obudową silnika, cylindrem oraz głowicą zaopatrzoną w odprężnik.