Motorowerowe serii S-38
5 w tej kategorii




Silnik Dezamet model S-38 B4

11 listopad 2023 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model S-38 B4

Jest to zmodernizowana wersja silnika S 38B.
W silniku zastosowano nowy gaźnik typu GM12F z mocowaniem na dwie śruby- spowodowało to także zmianę cylindra z króćcem ssącym przystosowanym pod nowy gaźnik. Zmieniono sprzęgło na nowe trzybolcowe.
Pozostałe parametry pozostały takie same. Nadal rozruch silnika za pomocą pedałów.



Silnik Dezamet model S-38ET

14 sierpień 2023 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by


Silnik Dezamet model S38 ET

Silnik opracowany na bazie silnika S38B. Prawdopodobnie silnik ten został opracowany z myślą o eksporcie do krajów tropikalnych i dlatego zastosowano inny cylinder o większym użebrowaniu poprawiającym chłodzenie.
Obniżono stopień sprężania i moc silnika do 1,2 KM.



Silnik Dezamet model S-38 SH

01 listopad 2018 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by


Silnik Dezamet model S38SH

Silnik ten pojawił sięna rynku w 1970 roku w podwoziach motorowerów Komar 2328 i 2338.
W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.
Moc maksymalna wzrosła do 1,5 KM przy 4700 obr/min, moment obrotowy osiągnął 2,9 Nm przy 3400 obr/min.
Zamiast dotychczasowej rączki zmiany biegów na lewej stronie kierownicy zastosowano prostą w obsłudze dźwignię (odprężnik), która jest naciskana tylko podczas rozruchu silnika.
Budowę i zasady działania silnika ze sprzęgłem odśrodkowym dokładniej opisano - TUTAJ -



Silnik Dezamet model S-38 AD

01 listopad 2018 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model S-38AD

Silnik opracowany na bazie silnika S38B.
Nowością było zastosowanie rozruchu za pomocą dzwigni (kopniaka) umieszczonej po prawej stronie silnika, a nie pedałów.
Podniesiono stopień sprężania i moc silnika do 2,25KM co wg. ówczesnych przepisów sprawiało że silnik miał już moc stosowaną dla "lekkich" motocykli.



Silnik Dezamet model S-38

01 listopad 2018 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model S38

Jest to pierwszy silnik popularnej serii S38. Stał się na lata protoplastą następnych modeli silników stosowanych w polskich motorowerach do lat 90.
Silnik miał prostą budowę. Zmiana biegów następowała za pomocą linki Bowdena połączonej z lewą rękojeścią kierownicy. Linka zmiany biegów do korpusu silnika podłączona w przedniej części silnika - obok wejścia kabli wysokiego napięcia.
W tym modelu zastosowano iskrownik-pradnicę dwu-cewkową- wzorowaną prawdopodobnie na prądnicach z NRD-owskich silników z Simsona SR2. Magneto ze stopu aluminium.