Silniki
11 w tej kategorii




Silnik Dezamet model 017

31 lipiec 2022 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 017

Silnik nowej serii "0" tzw. "kwadraciak. Sama konstrukcja i podstawowe rozwiązania silnika nie rózniły się od silników serii S38B i pochodnych.
Silnik posiadał rozruch nożny za pomocą "kopniaka". Sprężyna rozruchu nożnego znajdowała się wenątrz karterów.
Wczesne egzemplarze silników Dezamet 017 posiadały wysokie głowice - jak w silnikach Dezamet 019.
Jedna z odmian silnika oznaczona 022 i umieszczana w motorynkach Romet M1 - miała sprężynę rozruchową umieszczoną na osi rozrusznika na zewnątrz karterów.

Na bazie tego silnika opracowano wersję specjalną silnika. Silniki te napędzały różne urządzenia stacjonarne- od pomp na mleko, przecinarek szyn kolejowych po kompresory. Silnik taki dodatkowo posiadał system chłodzenia zamontowany na magnecie silnika.



Silnik Dezamet model 027

24 luty 2019 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by


Silnik model 027 www.jacomoto.pl Silnik Dezamet 027 i pochodne

Jest to już ostatni seryjny silnik produkcji Dezametu zastosowany w ostatnim produkcie fabryki Romet w Bydgoszczy - motorowerze Chart 210. Silnik ten został zaprojektowany całkowicie od nowa, jako następca nieudanego i cieszącego się złą opinią silnika Dezamet 019. Dezamet 027, podobnie jak jego poprzednik, posiada skrzynię biegów 3-stopniową lecz o całkiem innej konstrukcji, prawdopodobnie częściowo inspirowaną konstrukcjami silników Minarelli, która w latach 80. była czymś nowym na polskim rynku silników motorowerowych.



Silnik Rowerowy Dezamet 029 lub Krupet

01 listopad 2018 Rowerowe
Administrator

Written by


Dezamet -Silnik rowerowy 029 lub Krupet

Idea konstrukcji i produkcji silnika rowerowego powstała w Dezametowskim dziale konstrukcyjnym gdzieś pod koniec lat 80-tych.
Pierwotnym założeniem była budowa silnika montowanego na kole przednim. Wykonano dokumentację i pierwsze prototypy. Jak wynika z informacji pana Krzysztofa Pawełczaka który był wówczas szefem prototypowni , wstępne badania trakcyjne ukazały szereg wad tak technicznych jak i użytkowych tej konstrukcji.(podobnych jak w Gnomie). Młodzi konstruktorzy ich nie znali.
Po pewnym okresie zastoju w pracach nad silniczkiem spowodowanym min. uruchamianiem produkcji Stelli powrócono do pomysłu.
W nowo podjętych działaniach nad silnikiem pan Krzysztof Pawełczak brał dość czynny udział. Pierwszym pomysłem w odbudowie idei było przeniesienie silniczka nad koło tylne i położenie poziomo osi cylindra. Pozwoliło to na dość płaskie upakowanie jego elementów. Innym bardzo ważnym nietypowym rozwiązaniem był rozruch silnika i "gumowe sprzęgło" pozwalające na zatrzymanie roweru bez gaszenia silnika, a następnie płynne rozpoczęcie jazdy.
W silniku tym zastosowano rozwiązania konstrukcyjne oraz technologiczne nie stosowane w Polsce i bardzo rzadko w tych latach w świecie; pokrywy silnika były kształtowane podciśnieniowo, zbiornik paliwa i obudowa filtra powietrza wykonywana metodą rozdmuchu z tworzywa Hostalen- tworzywa antystatycznego sprowadzanego z Niemiec. Sterowanie wlotem mieszanki przy pomocy zaworu membranowego bezpośrednio do skrzyni korbowej. Układ zapłonowy elektroniczny, bezstykowy firmy Phelon, którego wirnik był dmuchawą chłodzącą silnik. Napęd ze sprzęgła na rolkę był przenoszony gumowym paskiem zębatym. Powyższe pozwoliło na skonstruowanie silnika lekkiego i cichego o dość dobrych parametrach.

W oparciu o dokumentację tego silnika Przedsiębiorstwo Handlowo-Remontowo-Produkcyjne "Krupet" produkuje nadal w okolicach Dębicy swoje silniczki które oznacza 030.

Dane techniczne:
silnik dwusuwowy, jednocylindrowy chłodzony powietrzem
- pojemność 30 ccm
- moc okm 0,5 kW
- masa 7 kg
- rodzaj paliwa: mieszanka E95 + olej Castrol TTS, Mobil Extra 2T lub Miksol S
- pojemność zbiornika do 1,2 litra
- prędkość użytkowa do 25 km/godz
- rozruch od tylnego koła roweru poprzez rolkę napędową
- silnik posiada automatyczne sprzęgło umożliwiające zatrzymanie roweru poprzez "zmniejszenie gazu" i ruszenie z miejsca przez "dodanie gazu"
- silnik może być opuszczany na koło tylne i odpalany w czasie jazdy, bez odrywania rąk od kierownicy





Silnik rowerowy Gnom

01 listopad 2018 Rowerowe
Administrator

Written by

Silnik rowerowy Gnom R01

Silnik Gnom powstał w czasach gdy nasza polska motoryzacja dopiero sie rozwijała. Miał on pomóc robotnikom i młodzieży w szybszy, tańszy i mniej meczący sposób dostac sie do zakładów pracy i szkół.
Konstrukcja silnika zajmował sie m.in. inż. Zdzisław Haman, mający również swój wkład w konstrukcję silnika SM01 do Rysia. Konstrukcja silnika nie była szczytem nowoczesności i zbliżona parametrami technicznymi do innych silników rowerowych z tego okresu.
Silnik Gnom jest dokładną, poza paroma szczegółami, kopią silnika rowerowego Solex. Układ napędu przedniego koła rolką jest jednak najprostszy konstrukcyjnie i co za tym idzie najtańszy.



Prototyp silnika rowerowego RS

01 listopad 2018 Rowerowe
Administrator

Written by

Silnik rowerowy RS

Pierwsze plany konstrukcji silnika wykonał prof. Jan Werner przy pomocy inż. Wacława Cywińskiego juz w czasie okupacji. Niestety cała dokumentacja techniczna zaginęła w zawierusze wojennej.
Koncepcja odtworzenia tego silniczka powstała w grudniu 1951r.a już 16 stycznia 1952r. zostały podjęte pierwsze prace projektowe, w czym brała także czynny udział Politechnika Łódzka. Już po 101 dniach silnik został uruchomiony po raz pierwszy, a 111 dnia odyła się pierwsza jazda próbna.
Silniczek miał dosyć ciekawą prostą konstrukcję. Przeniesienie napędu odbywało się za pomocą rolki napędzającej koło przednie.



Silnik Dezamet model 025

01 listopad 2018 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 025

Silnik 025 jest to tak naprawdę zmodernizowany silnik S38ZB4 w którym zastosowano nożny zmianiacz biegów. Była to ostatnia modernizacja serii S38.
Zastosowanie zmieniacza biegów wymusiło inną konstrukcję obudowy silnik od strony iskrownika oraz lewego karteru silnika. Zmieniono także sposób montowania sprężyny wałka kopniaka (na zewnątrz karterów) na analogiczny do silników seri 023.



Silnik Dezamet model 019

01 listopad 2018 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 019

Jest to pierwszy polski silnik motorowerowy z trzybiegową skrzynią biegów i zarazem pierwszy silnik z nożną zmianą biegów. Moc silnika, w stosunku do innych silników motorowerowych produkowanych w tym czasie, została zwiększona do 2,5 KM, aby ułatwić jazdę motorowerem dwuosobowym. Powiększenie mocy uzyskano poprzez zwiększenie objętości wału korbowego (spowodowało to zmiejszenie pojemności skrzyni korbowej), zmianę układu okien cylindra, zastosownie gaźnika GM13F, oraz zmianię układu wydechowego. Zastosowano również zębatkę zdawczą o 13-stu zębach.



Silnik Dezamet model 010

01 listopad 2018 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 010

Silnik ten pojawił sięna rynku w 1970 roku w podwoziach motorowerów Pegaz 700 i 710.
W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.
Rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła tego silnika były identyczne z silnikiem S-38SH. Silniki ten rożniła tylko nowa "kwadratową" obudową silnika, cylindrem oraz głowicą zaopatrzoną w odprężnik.



Silnik Dezamet model S-38 SH

01 listopad 2018 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by


Silnik Dezamet model S38SH

Silnik ten pojawił sięna rynku w 1970 roku w podwoziach motorowerów Komar 2328 i 2338.
W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.
Moc maksymalna wzrosła do 1,5 KM przy 4700 obr/min, moment obrotowy osiągnął 2,9 Nm przy 3400 obr/min.
Zamiast dotychczasowej rączki zmiany biegów na lewej stronie kierownicy zastosowano prostą w obsłudze dźwignię (odprężnik), która jest naciskana tylko podczas rozruchu silnika.
Budowę i zasady działania silnika ze sprzęgłem odśrodkowym dokładniej opisano - TUTAJ -



Silnik Dezamet model S-38 AD

01 listopad 2018 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model S-38AD

Silnik opracowany na bazie silnika S38B.
Nowością było zastosowanie rozruchu za pomocą dzwigni (kopniaka) umieszczonej po prawej stronie silnika, a nie pedałów oraz podniesiono stopień sprężania i moc silnika do 2,25KM.



Szukaj na Jacomoto

Kalendarz

« August 2022 »
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31