Romet 2375 był następcą Rometa 50T1. Z uwagi na zaprzestanie produkcji źle odbieranych przez użytkowników trzybiegowych silników
Dezamet 019 postanowiono na montowanie silników dwubiegowych Dezamet 023
Początkowo pierwsze egemplarze nie różniły sie od Rometa 50T1 niczym poza silnikiem. Poźniej w miejsce puszki szmerów zaczęto stosować gumowy łacznik z ramą (jak w Komarach) co wymusiło wspawywanie dodatkowej metalowej rurki.
Motorower produkowany w latach: 1979-1984?
Jest to jeden z modeli nowej serii 700 wyprodukowanej przez zakłady Romet w 1972 roku i rozwijającej sie niezależnie od Komarów.
Model tem charakteryzował się uproszczeniem zawieszenia tylnego w stosunku do modelu podstawego Romet 700 - zamiast amortyzatorów tylnych posiadał sztywne zawieszenie analogicznie jak w komarze 2320 - został wyprodukowany w znikomej ilości.
Wózek towarowy powstał początkowo jako przyczepka towarowa (turystyczna) do motorowerów Ryś w Zakładach Metalowych Zakrzów Wrocław.
Po raz pierwszy pokazano przyczepkę na wystawie zorganizowanej w 1957r przez Centralny Zarząd Przemysłu Wyrobów Precyzyjnych w Warszawie. Przyczepka w takim razie pojawiła się równocześnie z motorowerami Ryś których pierwsze egzemplarze pojawiły się właśnie w 1957r.
Konstrukcja pierwszych egzemplarzy samego wózka i częsci towarowej oparta była na metalowych rurkach.
Prawdopodobnie w późniejszym okresie na bazie tej przyczepki skonstruowano docelowo wózek towarowy o nazwie W1 wykorzystywany masowo na Poczcie Polskiej i w innych zakładach użyteczności publicznej. Sam wózek miał być stosowany głównie do przemieszczania ręcznego, jednak w dyszlu zastosowano uchwyt umożliwiający zamocowanie do pojazdu.
LMZ-2.163 Karpaty-4 - ten model ukraińskiego motoroweru z polskim silnikiem Dezamet Typ 023
Wieloletni dostawca silników dla Lwowskich Zakładów Samochodowych (LMZ), litewska fabryka Vairas, do 94 roku ograniczyła dostawy i znalazła się na skraju bankructwa. Lwowska fabryka motocykli została zmuszona do pilnego poszukiwania alternatywnego silnika do swoich motorowerów. Jako nowego dostawcę wybrano polskiego producenta zakłady Dezamet SA.
Niestety do montażu silników Dezamet Typ 023 konieczna była całkowita zmiana ramy, ponieważ łańcuch napędowy polskiego silnika znajduje się po lewej stronie, a nie po prawej, jak w poprzednim litewskim silniku.
Konieczne było również dokonanie innych zmian. Ten nowy model otrzymał indeks LMZ-2.163 i nazwę Karpaty-4.
Ponieważ w czasach produkcji Rysia MR1 motorowery mogły być wyłącznie jednosobowe próbowano stworzyc motorower dwuosobowy. W tym momencie byłby to już zgodnie z ówczesnym prawem "lekki" motocykl.
Zbudowany prototyp z silnikiem 50cm3 pokazano na Targach Poznańskich w 1959r.
Niestety informacje na temat tego pojazdu są szczątkowe.
Zakłady Dezamet w poszukiwaniu nowych miejsc zbytu skonstruowały pojazd dostawczy Motorydwan. Na bazie tego pojazdu firma Motorowery Trójkołowe Montaż Serwis Dystrybucja inż. Stanisław Budnik z Chodzieży wyprodukowała dwuosobowy pojazd inwalidzki. Jest on w literaturze określany jako nr 399. Czasem jako nr 399 Dezamet" Praca nr 4465.
Prawdopodobnie w 1992 roku zbudowała prototyp pojazdu inwalidzkiego. Już w 1993 roku zaczęto produkcję seryjną tego pojazdu o nazwie handlowej Norka I.
Motorowery MR2 Żak - na www.jacomoto.prv.pl Żak MR2E Lux
Pod koniec produkcji Żaków, w 1963 roku pojawiła się wersja oznaczona symbolem MR2E Lux - w której zastosowano silnik S38B.
Model ten oparty był o "bogatą" wersję Żaka posiadającą lampę przednią jak w Rysiu, chromowaną ozdobę baku i felgi, oraz sygnał dzwiękowy.
Motorowery- Jawa Mustang - na www.jacomoto.prv.plJawa 50 typ 23 Mustang
Jawa Mustang to mały motorower o pojemności 50 cm3, produkowany w Czechosłowacji w zakładzie Povazske Strojarne w latach 1968-1982.
Moped ten wywodzi się ze starszych modeli Jawy 555, 550, 20, 05. Stworzony został we współpracy z włoską firmą Italemmezeta.
Początkowo miał być przeznaczony tylko na eksport (USA, NRD, RFN, Polska) jednak duże zainteresowanie w kraju sprawiło ze na początku lat 70 rozpoczęto sprzedaż również i w Czechosłowacji.
Silniki typ 223 posiadały bardzo dobre parametry (3,5 KM 6500 obr./min.) jednak przy imporcie do Polski były "dławione" do 2 KM 4500obr./min. ze względu na ówcześnie panujące przepisy. Silniki te z powodzeniem zaadoptowano także do motoroweru Ogar 200.