Motorynka składana Mamut, Dingo

01 listopad 2018 Napisał Motorynki 373


W 1971 pan Tomasz Andrzej Krajewski skonstruował motorower składany o wdzięcznej nazwie Mamut - nazwany równie przekornie jak Gigant - minibike konstrukcji Zdzisława Korbeckiego, który był inspiracją dla tej konstrukcji.
Pojazd z założenia miał służyć do przemieszczania się na niewielkich odległościach, łatwy w przenoszeniu i przechowywaniu ( np. wożenie w bagażniku samochodu i windą, garażowanie na balkonie ). Konstrukcja wyposażona została w silnik S38B ZM Nowa Dęba. Wnętrze spawanej ramy stalowej wykorzystano na zbiornik paliwa. Zawieszenie przednie ze względu na prostotę i możliwość składania oparte zostało na wahaczu pchanym z motoroweru Komar.
Zawieszenie tylne to wahacz wleczony z rozpinaną do składania dźwignią pośrednią i poziomo umieszczonym pod ramą amortyzatorem. Takie rozwiązanie pozwoliło na umieszczenie nad kołem tylnym wyjmowanej torby bagażowej sporych rozmiarów. Przeniesienie napędu łańcuchem wymagało zastosowania napinacza, który zapobiegał spadaniu łańcucha przy składaniu.
Pan Tomasz Andrzej Krajewski był pracownikiem Ośrodka Wzornictwa gdzie szefem był w tym czasie Stefan Solik, który zainteresował projektem Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Jednośladowych przy Zakładach Rowerowych Romet w Bydgoszczy, kierowany wówczas przez Klaudiusza Kocińskiego.
W 1973r przyjechało do Warszawy dwóch konstruktorów z OBRPJ w celu zapoznania się z konstrukcją motoroweru Mamut i oceny jej przydatności w pracach biura konstrukcyjnego. Wynikiem tego spotkania było zlecenie na wykonanie projektu motoroweru składanego. W założeniach projektowych Romet zrezygnował z umieszczenia zbiornika paliwa w ramie ze względu na trudność zapewnienia szczelności. W ciągu roku powstał projekt motoroweru składanego w oparciu o koncepcję Mamuta ze zmianami dotyczącymi zbiornika paliwa, kierownicy i siedzenia oraz z zastosowaniem nowego napędu w postaci silnika 023 produkcji ZM Nowa Dęba. Projekt wraz z modelem został przekazany Rometowi i przyjęty bez zastrzeżeń, jednak nie wszedł do masowej produkcji.
Już w 1978 ukazały się pierwsze rometowskie motorynki. projekt został zaprzepaszczony a do dnia dzisiejszego nie zachował się wykonany egzemplarz. W 1979 roku wystawie Motosam, spotkał się on tam ze swoim protoplastą Gigantem i kilkoma innymi amatorskimi konstrukcjami.
Zdobyte doświadczenia pan Tomasz Andrzej Krajewski w następnych latach wykorzystał w projekcie motoroweru Dingo Tramp ( będącym rozwinięciem konstrukcji dla Romet) oraz Dingo Servi dla Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Pruszkowie.

Opis - Tomasz Andrzej Krajewski


Motorynka składana Mamut





Projekt dla Romet





Dingo Servi



Ostatnia modyfikacja poniedziałek, 06 styczeń 2020 16:12
Więcej w tej kategorii: Motorynka Rider lub Kuba »

Szukaj na Jacomoto

Kalendarz

« September 2020 »
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30