Budowano fabrykę według dokumentacji włoskiej. W rok później, na skutek zaostrzenia sytuacji międzynarodowej i wprowadzenia embarga na dostawy z krajów zachodnich do krajów socjalistycznych, doszło do zerwania umowy z Fiatem.

O pomoc zwróciliśmy się do Związku Radzieckiego. W styczniu 1950 r. została podpisana umowa z ZSRR o budowie fabryki samochodów osobowych.
Zdolność produkcyjna fabryki miała wynosić 25 tysięcy pojazdów rocznie. Związek Radziecki udostępnił nam licencję na model samochodu Pobieda, który wytwarzano w mieście Gorkij. Był to wtedy nowoczesny zwarty samochód o konstrukcji samonośnej nadwozia, 4 - drzwiowy, 5 - miejscowy. M-20 Pobieda miała 4-cylindrowy dolnozaworowy silnik osiągający moc 50 KM przy 3600 obr./min Prędkość maksymalna pojazdu wynosiła 105 km/h, a zużycie paliwa 11 1/100 km przy prędkości 50 - 60 km/h.

Równocześnie Warszawa była stale modernizowana, uruchomiono nawet produkcję wozów pochodnych - w 1956 r. sanitarki, a w rok później samochodów dostawczych.
W 1957 r. w FSO zaczęto produkcję nowego, w założeniach popularnego, samochodu Syrena.
Z upływem lat Warszawa starzała się, szczególnie tylna część nadwozia nie mogła już się podobać. Rok 1964 przyniósł radykalne zmiany, wprowadzono do produkcji zmodernizowane nadwozie pojazdów i Warszawa budowana jest od tego czasu w dwóch wersjach: z silnikiem górnozaworowym - model samochodu 223, i z silnikiem dolnozaworowym - model 224.

Dla produkcji nowego samochodu trzeba było również wygospodarować i przystosować istniejące powierzchnie produkcyjne W tym celu przeniesiono do kilkudziesięciu zakładów przemysłu kluczowego i terenowego produkcję 3300 zespołów i części samochodowych wszystkich odmian i modeli produkowanych na Żeraniu samochodów. W bardzo krótkim czasie, bo w ciągu 22 miesięcy po ratyfikowaniu kontraktu z Fiatem, 28 listopada 1967 r. zmontowany został pierwszy Polski Fiat.

Prowadzona jest również współpraca kooperacyjna z zakładami Cryena Zastawa w Jugosławii, skąd otrzymujemy niektóre zespoły do Polskiego Fiata, jak np. mosty tylne i chłodnice w zamian za dostarczane do Jugosławii w skrzyniach nie zmontowane samochody. Montowane na miejscu u odbiorcy pojazdy noszą nazwę Polska Zastawa.
Jak pomyślnie rozwija się produkcja licencyjnego samochodu, wskazują liczby: jeśli w 1968 r. wyprodukowano 7101 wozów, to w 1969 r. -14 735, a w 1970 r. - 31 983 (razem ze standartami). W tym roku rynek otrzyma ok. 52 tysięcy Polskich Fiatów.

Syrena nie jest wprawdzie towarem eksportowym, ale zaspokaja dotychczas w głównej mierze rynek krajowy. Cenne dewizy zbierają Warszawa i Polski Fiat.
Samochody z Żerania znane są we wszystkich krajach socjalistycznych i w wielu kapitalistycznych. Wozy żerańskie kupują m.in. Wenezuela, Kolumbia, Austria, Grecja, Holandia, Dania, Finlandia, Tunezja, Liban, Arabia Saudyjska i inne. W ubiegłym roku nastąpił 5-krotny wzrost eksportu wozów z FSO.

W niedalekiej przyszłości Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie ma skoncentrować się na produkcji tylko jednego modelu samochodu Polskiego Fiata z jego pochodnymi. Podyktowane to jest nie tylko przesłankami ekonomicznymi, lecz również i technicznymi. Polski Fiat musi być stale modernizowany wobec wzrastających wymagań dotyczących konstrukcji i bezpieczeństwa jazdy oraz jakości produkcji. Już w przyszłym roku zostanie podjęta produkcja odmian Polskiego Fiata - kombi i sanitarki.
Dla potrzeb rynku krajowego przewiduje się uruchomienie produkcji, obok dotychczasowego standartowego pojazdu, także jego odmiany ekonomicznej. Zwolnione pomieszczenia produkcyjne po Warszawie i Syrenie umożliwią zwiększenie ilości wytwarzanych Polskich Fiatów, a nakłady inwestycyjne przeznaczone zostaną na zakup

Duże środki przeznaczy się natomiast na rozbudowę zaplecza socjalnego. Już dzisiaj Zakład dysponuje własną przychodnią lekarską, wraz ze szpitalem na 28 łóżek i oddziałem rehabilitacji przemysłowej, własnym sanatorium profilaktyczno-leczniczym oraz ośrodkami wypoczynkowymi w Augustowie i Pomiechówku.
Dzisiejsza Fabryka Samochodów Osobowych to największy zakład motoryzacyjny w Polsce zatrudniający ponad 16 tysięcy pracowników, którzy wytwarzają 310 pojazdów dziennie.
Tegoroczna produkcja fabryki osiągnie ponad 90 tysięcy samochodów. Z taką ilością budowanych wozów FSO liczy się już w skali europejskich producentów samochodów. O dynamice rozwoju FSO świadczy fakt, że całoroczną produkcję z lat 1952-54 wykonuje ta fabryka obecnie w ciągu 5 dni.
Młody technik