Silnik Dezamet model 023

30 czerwiec 2024 Written by Motorowerowe serii "0" 979
Silnik Dezamet model 023
Poniższy tekst nie wyczerpuje tematu.

Najbardziej popularny i zaawansowany silnik z serii 0. Potocznie (jak jego poprzednik 017) nazywany "kwadraciakiem".
Jest rozwinięciem silnika typu 017, główną różnicą wobec poprzednika jest zmiana biegów dźwignią nożną, przez prosty zmieniacz biegów zamiast rączki pokrętnej na kierownicy. Silnik w dalszym ciągu bazował na rozwiązaniach technicznych silnika S38B i pochodnych.

Silnik w trakcie produkcji przechodził zmiany konstrukcyjne, poniżej lista wybranych:
- usunięcie mocowania do ramy za głowicę (ok. 1984, najprawdopodobniej na wniosek Rometu który zmodernizował ramę motorynki 50-M-2)
- przeniesienie numerów silnika spod cylindra na górę silnika obok gaźnika (nieznana data)
- zmiana wałka zmieniacza biegów wraz z dźwignią (z drobnego na gruby wielowypust), zmiana ok. 1988-1989r., prawdopodobnie unifikacja z silnikiem 027
- kilkukrotne zmiany pokryw (na samym początku lewa pokrywa z napisem PREDOM-DEZAMET a prawa gładka, potem dodane na nią logo, później (ok. 1990) usunięty z lewej pokrywy człon PREDOM, w końcu ok. 1994 w związku z przejęciem działu silników przez firmę Bernard Moteurs Poland lewy dekiel z napisem BMP, a na prawym owalny odlew po środku)
- w późniejszych latach produkcji (ciężko ustalić konkretne daty) silnik doczekał się kilku odmian z których poszczególne były dedykowane do różnych motorowerów. Różniły się min. gaźnikami (GM12F1, GM12F2, BING SRE 14, do tego ostatniego zmieniony cylinder oraz puszka szmerów ssania), zapłonem, (klasyczny iskrownik oraz elektroniczny w trzech wersjach) oraz kołem łańcuchowym zdawczym (najprawdopodobniej chodzi tutaj o koło zębate z wypustem po wewnętrznej stronie które musi współpracować z tulejką dystansową o odpowiedniej długości).
W przypadku jednej z odmian zapłonu eketronicznego zmianie także uległ wał korbowy silnika.
Silniki z gaźnikiem Bing oraz zapłonem elektronicznym były przeznaczone przede wszystkim do motorynek Stella oraz pewna partia na eksport na Ukrainę do motoroweru Karpaty 4(motorower Karpaty 4 który składany w Polsce dostawał silniki z klasycznym iskrownikiem 017) oraz Riga Mini.
Silnik produkowano takżę w wersji z dmuchawą gdzie służył jako napęd do różnych urządzeń wykorzystywanych w rolnictwie czy przemyśle.

Producent: Zakładay Metalowe Predom-Dezamet (później Dezamet oraz Bernard Moteurs Poland) w Nowej Dębie.
Lata produkcji: 1978-96(?)
Silnik montowano w motorowerach: Romet 780 Kadet, Romet 205 Ogar, Romet 50m2 Pony, Romet 301, Dezamet Stella 756, Motorynka Kuba/Rider, Romet 2375, Karpaty 4.

Dane techniczne:
Typu 023 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Srednica cylindra 38 mm skok tloka 44 mm, pojemnośc skokowa 49,8 ccm. Stopien spreżania 8. Moc maksymalna 1,8 KM (32 KM/l) przy 5600 obr/min.Cylinder aluminiowy z żeliwną tuleją, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie. Rozrusznik nożny. Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10 Cylinder aluminiowy z kładką żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie.
Rozrusznik nożny. Paliwo - mieszanka (1:30) z olejem Mixol
Zawieszenie silnika w ramie za pomocą dwóch śrób w tulejach gumowych tłumiących drgania.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napieciu 6V. Prądnica-iskrownik trzycewkowa o mocy 20W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Swieca zapłonowa M14x175. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 3W.
Gaźnik:
Poziomy typu GM12F1, lub BING SRE 14, o średnicy gardzieli 12 mm. Filtr powietrza mokry siatkowy. Tłumik szmerów ssania
Sprzęgło:
dwutarczowe mokre z tarczami korkowymi lub ebonitowymi umieszczone na wale korbowym silnika.
Skrzynia biegów:
dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy-wskaźnik włączonego biegu. Przełożenia całkowite: I-26,6, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-1,92, II-1. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Zużycie paliwa:
jednostkowe zuzycie paliwa 625g/kWh

Silnik Dezamet model 023 schematy
Silnik Dezamet model 023 z zmieniaczem biegów z drobnym frezem i okrągłą gumą
Silnik Dezamet model 023 z zmieniaczem biegów z drobnym frezem i zmienaczem z płaską gumą
Silnik Dezamet model 023 z zmieniaczem biegów z grubym frezem różne pokrywy iskrownika i konfiguracje gaźnika

Silnik Dezamet model 023 z zapłonem elektonicznym i gaźnikiem Bing
Silnik Dezamet model 023 z zapłonem elektonicznym i gaźnikiem GM12F1

Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę:
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Last modified on środa, 17 lipiec 2024 21:25