Silnik Dezamet model 017

31 lipiec 2022 Written by Motorowerowe serii "0" 5212
Silnik Dezamet model 017

Silnik nowej serii "0" tzw. "kwadraciak. Sama konstrukcja i podstawowe rozwiązania silnika nie różniły się od silników serii S38B i pochodnych.
Silnik posiadał rozruch nożny za pomocą "kopniaka". Sprężyna rozruchu nożnego znajdowała się wewnątrz karterów.
Wczesne egzemplarze silników Dezamet 017 posiadały wysokie głowice - jak w silnikach Dezamet 019.
Jedna z odmian silnika oznaczona 022 i umieszczana w motorynkach Romet M1 - miała sprężynę rozruchową umieszczoną na osi rozrusznika na zewnątrz karterów. Od tego momentu prawdopodobnie nastapiła modernizacja i pozostałe egzemplarze silników miały także sprężynę wałka rozrusznika na zewnątrz.

Na bazie tego silnika opracowano wersję specjalną silnika. Silniki te, napędzały różne urządzenia stacjonarne - od pomp na mleko, przecinarek szyn kolejowych po kompresory. Silnik taki dodatkowo posiadał system chłodzenia zamontowany na magnecie silnika.
Lata produkcji: 1974-80(?)
Silnik montowano w motorowerach: Romet 750, Romet 760 Polo, Komar 2352 oraz odmiana 022 w Motorynce M1

Dane techniczne:
Typu 017 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień spreżania 8. Moc maksymalna 1,8 KM przy 5600 obr/min.
Cylinder aluminiowy z wkładką żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie.
Rozrusznik nożny.
Paliwo - mieszanka (1:30) z olejem lux 10 lub Mixol
Zawieszenie silnika w ramie za pomocą dwóch śrub w tulejach gumowych tłumiących drgania.
Instalacja elektryczna: Jednoprzewodowa o napieciu 6V. Prądnica-iskrownik trzycewkowa o mocy 23W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Świeca zapłonowa M14x1,75. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 3W.
Gaźnik: Poziomy typu GM12F lub GM12F1 o średnicy gardzieli 12 mm. Filtr powietrza mokry siatkowy.
Sprzęgło: dwutarczowe mokre z tarczami korkowymi lub ebonitowymi umieszczone na wale korbowym silnika.
Skrzynia biegów: dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy-wskaźnik włączonego biegu. Przełożenia całkowite: I-26,6, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-1,92, II-1. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Zużycie paliwa: 2,8l na 100km
Silnik Dezamet model 017 schematy

Silnik Dezamet model 017


Silnik Dezamet 017 w wersji specjalnej


Zdjęcia urządzeń z silnikami Dezamet 017 w wersji specjalnej:
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę:
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Last modified on sobota, 29 czerwiec 2024 13:04