Pokrywa prądnicy stanowaiła najsłabszą część silnika, gdyż wykonana była z tłoczonej blachy aluminiowej. W toku eksploatacji pokrywa odkształcała się, co powodowało nieszczelności powodujące dostawanie się wody i brudu do prądnicy.
Rozrusznik silnika za pomocą pedałów.
Lata produkcji: 1960-63
Silnik montowano w motorowerach:
Żak MR2, Ryś Mr1B, Komar 231
Dane techniczne:
Silnik typu S38 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony
powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44mm, pojemność skokowa 49,8ccm. Stopień sprężania 6,5:1. Moc maksymalna 1,8KM (motorowery Ryś MR1B, Żak MR2) lub 1,5KM przy 5000obr/min (dla Komar 231)
Cylinder ze stopu lekkiego z tuleją żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Rozrusznik nożny na pedały. Osłona iskrownika tłoczona.
Zawieszenie silnika w ramie za pomocą dwóch śrób w tulejach gumowych tłumiących drgania.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik typ JK-01 dwucewkowa o mocy
16W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5mm (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza od 0,4 do 0,6 mm. Świeca
zapłonowa M14x225 (Bosch). Odstęp elektrod świecy 0,5mm.
Sprzęgło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale skrzyni biegów.
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy. Przełożenia w skrzyni I bieg - 23,38, II bieg - 13,87.
Schemat działania
Ciężar:
W stanie suchym 9,5kg,
Ilość oleju Lux-13 w skrzyni biegów 0,5L
Ciśnienie użyteczne 3,28kg/cm2
Wymiary: dł.280mm, szer.220mm, wysokość 296mm
Gaźnik:
Poziomy typu G12 z centralnym pływakiem o średnicy gardzieli 12mm bez
urządzenia wolnych obrotów. Główna dysza paliwowa 0,55 mm.Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłoną rozruchową.
Zużycie paliwa:
1,8 - 2l na 100km