Zastosowano wydajniejszy iskrownik trzycewkowy. Zmiany te spowodowały istotne różnice min. w wodziku zmiany biegów, budowie karterów czy wału korbowego.
Producent: Dezamet
Lata produkcji: 1963-67
Silnik montowano w motorowerach: Żak MR2E, Ryś Mr1B, Komar 231B, Komar 232
Dane techniczne:
Silnik typu S38B dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44mm, pojemność skokowa 49,8ccm. Stopień sprężania 6,5:1. Moc maksymalna 1,8KM (motorowery Ryś MR1B, Żak MR2) lub 1,5KM przy 5000 obr/min (dla Komar 231)
Cylinder ze stopu lekkiego z tuleją żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Rozrusznik nożny na pedały. Osłona iskrownika tłoczona.
Zawieszenie silnika w ramie za pomocą dwóch śrób w tulejach gumowych tłumiących drgania.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik trzycewkowa o mocy 16W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5mm (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza od 0,4 do 0,6 mm. Świeca zapłonowa M14x225 225(Bosch). Odstęp elektrod świecy 0,5mm.
Sprzęgło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale skrzyni biegów.
Sprzęgło o konstrukcji cztero-bolcowej
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy. Przełożenia w skrzyni I bieg - 23,38, II bieg - 13,87.
Schemat działania
Ciężar:
W stanie suchym 9,8kg, (bez pedałów)
Ilość oleju Lux-13 w skrzyni biegów 0,5L
Ciśnienie użyteczne 400g/kMh
Wymiary: dł.280mm, szer.220mm, wysokość 296mm
Gaźnik:
Poziomy typu G12 z centralnym pływakiem o średnicy gardzieli 12mm bez urządzenia wolnych obrotów. Główna dysza paliwowa 0,55 mm.Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłoną rozruchową.
Zużycie paliwa:
1,8 - 2l na 100km
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę: