Zamiast dotychczasowej rączki zmiany biegów na lewej stronie kierownicy zastosowano prostą w obsłudze dźwignię (odprężnik), która jest naciskana tylko podczas rozruchu silnika.
Budowę i zasady działania silnika ze sprzęgłem odśrodkowym dokładniej opisano - TUTAJ - Lata produkcji: 1970(1)-1974?
Silnik montowano w motorowerach: Komar 2328 (Komar 4) i Komar 2338
Silnik typu S38SH dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44mm, pojemność skokowa 49,8ccm. Stopień sprężania 6,5:1. Moc maksymalna 1,8KM (motorowery Ryś MR1B, Żak MR2) lub 1,5KM przy 5000 obr/min (dla Komar 231)
Cylinder ze stopu lekkiego z tuleją żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Rozrusznik nożny na pedały. Osłona iskrownika tłoczona.
Zawieszenie silnika w ramie za pomocą dwóch śrób w tulejach gumowych tłumiących drgania.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik trzycewkowa o mocy 16W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5mm (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza od 0,4 do 0,6 mm. Świeca zapłonowa M14x225 (Bosch). Odstęp elektrod świecy 0,5mm.
Sprzęgło:
mokre, odśrodkowe. Schemat działania sprzęgła.
Skrzynia biegów:
jednobiegowa schemat działania skrzyni.
Ciężar:
W stanie suchym 9,5kg,
Ilość oleju Lux-13 w skrzyni biegów 0,5L
Ciśnienie użyteczne 3,28kg/cm2
Wymiary: dł.280mm, szer.220mm, wysokość 296mm
Gaźnik:
Model GM12F o średnicy przelotu 12mm rura ssąca połączona z rurą podsiodłową ramy.
Zużycie paliwa:
1,8 - 2l na 100km