Motorowery
52 w tej kategorii




Komar 3 model: 2350

01 listopad 2018 ZZR - Romet
Administrator

Written by

Motorower Komar 3 model: 2350 i 2350-2

Komar 2350 powstał w 1970 roku i był następcą Komara 2330. W odróżnieniu od poprzednika zmieniono w nim sposób rozruchu silnika, zastępując pedały rozrusznikiem (kopniakiem) typu motocyklowego. Wyeliminowanie pedałów pociągnęło za sobą także zmianę sposobu hamowania, poprzez wprowadzenie hamulca nożnego.



Komar 4 model: 2328

06 październik 2022 ZZR - Romet
Administrator

Written by

Motorower Komar 4 model 2328

W 1970 roku w podwozia motorowerów 2320 i 2330 wbudowano nowy silnik o nazwie S38SH, zmieniając ich oznaczenia kolejno na 2328 i 2338.
W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.
W związku z zamontowaniem tego silnika do ramy Komara 2320 zmieniono napis na baku na Komar 4.
Zamiast dotychczasowej rączki zmiany biegów na lewej stronie kierownicy zastosowano prostą w obsłudze dźwignię (odprężnik), która jest naciskana tylko podczas rozruchu silnika.
W poźniejszych egzemplarzach występowała plastikowa lampa przednia jak w komarach 2330.



Komar 2 model: 2330

01 listopad 2018 ZZR - Romet
Administrator

Written by

Komar 2, model: 2330

Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy a później Zakłady Predom Romet wypuściły na rynek motorower Komar 2 typ 2330. W nowym motorowerze wprowadzono ramę rurowo-tłoczoną z resorowanym teleskopowo tyłem. Był to ukłon w stronę poprawy komfortu jazdy. W miejsce dotychczasowego siodła rowerowego zastosowano wygodną kanapę. W tylna część ramy wkomponowano dwie puszki narzędziowe przykryte pokrywami z tworzywa sztucznego. Zastosowano także głębsze błotniki. Pierwsze modele posiadały jeszcze metalową lampę przednią, późniejsze plastikową. Zamiast sygnału dźwiękowego zastosowano ponownie dzwonek rowerowy. Motorower wyposażono w silnik S38B4, taki sam jak w Komarze 2320 odpalany pedałami.
Tak pisano o Komarze 2330 w ówczesnej prasie Lata produkcji: (1968?) 1969-1974(1975?)



Komar model: 232 i 2320

01 listopad 2018 ZZR - Romet
Administrator

Written by

Motorower Komar model: 232 i 2320

Pierwsze modele Komara zjechały z taśmy montażowej w 1960 roku, były oznaczone numerem MR 230 i posiadały silnik od Rysia. W krótkim czasie model ten został poddany modernizacji poprzez zmianę przedniego zawieszenia i wprowadzenie nowoczesnego silnika S-38, znanego już wcześniej z Żaka.
W 1962 roku wprowadzono już 3 modernizacje Komara.



Komar model 231 i 231B

01 listopad 2018 ZZR - Romet
Administrator

Written by

Motorower Komar 231 i 231B

Komar MR 231. Motorower Komar MR 231 był drugim modelem tego "insekta" produkowanym przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w latach 1962-1963. W odróznieniu od Komara 230 model 231 posiadał nowe zawieszenie oraz lampę przedniš. Zmiana zawieszenia przedniego wymusiła zmianę sposobu mocowania kierownicy której kształt też zmieniono. W modelu tym wystepował silnik S38 który miała pokrywę iskrownika tłoczoną i inny układ wejścia linki zmiany biegów do kartera taką jak w motorowerze Żak



Komar model 230

01 listopad 2018 ZZR - Romet
Administrator

Written by

Motorower Komar 230

Motorower Komar model 230 był pierwszym modelem tego "insekta" produkowanym przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe,poźniejszy Romet, w Bydgoszczy.Podstawową myślą przewodnią przy produkcji tego mopedu było zrobienie prostego i taniego motoroweru dla "mas pracujących".
W nowej konstrukcji opracowanej w latach 1957-58 przez inzynierów B. Kędzierskiego, A. Kontzera i J. Podlaskiego, zastosowano zmodernizowany silnik z Rysia w wersji S02 ze zmienionymi przełożeniami w skrzyni biegów i bez dekompresatora a także wieloma innymi zmianami. Na bazie tego modelu w dalszych latach rozwijały się pozostałe modele Komara.



Komar z silnikiem Simsona

01 listopad 2018 ZZR - Romet
Administrator

Written by

Motorower Komar z silnikiem Simsona

Motorower Komar był pierwszym motorowerem produkowanym przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe,poźniejszy Romet, w Bydgoszczy które do tej pory zajmowały się wytwarzaniem rowerów.
Ta nowa konstrukcja została opracowaną w latach 1957-58 przez inżynierów B. Kędzierskiego, A. Kontzera i J. Podlaskiego. Podstawową myślą przewodnią przy produkcji tego mopedu było zrobienie prostego i taniego motoroweru dla "mas pracujących".
Prawdopodobnie w roku 1958 roku przeprowadzono pierwsze próby drogowe Komara.



Żak Mr2

01 listopad 2018 ZMZ
Administrator

Written by

Żak MR2

Bogata wersja Żaka. Uboga wersja Żaka. Cena motoroweru Ryś, była porównywalna z ceną motocykla WFM. Powodowało to małe zainteresowanie tym produktem. Zdecydowano więc, wprowadzenie tańszego i prostrzego modelu.



Ryś Mr1B

01 listopad 2018 ZMZ
Administrator

Written by

Motorower Ryś model MR1B

W 1963r. z powodu zaprzestania produkcji silników serii SM0 w zakładach Psie Pole w nadwozia Rysi zaczęto montować silniki S38 znane wcześniej z motorowerów Żak a także montowane w produkowanych już wtedy Komarach 231. Silniki te produkowane były przez zakłady w Nowej Dębie.



Ryś Mr1, Mr1E

01 listopad 2018 ZMZ
Administrator

Written by

Motorower Ryś model MR1, MR1E

W styczniu 1957 roku, Zakłady Metalowe Zakrzów dostały wytyczne do produkcji pierwszego powojennego motoroweru. Już po pięciu miesiącach (zawrotne tempo) opracowano prototyp, który został zatwierdzony przez obecne władze zwierzchnie.