
Do pracy sprzęgła odśrodkowego wykorzystano silę odśrodkową, która podczas wirowania zabieraka rozpręża segmenty i dociska je częścią walcową do wewnętrznego walca kosza. Docisk wywołuje tarcie, które przenosi moment obrotowy silnika na koła. Dla objaśnienia działania sprzęgła wyróżniamy cztery fazy jego pracy. a) Silnik nie pracuje - segmenty ściągnięte są sprężynkami do środka sprzęgła i nie dociskają do kosza. Sprzęgło jest wyłączone.
Rozruch silnika
- gdy chcemy uruchomić silnik rozprężamy segmenty tarczą dociskową 3 sterowaną dźwignią na lewej stronie kierownicy. Tarcie występujące pomiędzy segmentami i koszem pozwala przenieść moment obrotowy z pedałów na wał korbowy silnika. Sprzęgło jest włączone dociskiem siły zewnętrznej. Wolne obroty silnika - przy pracy silnika na wolnych obrotach siła odśrodkowa segmentów jest mniejsza niż siła sprężynek i segmenty nie dociskają do kosza, a zatem nie przenoszą momentu obrotowego z zabieraka na kosz. Sprzęgło jest wyłączone.
Ruszanie i jazda
- gdy chcemy żeby motorower rozpoczął jazdę podwyższamy obroty silnika przez dodanie gazu. Siła odśrodkowa segmentów wzrasta wraz z obrotami wału korbowego, przewyższa silę sprężynek i zaczyna dociskać segmenty do kosza sprzęgła. Siła tarcia występująca w tej chwili pomiędzy segmentami a koszem zaczyna przenosić napęd z silnika na koło tylne. Dalszy wzrost obrotów powoduje wzrost siły odśrodkowej, a co za tym idzie włączenie sprzęgła. Sprzęgło jest włączone automatycznie lapidarnie mówiąc przez dodanie gazu.
W motorowerze 2328 skrzynka biegów jest mniej skomplikowana niż w pozostałych motorowerach, gdyż pełni rolę drugorzędną, jej funkcje częściowo przejęły: - sprzęgło odśrodkowe, które dzięki poślizgom pełni przy ruszaniu rolę pierwszego biegu, - silnik, który dzięki podwyższonej do 1,5 KM mocy i większej elastyczności umożliwia jazdę bez zmiany biegów.


Porównując rysunek 5-26 dwubiegowej skrzynki biegów z rysunkiem 10-10 skrzynki jednobiegowej zauważymy bez trudu, że nie ma w niej kół zębatych pierwszego i drugiego biegu na wałku głównym ani przesuwki. Moment obrotowy przenosi się (rys. 10-11) ze sprzęgła 1 do skrzynki biegów poprzez parę kół zębatych stale ze sobą zazębionych.
Koło zębate 3 osadzone jest na wałku głównym 4, na którego drugim końcu osadzone jest koło łańcuchowe zdawcze 9, taki jest też przebieg momentu obrotowego. Watek pośredni zazębiony z kołem zębatym wałka głównego służy do przenoszenia momentu rozruchowego. Ze względu na dużą prostotę skrzynki jednobiegowej konieczność rozbierania jej zachodzi bardzo rzadko.
Odprężnik

Regulacja i usuwanie usterek
W trakcie eksploatacji motoroweru ze sprzęgłam automatycznym Czytelnik może spotkać się z następującymi usterkami:
- rozregulowanie się sprzęgła w wyniku normalnego zużycia.
- pęknięcie pierścienia zabezpieczającego 4 (rys. 10-9),
- zerwanie zgrzeiny punktowej w łączniku sprężyny 6,
- zużycie lub odklejenie okładzin ciernych zabieraka 2,
- ślizganie się okładzin ciernych w wyniku wbicia się w nie cząsteczek ścieranego metalu.

Regulację sprzęgła i odprężnika przeprowadza się jednocześnie, są to operacje bardzo proste i Czytelnik może je wykonać we własnym zakresie. Do regulacji przystępujemy po ustawieniu motoroweru na podpórce, czynności wykonujemy w następującej kolejności:
- luzujemy linkę sprzęgła przez wykręcenie śruby regulacyjnej znajdującej się w dolnej części silnika;
- regulujemy odprężnik za pomocą śruby regulacyjnej znajdującej się na złączce cięgieł 3 i 4 (rys. 10-13); odprężnik powinien zacząć działać w połowie ruchu dźwigni;
- regulujemy sprzęgło wykręcając śrubę regulacyjną tak długo, aż dźwignia złączy sprzęgło przy luzie l do 2 mm występującym pomiędzy dźwignią a jej obsadą;
- dokręcamy przeciwnakrętki obu śrub regulacyjnych;
- sprawdzamy prawidłowość regulacji przez naciskanie dźwigni sprzęgła
Na podstawie książki "Jeżdżę motorowerem Komar" Józefa Podlaskiego 1972 rok.