Właśnie ze względu na ogromną popularność Komara, w ,,Młodym Techniku" już niejednokrotnie opisywaliśmy różnorodne usprawnienia tego pojazdu, niemniej jednak każde wartościowe usprawnienie, które ma znaczenie dla większej liczby czytelników, będzie opublikowane w dziale "Na warsztacie".(......)
Na rys. l przedstawione zostały elementy pojemnego i wygodnego w użyciu bagażnika do motoroweru Komar, zamontowanego pomiędzy siodłem a kierownicą pojazdu (fot. l). Bagażnik jest szeroki, co umożliwia swobodne umieszczenie na nim nawet stosunkowo dużych paczek.
Siatkę nośną bagażnika (l) wykonamy z pręta lub rurki stalowej o średnicy 6 mm.
Po wygięciu siatki wg rysunku, połączymy jej elementy razem spawając je, lutując mosiądzem lub nitując.
Małe jarzmo (2) mocujące bagażnik do uchwytu ramy motoroweru sporządzimy ze stalowego płaskownika, po czym zamocujemy je do poprzeczki (4), przyspawanej do siatki, dwiema śrubami (7) z podkładkami (8) i nakrętkami (9).
W ten sam sposób wykonamy i zamocujemy do drugiej poprzeczki (4) duże jarzmo (3) mocujące bagażnik do prowadnicy kolumny siodła. Od strony kierownicy bagażnik zaopatrzymy w płytkę (10) grubości 6 mm z przymocowanym hakiem (11) służącym do zawieszenia siatki z zakupami. czy zamocowania przewożonej paczki.
Aby bagażnik nie uszkodził lakieru na zbiorniku paliwa, pod płytką (10) zamocujemy gumowy odbój (5) za pomocą nitu lub śruby (6). Gotowy bagażnik należy zabezpieczyć przed korozją za pomocą lakieru lub pokryć go chromem czy niklem.
W celu zabezpieczenia motoroweru przed kradzieżą, warto wykonać specjalny uchwyt przystosowany do fabrycznego zamka używanego przy siodłach motocykli SHL. Wykonanie takiego uchwytu (rys. 2) wymaga znacznego nakładu pracy, jednak można ją zmniejszyć posługując się obrabiarkami do metalu.
Pracę rozpoczynamy od wypiłowania stalowej kostki o wymiarach 40 x 31 / x 30 mm. Następnie należy wywiercić w kostce otwór na pomieszczenie zamka i wytoczyć dwa kanaliki (l) na kołek zamykający. Otwór (2) służy natomiast tylko do umożliwienia wydłutowania kanału (3), który najłatwiej wykonać można frezarką.
Gotową kostkę oprawy zamka trzeba przyspawać elektrycznie do tylnego widelca motoroweru, tuż przy piaście koła (fot. 2).
Stanisław Zakrzewski
Artykuł z: Młody Technik Nr 7 z 1971 roku.