Wczoraj, dziś i jutro samochodu Syrena

14 listopad 2023 Written by o samochodach 181

Wczoraj, dziś i jutro samochodu Syrena

"Nie ma dymu bez ognia"-głosi stare przysłowie, skoro więc ludzie narzekali na "Syreny", widocznie-musieli mieć ku temu powody. Obiektyw-nie trzeba stwierdzić, że bardzo dawno mieli wiele, dawno -już mniej, a dziś-żale i pretensje są zlikwidowane do minimum. Ale niestety, opinia publiczna działa zawsze z opóźnieniem, więc rozpowszechnione dziś sądy odnoszą się do tych "Syren" sprzed 2-3 lat, A tymczasem nie tylko każdy rok ale niemal każdy kwartał przynosi coraz nowsze zmiany, ulepszenia i modernizację "Syreny". Dzisiejsza "Syrena", a wraz z nią i cały zespół fachowców FSO cierpi i pokutuje za grzechy młodości.

Otóż w początkowej wersji (tej sprzed ładnych paru lat) "Syrena" miała być czymś w rodzaju produktu ubocznego. Przewidywało się małoseryjną produkcję samochodu opartego do maksimum o elementy "Warszawy". Nie inwestowano niemal nic w oprzyrządowanie, bo np. (nie wszyscy nawet o tym wiedzą), dach miał być drewniany. Życie spłatało jednak potężnego figla. Oto już pierwsze egzemplarze ręcznie klepanych "Syren" zostały rozchwytane. Zapadła decyzja zwiększenia produkcji. Z tą chwilą zaczęła się istna gehenna dla załogi. Brak oprzyrządowania, fatalna ciasnota praca niemal od początku do końca ręczna, kłopoty z kooperantami. W takich to właśnie warunkach rodziły się tysiące "Syren". Odbiorcy narzekali i niestety, często mieli rację. Pękające przeguby, klinujące się skrzynie biegów, złe zawieszenie, nieszczelne nadwozie i wiele, innych usterek. Ale konstruktorzy FSO nie próżnowali. Już model 101, wypuszczony w 1961 roku, był znacznie ulepszoną wersją swych sióstr sprzed roku. Poprawiona skrzynia biegów, dodana pompa paliwowa, zmiana przed niego zawieszenia , przerobiony bagażnik, ulepszone przeguby i t d. W pół roku później, to jest na początku 1962 roku, ujrzała światło dzienne "Syrena 102". Dwie wycieraczki, odchylane do przodu siedzenia, zmiana wielkości ogumienia, estetyczniejsza tapicerka.
Te wszystkie, na zewnątrz widoczne zmiany szły w parze z niewidocznymi, lecz jakże ważnymi udoskonaleniami: podniesienie jakości materiału, staranniejszy montaż, dokładniejsze pasowania. W chwili, gdy artykuł ten dotrze do Waszych rąk, FSO opuści już "Syrena 103". Co w niej będzie nowego i lepszego? Dla laika pozornie bardzo niewiele: zmiana kształtu osłony wlotu po wietrza, parę nowych listewek ozdobnych i koniec. Natomiast fachowiec, jeśli rzuci okiem na "Syrenę 103", to z łatwością dostrzeże zmiany bardzo istotne. Do wyprodukowania nadwozia "Syreny 103" wykonano około 250 nowych tłoczników. Dzięki temu, poszczególne elementy blach lepiej do siebie pasują. Zmieniono również i sposób spawania blach. W sumie nadwozie stało się sztywniejsze, szczelniejsze i estetyczniejsze. W przyszłym roku ukażą się również, w sprzedaży "Syreny 103 S", Model ten wyposażony będzie w silnik i skrzynkę biegów samochodu "Wartburg". Skąd narodziła się ta koncepcja? Otóż plany fabryki na następne lata przewidują wzrost produkcja "Syren" do 50-60 tysięcy rocznie. Dostawca silników, fabryka w Bielsku Białej, bez większych inwestycji i rozbudowy nie będzie w stanie podołać takim zamówieniom. Dlatego też chwilowy deficyt silników krajowych i zdecydowano pokryć silnikami niemieckimi. Produkowanie "Syren 103 S" nie wpłynie zupełnie na dotychczasową produkcję "Syren 103". Równocześnie już daleko posunięte są prace nad dalszymi modelami "Syren". W przyszłym roku moc krajowego silnika dwucylindrowego podniesiona zostanie z 27 do około 34 KM. Niezależnie od tego w roku 1965 rozpoczniemy produkcję własnego silnika 3-cylindrowego o mocy około 40 KM. Dalsza,-przewidziana na najbliższe lata modernizacja "Syreny"-to zmiana przedniego i tylnego zawieszenia, pełna synchronizacja skrzynki biegów, przeniesienie zbiornika paliwa na tył, zmiana kształtu i kierunku otwierania się drzwi, zastosowanie twardych i wytrzymałych lakierów piecowych.
W tym stanie "Syrena" będzie już mogła spokojnie pojawić się i na rynkach zagranicznych.
zaczerpniete z: "Młody technik"



Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę:
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Last modified on czwartek, 21 grudzień 2023 23:04

Related items

More in this category: « Skoda 1000MB Akumulatory i ogniwa »

Please publish modules in offcanvas position.