ŻUBR A80 - Nowy samochód ciężarowy

02 listopad 2018 Written by o samochodach 3686
ŻUBR - Nowy samochód ciężarowy.

W bieżącym roku rozpoczęto w kraju seryjna produkcję samochodu ciężarowego o ładowności 8 ton Został on w całości skonstruowany przez polskich inżynierów. Od dawna w naszym taborze odczuwało się brak samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Skromny import nie zdołał pokryć potrzeb, mogła to uczynić tylko własna produkcja. Trzeba dodać, że prace nad tym samochodem były przedsięwzięciem pionierskim, ponieważ nigdy przedtem tego rodzaju pojazd nie był w Polsce nigdy produkowany.
Do napędu samochodu silnika typu S-56. Silnik został zbudowany w układzie ukośnym (osie cylindrów odchylone są od poziomu pod kątem 30 stopni) aby łatwo można go było zastosować do pojazdów pochodnych, np. ciężkiej wywrotki z przednim napędem bez konieczności unoszenia go do góry. Ponadto rozwiązanie to daje doskonały dostęp do silnika zamontowanego w samochodzie.
Ma to duże znaczenie dla obsługi i konserwacji. Kadłub silnika wykonany jest z żeliw z wymiennymi tulejami cylindrowymi. Wałek rozrządu umieszczony w, kadłubie po lewej stronie.
Wał korbowy, wykonany ze stali węglowej 45, podparty jest w kadłubie na 7 łożyskach.
Położenie punktów mocowania zawieszenia silnika na ramie pojazdu jest ściśle związane z połażeniem środka ciężkości całego silnika. Umożliwia to wahanie silnika wokół osi zbliżonej do jego głównej osi bezwładności. I w efekcie otrzymujemy znaczne zmniejszenie drgań. Na silniku umieszczane są 3 jednakowe głowice po jednej na każde dwa cylindry Zastosowanie dzielonej głowicy ułatwia wykonanie odlewów i daje większe możliwości tworzenia silników pochodnych, Układ oczyszczania paliwa obejmuje 2 filtry z wkładami filcowymi włączone w obieg szeregowo. Poprzez pompę wtryskową paliwo pad ciśnieniem 180 kG/cm przetłaczane jest do wtryskiwaczy i za ich pośrednictwem rozpylane w toroidalnej komorze spalania umieszczonej w tłoku.
Silnik S-56 ma, układ chłodzenia z obiegiem przymusowym. Pompa wodna ma konstrukcję wirnikową. Główny mechanizm układu smarowania silnika - pompa olejowa - ma wydajności 93 l/min. przy 2200 obr./ min.. i 4 kG/m ciśnienia. Napęd Pompa olejowa otrzymuje z wału karbowego. Olej w silniku oczyszczany jest przy pomocy dwóch filtrów wstępnego oczyszczania, włączonych w układ szeregowo, oraz dwóch szczelinowych filtrów bocznikowych z wymiennymi, wkładami tekturowymi. W układzie smarowania znajduje się ponadto przelewowy zawór bezpieczeństwa, samoczynnie otwierający się w chwili, gdy ciśnienie oleju przekroczy dopuszczalną granicę, oraz zawór obiegowy, otwierający się z chwilą zatkania układów filtrujących.
Instalacja elektryczna ma minimalne napięcie 12/ 24 V . Przy czym, prąd o napięciu 24 V używany jest do rozruchu.
Napęd z silnika przejmowany jest przez jednotarczowe duże sprzęgło cierne.
Pięciobiegowa skrzynia biegów rozwiązana została w taki sposób, że przez wymianę trzech par kół ciernych otrzymuje się różne układy przełożeń dla odpowiednie dla pojazdów pochodnych. Biorąc przykładowo: innych wielkości przełożeń wymaga autobus miejski, a jeszcze innych samochód przeznaczony do eksploatacji w ciężkim terenie górskim. Przekładnie II-V są zsynchronizowane. Istnieje możliwość dobudowania dodatkowej przekładni redukcyjnej. Tylny most posiada przekładnię podwójną.
Mechanizm różnicowy ma 2 koła zębate koronowe i 4 koła zębate satelitowe, obracające się do koła dwóch sworzni ustawionych w krzyż. Silnik jest połączony z oddzielną skrzynią biegów za pomocą wału pędnego. Podobny wał znajduje się między skrzynią biegów a tylnym mostem. Konstrukcja nośna samochodu oparta jest na ramie składającej się z podłużnic i poprzeczek, łączonych za pomocą spawania. Rama jest elementem bardzo sztywnym do której mocowane są wszystkie zespoły podwozia i nadwozia. Elementami sprężystymi podwozia są resory piórowe, pojedyncze przednie i podwójne tylnie.

W samochodzie zastosowano mechanizm kierowniczy z obrotowymi kulkami co spowodowało znaczne zmniejszenie momentu oporowego na kole kierowniczym. W planie modernizacji przewidziane jest zastosowanie mechanizmu wspomagającego do układu kierowniczego. Jest to szczególnie ważne w pojazdach pochodnych od modelu podstawowego, takich jak autobus miejski i samochód przeznaczony do ruchu w ciężkich warunkach terenowych, z napędzaną przednią osią samochód ten wyposażony jest w hamulce pneumatyczne nadciśnieniowe. Sprężone powietrze otrzymywane jest przy pomocy sprężarki umieszczonej na silniku.

Dane techniczne samochodu A-80 "Żubr"
Ciężar własny pojazdu - 7550 kG
Całkowity ciężar dopuszczalny pojazdu - 15550 kG
Dopuszczalny ciężar holowanej przyczepy - 13000 kG
Długość pojazdu - 736 mm .
Szerokość pojazdu - 2500 mm
Wysokość pojazdu - 3000 mm
Rozstaw osi - 4100 mm
Najmniejszy profil skrętu - 8500 mm
Szybkość maksym. bez przyczepy - 75 km/godz.
Szybkość maksym. z przyczepą - 60 km /godz.
Zużycie paliwa bez przyczepy - 23l/100 km
Zużycie paliwa z przyczepą - 36 l/100 km

Dane techniczne silnika S-56
System pracy - wysokoprężny, czterosuwowy
Układ cylindrów - rzędowy, ukośny
Średnica cylindra (skok tłoka) - 125/135 min.
Pojemność skokowa - 9940 cm3
Największa moc -- 14a KM przy 2200 obr./min.
Największy moment obrotowy - 51 kGm przy 1450 obr./min.
Średnie ciśnienie efektywne - 6,5 kGm/cm
Stopień sprężania - 16,5
Wtryskarka systemu Boscha z regulatorem mechanicznym
Jednostkowe zużycie paliwa - 170 g /KM/godz.
Ciężar własny - 990 kG

Dzięki zastosowaniu nowoczesnego rozwiązania w postaci płytowego zaworu sterującego, uzyskano wysoką czułość układu i małe siły na pedale hamulca konieczne do zahamowania samochodu.
Drugim niezależnym układem hamulcowym jest hamulec ręczny taśmowy działający na bęben umieszczony na wale przy skrzyni biegów. W samochodach Żubr dodatkowo zastosowano trzeci układ hamulcowy wpostaci zwalniacza umieszczonego na rurze wydechowej silnika. Uruchomienie jego poprzedzone jest odcięciem dopływu paliwa do silnika, po którym następuje zamknięcie przewodu wydechowego. Silnik pracuje wówczas jako sprężarka, odbierając moc od jezdnego układu pojazdu. Urządzenie to jest szczególnie przydatne podczas jazdy w terenie górzystym, pozwala bowiem na poruszaniu się bez, przyspieszeń na spadkach drogi i nie obciąża zasadniczy mechanizmu hamulcowych. Z tego też względu coraz powszechniej stosowane jest w dużych samochodach ciężarowych i autobusach.

Mgr inż. Andrzej Bukowski
Artykuł z: Młody Technik

Last modified on wtorek, 14 listopad 2023 12:22