Syrena 105

02 listopad 2018 Written by o samochodach 2487
Syrena Model: 105

Modernizację Syreny przeprowadzono w FSO, tam rozpoczęto (w dn. 26 czerwca 1972 r.) produkcję pierwszych egzemplaży a od września 1972 r. Syrena 105 produkowana jest w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej.
Syrena 105 z FSO.Syrena 105 była już szóstym modelem tego popularnego samochodu od chwili uruchomienia jego produkcji w 1956 roku. Ta modernizacja Syreny która dostała oznaczenie 105 dotyczy przede wszystkim nadwozia. Po 16 latach produkcji tego pojazdu, zmieniono na prawidłowy, bezpieczny kierunek otwierania drzwi, zawieszając je na przedniej krawędzi (otwieranie do przodu). Drzwi otwierały się pod dużym kątem - 90°. Wprowadzono zunifikowany z Polskim Fiatem osprzęt drzwi - fiatowskie klamki zewnętrzne i wewnętrzne, fiatowskie podnośniki szyb, uchwyty do zamykania drzwi oraz kompletne fiatowskie zamki i drzwi. Poprzednie modele miały tylko prawe drzwi zamykane na kluczyk, co utrudniało dostanie się na miejsce kierowcy. Ta wersaja Syreny miała zamykane kluczykiem drzwi lewe i prawe. Obicia ścian wewnętrznych nadwozia s mocowane niewidocznymi z zewnątrz spinkami z tworzywa sztucznego w miejsce dotychczas stosowanych wkrętów do blach z podkładką. We wnętrzu pojazdu zawieszono, seryjnie montowane, pasy bezpieczeństwa przy przednich siedzeniach. Krawędzie okien bocznych Syreny obniżono o ok. 40 mm. Przy zderzaku tylnym zamontowana zostałat fiatowska lampa oświetlająca numer rejestracyjny. Inne usprawnienia konstrukcyjne w Syrenie 105 to: wprowadzenie osłony blaszanej mocowanej do wnęk błotników tylnych, do której przykręcane są fartuchy przeciw-błotne, zastąpienie metody zgrzewania punktowego czołowej części błotnika przedniego z jego częścią tylną metodą spawania w osłonie argonowej, a tym samym zapewnienie większej odporności na korozję tego miejsca nadwozia, oraz wprowadzenie, zamiast dotychczas stosowanych, nowych amortyzatorów wykonywanych na licencji. Jak pisze ówczesne pismo Młody Technik "jest to raczej oszczędna modernizacja pojazdu, który ma być produkowany jeszcze tylko przez kilka lat. W tych warunkach dokonywanie większych zmian nie byłoby opłacalnym przedsięwzięciem. Konstrukcja Syreny jest już mało nowoczesna".
Dane techniczne:
Nadwozie:
2-drzwiowe, 5-miejscowe, całkowicie metalowe mocowane do ramy centralnej. Zawieszenie:
przednie:
poprzeczny resor piórowy,wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe
Zawieszenie tylne:
poprzeczny resor piórowy, amortyzatory teleskopowe.
Długość/szer/wys. pojazdu - 4040/1560/1515
Silnik:
2-suwowy, 3-cylindrowy,chłodzony cieczą, umieszczony z przodu, napędza koła przednie.
Średnica cyl./skok tłoka/pój. skokowa - 70 x 73 mm/842 cm3.
Moc maks. 40 KM (DIN) przy 43000 obr/min.
Stopień sprężania 7 - 7,2:1
Skrzynka przekładniowa:
4-biegowa sychronizowana
Hamulce: hydrauliczne, bębnowe na 4 koła, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne.
Koła:
Ogumienie o wymiarach 5,60-15"
Masa własna pojazdu - 910 kg
Prędkość maksymalna - 120 km/h
Zużycie paliwa - 8.8l/100 km

O tym sie pisało..- Wyprawa Syreną nad Balaton
Sen o Syrenie - czyli jak remontuję Syrenkę
Last modified on piątek, 17 listopad 2023 23:05
More in this category: « Syreną nad Balaton Skoda 1000MB »