
Do mechanicznych pojazdów jednośladowych zaliczamy: motocykl, skutery, motorowery, czyli małe motocykle z pomocniczymi pedałami, mopedy, czyli specjalnie skonstruowane rowery z silniczkiem wbudowanym na stałe, oraz zwykłe rowery z doczepnymi silnikami. W Polsce jest około 750 tysięcy rowerów, a roczna produkcja w ilości ponad 300 000 sztuk oraz spory import świadczą, że rower długo jeszcze będzie najpopularniejszym środkiem transportu indywidualnego oraz masowej turystyki.
Rower wymaga jednak zdrowych nóg i serca, a nie każdy przecież nadaje się na zawodnika Wyścigu Pokoju. Dla wszystkich pozostałych więc, a zwłaszcza dla tych, dla których rower jest środkiem codziennych dłuższych dojazdów do pracy czy szkoły oraz dla turystyki - godnym zalecenia jest przyczepny silniczek. Podstawową cechą takiego silnika powinna być lekkość, łatwość zamontowania do roweru, prostota obsługi, niezawodność działania i... niska cena.

1)Silnik zamocowany na bagażniku tylnim lub z boku ramy pod piastą koła tylnego. Napęd z silnika przenoszony jest za pomocą kół zębatych, łańcucha rowerowego lub paska klinowego.
2) Silnik umocowany do tylnego koła roweru napędza bezpośrednio piastę koła.
3) Silnik umocowany tuż przed kołem przednim lub tylnym, albo pod pedałami - napędza koło za pomocą krążka gumowego umocowanego na wale silniczka i dociskanego bezpośrednio do bieżnika opony.
Ten ostatni sposób, jako najprostszy i najtańszy zyskał sobie największe powodzenie mimo niedogodności w postaci większego zużywania opony.
Uruchomienie silniczka następuje przez zwykłe rozpędzenie się na rowerze, a zatrzymanie przez zamknięcie dźwigni "gazu" umocowanej na kierownicy i przyhamowanie lub przez "dekompresor" uruchamiamy ręczną dźwignią umocowaną do kierownicy.
Każdy silnik powinien dać się odłączyć od napędu, aby móc np. prowadzić rower nie napędzając silnika. W silnikach trzeciej grupy odbywa się to po prostu przez odchylenie zawiasowo umocowanego silniczka. dzięki czemu przerywa się kontakt rolki napędowej z kołem. W Polsce produkowany jest silni

Dla lepszego zorientowania się we właściwościach tych silniczków zamieszczamy ich fotografie oraz krótkie opisy techniczne, jak również dla porównania dane kilku innych, bardzo popularnych za granicą.
1. typ silnika: - R0 -1, kraj producenta - Polska, zużycie paliwa na 100km - 1,4 l, prędkość maksymalna - 27 km/godz., ciężar - 9, położenie w ramie - przód.
2. typ silnika: - Dango, kraj producenta - Węgry, zużycie paliwa na 100km - 1,8 l, prędkość maksymalna - 37 km/godz., ciężar - 7, położenie w ramie - pod pedałem.
3. typ silnika: - Lochman, kraj producenta - NRF, zużycie paliwa na 100km - 0.6 l, prędkość maksymalna - 25 km/godz., ciężar - 5, położenie w ramie - pod pedałem.
4. typ silnika: -Victoria FM, kraj producenta -NRF, zużycie paliwa na 100km - 1,5 l, prędkość maksymalna - 42 km/godz., ciężar - 9.5, położenie w ramie - tył na widelcu.
5. typ silnika: - Velo-Solex, kraj producenta -Anglia, zużycie paliwa na 100km - 1,0 l, prędkość maksymalna - 28 km/godz., ciężar - 8, położenie w ramie - przód.
6. typ silnika: -Riva-Milan, kraj producenta - , zużycie paliwa na 100km - 1,5 l, prędkość maksymalna - 40 km/godz., ciężar - , położenie w ramie - tylne koło.
Artykuł zaczerpnięty z gazety "Przysposobienie Rolnicze" z końca lat 50-tych.