Silniczki przyczepne do rowerów

01 listopad 2018 Written by o jednośladach 2736
Silniczki przyczepne do rowerów


JAN MAZURKIEWICZ

W maju ubiegłego roku zamieściliśmy w Przysposobieniu Rolniczym artykuł omawiający sprawę zdobycia prawa jazdy i motocykla lub jakiegokolwiek bądź innego pojazdu.
Przez ten rok zapewne niektórzy z Czytelników już zdobyli prawa prowadzenia, a może i same pojazdy, a nadto zmieniła się sytuacja na rynku. pojazdów jest więcej, większa jest ich różnorodność, wiele pojazdów można kupić bez talonów.
Postaramy się więc w paru krótkich artykułach zaznajomić Czytelników z naszym sprzętem motoryzacyjnym.
Istniejące na rynku użytkowe pojazdy mechaniczne dają się z grubsza podzielić na trzy grupy: jedno, dwu- i wielośladowe. Oczywiście mowa tu jest o ilości śladów, jakie zostawia po sobie jadący pojazd. Łatwo, więc bez wielkich naukowych badań odpowiedzieć, że np. rower czy motocykl zostawia po sobie jeden ślad. Samochód - dwa, o ile oczywiście posiada jednakowy rozstaw kół, a np. ciągnik rolniczy Zetor (trójkołowy) czy motocykl bagażowy na trzech kołach (nie przyczepka ) - trzy.
     Do mechanicznych pojazdów jednośladowych zaliczamy: motocykl, skutery, motorowery, czyli małe motocykle z pomocniczymi pedałami, mopedy, czyli specjalnie skonstruowane rowery z silniczkiem wbudowanym na stałe, oraz zwykłe rowery z doczepnymi silnikami. W Polsce jest około 750 tysięcy rowerów, a roczna produkcja w ilości ponad 300 000 sztuk oraz spory import świadczą, że rower długo jeszcze będzie najpopularniejszym środkiem transportu indywidualnego oraz masowej turystyki.
     Rower wymaga jednak zdrowych nóg i serca, a nie każdy przecież nadaje się na zawodnika Wyścigu Pokoju. Dla wszystkich pozostałych więc, a zwłaszcza dla tych, dla których rower jest środkiem codziennych dłuższych dojazdów do pracy czy szkoły oraz dla turystyki - godnym zalecenia jest przyczepny silniczek. Podstawową cechą takiego silnika powinna być lekkość, łatwość zamontowania do roweru, prostota obsługi, niezawodność działania i... niska cena. w spotykanych rozwiązaniach a samych najpopularniejszych w Europie typów silniczków jest ponad 50 - objętość skokowa cylindra nie przekracza 50 cm3. W tych warunkach moc silnika zawiera się w granicach od 0,4 do 1,5 KM, a maksymalne obroty od 2000 do 6000 minutę przy zużyciu paliwa od 1 do 1,8 litra na 100 lam jazdy. Największa szybkość jaką zapewniają tego rodzaju silniczki waha się od 25 do 40 km/godzinę. Ciężar kompletnego silnika wraz z wyposażeniem nie przekracza 4 do 10 KG. Sposobów przeniesienia napędu na koło roweru jest trzy i zalezą one od konstrukcji silniczka:
     1)Silnik zamocowany na bagażniku tylnim lub z boku ramy pod piastą koła tylnego. Napęd z silnika przenoszony jest za pomocą kół zębatych, łańcucha rowerowego lub paska klinowego.
     2) Silnik umocowany do tylnego koła roweru napędza bezpośrednio piastę koła.
     3) Silnik umocowany tuż przed kołem przednim lub tylnym, albo pod pedałami - napędza koło za pomocą krążka gumowego umocowanego na wale silniczka i dociskanego bezpośrednio do bieżnika opony.
     Ten ostatni sposób, jako najprostszy i najtańszy zyskał sobie największe powodzenie mimo niedogodności w postaci większego zużywania opony.
     Uruchomienie silniczka następuje przez zwykłe rozpędzenie się na rowerze, a zatrzymanie przez zamknięcie dźwigni "gazu" umocowanej na kierownicy i przyhamowanie lub przez "dekompresor" uruchamiamy ręczną dźwignią umocowaną do kierownicy.
     Każdy silnik powinien dać się odłączyć od napędu, aby móc np. prowadzić rower nie napędzając silnika. W silnikach trzeciej grupy odbywa się to po prostu przez odchylenie zawiasowo umocowanego silniczka. dzięki czemu przerywa się kontakt rolki napędowej z kołem. W Polsce produkowany jest silni czek rowerowy oznaczony symbolem RO-1 (cena 1200 zł) i rozprowadzany przez sklepy sportowe i CRS. Oprócz tego silnika na rynku można bez żadnych ograniczeń nabywać silniczki produkcji węgierskiej "Dango" (cena 1500 zł), a gdzieniegdzie pozostały może niesprzedane jeszcze silniczki niemieckie MAW.
     Dla lepszego zorientowania się we właściwościach tych silniczków zamieszczamy ich fotografie oraz krótkie opisy techniczne, jak również dla porównania dane kilku innych, bardzo popularnych za granicą.

1. typ silnika: - R0 -1, kraj producenta - Polska, zużycie paliwa na 100km - 1,4 l, prędkość maksymalna - 27 km/godz., ciężar - 9, położenie w ramie - przód.
2. typ silnika: - Dango, kraj producenta - Węgry, zużycie paliwa na 100km - 1,8 l, prędkość maksymalna - 37 km/godz., ciężar - 7, położenie w ramie - pod pedałem.
3. typ silnika: - Lochman, kraj producenta - NRF, zużycie paliwa na 100km - 0.6 l, prędkość maksymalna - 25 km/godz., ciężar - 5, położenie w ramie - pod pedałem.
4. typ silnika: -Victoria FM, kraj producenta -NRF, zużycie paliwa na 100km - 1,5 l, prędkość maksymalna - 42 km/godz., ciężar - 9.5, położenie w ramie - tył na widelcu.
5. typ silnika: - Velo-Solex, kraj producenta -Anglia, zużycie paliwa na 100km - 1,0 l, prędkość maksymalna - 28 km/godz., ciężar - 8, położenie w ramie - przód.
6. typ silnika: -Riva-Milan, kraj producenta - , zużycie paliwa na 100km - 1,5 l, prędkość maksymalna - 40 km/godz., ciężar - , położenie w ramie - tylne koło.


Artykuł zaczerpnięty z gazety "Przysposobienie Rolnicze" z końca lat 50-tych.


Last modified on wtorek, 14 listopad 2023 12:26