Przecież moped jest ponad trzykrotnie droższy od kompletu - rower z silniczkiem. Otóż moped to już jednak pojazd mechaniczny z prawdziwego zdarzenia a posiada te same przywileje co jego przodek:
- nie podlega podatkowi drogowemu,
- nie jest wymagane prawo jazdy; może jeździć nim nawet młodzież,
- nie musi. mieć tablic rejestracyjnych,
- ma duże ulgi w obowiązku ubezpieczenia.
Przyjrzyjmy się jego budowie. Konstrukcja ramy została zmieniona, gdyż wskutek większej mocy silnika wzrosła szybkość całego pojazdu, czemu nie odpowiadała nawet wzmocniona rama rowerowa. Z tego samego powodu zastosowano resorowanie przedniego koła, a zdarzają się modele z resorowanym tyłem.
W pierwszym okresie, kiedy produkcja mopedów zajmowały się małe zakłady mechaniczne, a zwłaszcza wytwórnie rowerów większości wypadków montowano nawy ten typ pojazdu z części lub całych zespołów rowerowych. Stąd wprowadzone zmiany w zewnętrznym wyglądzie ram, kół itp. były wywołane koniecznością zapewnienia im należytej wytrzymałości. W miarę jednak, jak moped zdobywał sobie odbiorcę i rosło zapotrzebowanie na tego rodzaju pojazd, wiele fabryk motocyklowych zaczęło poważnie interesować się jego produkcją wielkoseryjną. Jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać samoistne konstrukcje mopedowe nawzajem licytujące się w zakresie największej wygody, maksymalnego bezpieczeństwa i dużej elegancji.
Niezależnie od nazwy, współczesne mopedy zapewniają już dostateczne minimum ekonomiczności i trwałości tak silnika jak i podwozia. Ponadto w związku z ich przeznaczeniem, oczywiście za odpowiednią cenę, mopedy bywają bardzo bogato oblachowane dla zabezpieczenia jeźdźca przed zachlapaniem błotem lub smarem, mają coraz to lepsze resorowanie, szereg pomysłowych szczegółów ułatwiających jazdę, jak skrzynki biegów bezstopniowe, przerzutki biegów zamontowane w rękojeściach kierownicy, różne dodatki w postaci szybkościomierzy, specjalnych bagażników, ozdóbek chromowanych - oraz niedostatki w postaci zaniku.., pedałów (Jawa 50). Przydatność mopedu jest bezsporna niemal w każdych warunkach, szczególnie dla podmiejskich wsi jako tani, wygodny i niezawodny środek lokomocji. Również dla podmiejskich dostawców nabiału moped jest świetnym urządzeniem, oczywiście pod warunkiem zaopatrzenia się w lekką dwukołową przyczepkę o ładowności około 40 kg.
Rynek krajowy bogato jest zaopatrzony w ogólnie dostępne mopedy: niemieckie "Simsony" i polskie "MR-I Ryś". W niedalekiej przyszłości zapowiedziane są bardziej luksusowe odmiany "Rysiów".
Niestety cena dotychczas dostępnych mopedów jest jednak na przeciętną młodzieżową kiesę trochę za wysoka i wynosi 6 500 zł. Jedyna nadzieja w fabryce "Rysiów"
w Zakrzowie koło Wrocławia, że uproszczony "odluksusowiony" moped będzie standardowy i dla "standardowej" kieszeni.
Źródło: gazeta "Mechanizacja rolnictwa" lata 50/60.