- nie podlega podatkowi drogowemu,
- nie jest wymagane prawo jazdy; może jeździć nim nawet młodzież,
- nie musi. mieć tablic rejestracyjnych,
- ma duże ulgi w obowiązku ubezpieczenia.
Przyjrzyjmy się jego budowie. Konstrukcja ramy została zmieniona, gdyż wskutek większej mocy silnika wzrosła szybkość całego pojazdu, czemu nie odpowiadała nawet wzmocniona rama rowerowa. Z tego samego powodu zastosowano resorowanie przedniego koła, a zdarzają się modele z resorowanym tyłem.
W pierwszym okresie, kiedy produkcja mopedów zajmowały się małe zakłady mechaniczne, a zwłaszcza wytwórnie rowerów większości wypadków montowano nawy ten typ pojazdu z części lub całych zespołów rowerowych. Stąd wprowadzone zmiany w zewnętrznym wyglądzie ram, kół itp. były wywołane koniecznością zapewnienia im należytej wytrzymałości. W miarę jednak, jak moped zdobywał sobie odbiorcę i rosło zapotrzebowanie na tego rodzaju pojazd, wiele fabryk motocyklowych zaczęło poważnie interesować się jego produkcją wielkoseryjną. Jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać samoistne konstrukcje mopedowe nawzajem licytujące się w zakresie największej wygody, maksymalnego bezpieczeństwa i dużej elegancji.

Rynek krajowy bogato jest zaopatrzony w ogólnie dostępne mopedy: niemieckie "Simsony" i polskie "MR-I Ryś". W niedalekiej przyszłości zapowiedziane są bardziej luksusowe odmiany "Rysiów".
Niestety cena dotychczas dostępnych mopedów jest jednak na przeciętną młodzieżową kiesę trochę za wysoka i wynosi 6 500 zł. Jedyna nadzieja w fabryce "Rysiów"
w Zakrzowie koło Wrocławia, że uproszczony "odluksusowiony" moped będzie standardowy i dla "standardowej" kieszeni.
Źródło: gazeta "Mechanizacja rolnictwa" lata 50/60.