Polskie Motorowery - Ryś i Żak

02 grudzień 2024 Written by o jednośladach 188
Polskie Motorowery - Ryś i Żak

Jak wiadomo, nasza redakcja ogłosiła rok 1961 rokiem pod znakiem techniki. W związku z tym prosimy naszych czytelników o dokładne czytanie artykułów i publikacji na ten temat. W najbliższym numerze organizujemy nowy konkurs pt. „Mała motoryzacja i Ty". Na koniec roku, w grudniu, zostanie opublikowany jeszcze jeden wielki konkurs na tematy techniczne, na który będzie można odpowiedzieć jedynie czytając pilnie nasze wydanie zatytułowane „Rok 1961 — pod znakiem techniki". .....
Z centrum Wrocławia do Zakrzowa można dojechać tramwajem i autobusem. Tam, na terenie dawnej papierni, mieszczą się Zakłady Mechaniczne Zakrzów. Zakłady te produkują motorowery "Ryś" i "Żak", doskonałe produkty polskiego przemysłu
Młoda Kadra
Siedem lat przed pracującymi w Zakrzowie pracownikami, czyli w 1957 roku, postanowiono produkować polskie motorowery. Edward Janas był inżynierem prowadzącym prace nad dokumentacją "Ryś" i "Żak". Jego zespół musiał pokonać wiele trudów i kłopotów, zanim ukończyli pracę. Całkowita dokumentacja wraz z dostarczonymi częściami i próbami drogowymi prototypów była gotowa w rekordowo krótkim czasie - w styczniu 1958 roku. Sporo było jeszcze problemów z silnikami dostarczonymi przez kooperantów oraz z opanowaniem produkcji wytłoczek blaszanych obudowy motoroweru. Ale już na defiladzie 1 Maja 1958 r. w Warszawie pierwsze egzemplarze motorowerów zostały zademonstrowane publiczności. Tego roku, w czerwcu, ruszyła taśma montażowa. Dziś działa ona pełną parą. Nasz przemysł jest zdolny pokryć obecnie całkowite zapotrzebowanie rynku.
„Rysie” i „Żaki” - to poziom światowy
Dokładne badania laboratoryjne i terenowe stwierdziły że nasze motorowery posiadają doskonałą jakość i są one wtrzymałe nawet na złe drogi. Skok teleskopowy amortyzatora przedniego koła wynosi 110 mm, a amortyzatora tylnego - 60 mm. Motorower przejeżdża około 20 tysięcy kilometrów bez remontu. W zbiorniku paliwa mieści się 5,5 litra mieszanki benzynowej, co pozwala na pokonanie 520 km, czyli odległości np. z Warszawy do Krakowa.
MR 1 i MR 2 zwyciężają w rajdach i crossach
Ostatnio Polski Związek Motorowy wprowadził nowe regulaminy dotyczące zawodów motorowerów o pojemności silnika do 50 cm³. Przy klubie moto - sportowym „Spójnia” we Wrocławiu powstała nowa sekcja. Zespół ten uzyskał sześć pierwszych miejsc na „Żakach” i „Rysiach”. W rajdzie ząbkowickim pierwsze miejsce w tej kategorii zdobył młodzik Maciek. Również w rajdzie sudeckim pierwsze miejsce zdobyły nasze maszyny. W mistrzostwach Polski jesienią 1960 roku pierwsze miejsce zdobyły znowu polskie maszyny. Udział w III Rajdzie Patrolowym potwierdza wysoką klasę polskiego sprzętu. We wszystkich tych zawodach „Simsony” i „Jawetki” 555 zajmują dalsze miejsca. A teraz mała tajemnica - podrasowany „Żak” ze zmienioną zębatką uzyskuje prędkość 60-65 km/h. Moc jego silnika wzrasta od 15% do 20%.
Motorowery i zagranica
Polskie mopedy zdobywają uznanie nie tylko w kraju, ale także za granicą. Ostatnio dokonano wysyłki akwizycji do: Arabii Saudyjskiej, Kambodży, Kuby, Gwinei, Ghany, Tunezji, Rodezji, Chile, Cejlonu, Maroka, Argentyny, Turcji, Afganistanu, Belgii, Danii i Holandii. Pierwsza partia 1000 sztuk motorowerów zostanie wkrótce wysłana do ZSRR. Zainteresowanie polskimi wyrobami jest bez precedensu. Rozmawiamy z mgr Wiesławem Granatem, zastępcą dyrektora do spraw handlowych Z.M.Z. Twierdzi on, że dokładne badania laboratoryjne, mimo zwiększonego popytu na rynku, potwierdziły, że nasze motorowery posiadają doskonałą jakość. Są to eksportowe hity, a załoga zakładów będzie sie starała aby Rysiów i Żaków nie zabrakło w sprzedaży.
"Motozbyt" nie zawiedzie
Motorower jest sprzedawany fachowcom, którzy znają się na motoryzacji i potrafią odpowiednio doradzić i pomóc nabywcom w kwestii konserwacji, eksploatacji i wszelkich tajników małej motoryzacji. Dzięki temu zadowoleni są zarówno odbiorcy, jak i producenci. Np. nieodpowiednio dokręcona lub odkręcona śrubka była przyczyną reklamacji i kosztownej wysyłki motoroweru np. ze Szczecina do Wrocławia. Wiele egzemplarzy "Rysi" krążyło po kraju. Brakowało odpowiedniej reklamy oraz dokładnej informacji dla społeczeństwa o produkcji motorowerów w kraju.
Ale sprawę małej motoryzacji wziął w swoje doświadczone ręce "Motozbyt". Dzisiaj skontrolowany i sprawdzony motorower sprzedaje fachowiec. Służy on radą, pomocą i informacją. Ostatnio redakcja miała wiele listów z zapytaniami w sprawie kupna motorowerów na raty. W tej sprawie rozmawialiśmy z dyrektorem mgr M. Szopą, który poinformował: "W sklepach 'Motozbytu' znajdujących się we wszystkich miastach wojewódzkich i innych większych miastach, można nabyć również polskie motorowery. Części zamienne do motorowerów są wysyłane do każdego nabywcy za zaliczeniem pocztowym przez przedsiębiorstwo 'Motozbyt' w Poznaniu, ul. Górczyńska 5. Chętni kupna 'Żaka' na raty wpłacają przy odbiorze pojazdu tylko 754 zł. Reszta należności rozłożona jest na 18 rat miesięcznych po 260 zł. Natomiast na 'Rysia' wpłacamy przy odbiorze 942,50 zł. Reszta również rozłożona jest na osiemnaście rat miesięcznych po 73,25 zł. Do kupna pojazdu na raty upoważniony jest każdy pracujący na stałe. Kupujący nie może być w tym czasie w okresie wypowiedzenia i musi posiadać dwóch pracujących poręczycieli.

Pismo Nowa Wieś 1961


Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę:
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pozostała Literatura:
Prototyp Żak
Dane techniczne Żak mr2
Dane techniczne Żak mr2E
Kilka słow o Rysiu Żaku Komarze
Zanim Kupimy motorower Żak

W Fabryce Żaków

Last modified on wtorek, 03 grudzień 2024 21:41

Please publish modules in offcanvas position.