Silnik Rowerowy Dezamet 029 lub Krupet

01 listopad 2018 Rowerowe
Administrator

Written by


Dezamet -Silnik rowerowy 029 lub Krupet

Idea konstrukcji i produkcji silnika rowerowego powstała w Dezametowskim dziale konstrukcyjnym gdzieś pod koniec lat 80-tych.
Pierwotnym założeniem była budowa silnika montowanego na kole przednim. Wykonano dokumentację i pierwsze prototypy. Jak wynika z informacji pana Krzysztofa Pawełczaka który był wówczas szefem prototypowni , wstępne badania trakcyjne ukazały szereg wad tak technicznych jak i użytkowych tej konstrukcji.(podobnych jak w Gnomie). Młodzi konstruktorzy ich nie znali.
Po pewnym okresie zastoju w pracach nad silniczkiem spowodowanym min. uruchamianiem produkcji Stelli powrócono do pomysłu.



Silnik rowerowy Gnom

01 listopad 2018 Rowerowe
Administrator

Written by

Silnik rowerowy Gnom R01

Silnik Gnom powstał w czasach gdy nasza polska motoryzacja dopiero sie rozwijała. Miał on pomóc robotnikom i młodzieży w szybszy, tańszy i mniej meczący sposób dostac sie do zakładów pracy i szkół.
Konstrukcja silnika zajmował sie m.in. inż. Zdzisław Haman, mający również swój wkład w konstrukcję silnika SM01 do Rysia. Konstrukcja silnika nie była szczytem nowoczesności i zbliżona parametrami technicznymi do innych silników rowerowych z tego okresu.
Silnik Gnom jest dokładną, poza paroma szczegółami, kopią silnika rowerowego Solex. Układ napędu przedniego koła rolką jest jednak najprostszy konstrukcyjnie i co za tym idzie najtańszy.



Prototyp silnika rowerowego RS

01 listopad 2018 Rowerowe
Administrator

Written by

Silnik rowerowy RS
Pierwsze plany konstrukcji silnika wykonał prof. Jan Werner przy pomocy inż. Wacława Cywińskiego juz w czasie okupacji. Niestety cała dokumentacja techniczna zaginęła w zawierusze wojennej.
Koncepcja odtworzenia tego silniczka powstała w grudniu 1951r.a już 16 stycznia 1952r. zostały podjęte pierwsze prace projektowe, w czym brała także czynny udział Politechnika Łódzka. Już po 101 dniach silnik został uruchomiony po raz pierwszy, a 111 dnia odyła się pierwsza jazda próbna.
Silniczek miał dosyć ciekawą prostą konstrukcję. Przeniesienie napędu odbywało się za pomocą rolki napędzającej koło przednie.



Silnik Dezamet model 025

01 listopad 2018 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 025

Silnik 025 jest to tak naprawdę zmodernizowany silnik S38ZB4 w którym zastosowano nożny zmianiacz biegów. Była to ostatnia modernizacja serii S38.
Zastosowanie zmieniacza biegów wymusiło inną konstrukcję obudowy silnik od strony iskrownika oraz lewego karteru silnika. Zmieniono także sposób montowania sprężyny wałka kopniaka (na zewnątrz karterów) na analogiczny do silników seri 023.



Silnik Dezamet model 019

01 listopad 2018 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 019

Jest to pierwszy polski silnik motorowerowy z trzybiegową skrzynią biegów i zarazem pierwszy silnik z nożną zmianą biegów.
Moc silnika, w stosunku do innych silników motorowerowych produkowanych w tym czasie,



Silnik Dezamet model 010

01 marzec 2023 Motorowerowe serii "0"
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model 010

Silnik ten pojawił się na rynku w 1970 roku w podwoziach motorowerów Pegaz 700 i 710.
W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.



Silnik Dezamet model S-38 SH

01 listopad 2018 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by


Silnik Dezamet model S38SH

Silnik ten pojawił sięna rynku w 1970 roku w podwoziach motorowerów Komar 2328 i 2338.
W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.



Silnik Dezamet model S-38 AD

01 listopad 2018 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model S-38AD

Silnik opracowany na bazie silnika S38B.
Nowością było zastosowanie rozruchu za pomocą dzwigni (kopniaka) umieszczonej po prawej stronie silnika, a nie pedałów.
Podniesiono stopień sprężania i moc silnika do 2,25KM co wg. ówczesnych przepisów sprawiało że silnik miał już moc stosowaną dla "lekkich" motocykli.



Silnik Dezamet model S-38

01 listopad 2018 Motorowerowe serii S-38
Administrator

Written by

Silnik Dezamet model S38

Jest to pierwszy silnik popularnej serii S38. Stał się na lata protoplastą następnych modeli silników stosowanych w polskich motorowerach do lat 90.