

Po wygięciu siatki wg rysunku, połączymy jej elementy razem spawając je, lutując mosiądzem lub nitując. Małe jarzmo (2) mocujące bagażnik do uchwytu ramy motoroweru sporządzimy ze stalowego płaskownika, po czym zamocujemy je do poprzeczki (4), przyspawanej do siatki, dwiema śrubami (7) z podkładkami (8) i nakrętkami (9).
W ten sam sposób wykonamy i zamocujemy do drugiej poprzeczki (4) duże jarzmo (3) mocujące bagażnik do prowadnicy kolumny siodła. Od strony kierownicy bagażnik zaopatrzymy w płytkę (10) grubości 6 mm z przymocowanym hakiem (11) służącym do zawieszenia siatki z zakupami. czy zamocowania przewożonej paczki.
Aby bagażnik nie uszkodził lakieru na zbiorniku paliwa, pod płytką (10) zamocujemy gumowy odbój (5) za pomocą nitu lub śruby (6). Gotowy bagażnik należy zabezpieczyć przed korozją za pomocą lakieru lub pokryć go chromem czy niklem.

Pracę rozpoczynamy od wypiłowania stalowej kostki o wymiarach 40 x 31 / x 30 mm. Następnie należy wywiercić w kostce otwór na pomieszczenie zamka i wytoczyć dwa kanaliki (l) na kołek zamykający. Otwór (2) służy natomiast tylko do umożliwienia wydłutowania kanału (3), który najłatwiej wykonać można frezarką.
Gotową kostkę oprawy zamka trzeba przyspawać elektrycznie do tylnego widelca motoroweru, tuż przy piaście koła (fot. 2).
Stanisław Zakrzewski
Artykuł z: Młody Technik Nr 7 z 1971 roku.