Od razu należy stwierdzić ze w grupie pierwszej sprawa przedstawia się znacznie lepiej. Nasze "zacofanie motoryzacyjne" dotyczy przede wszystkim drugiej grupy indywidualnej. Motoryzacja indywidualna musiała ustąpić w pierwszym okresie odbudowy kraju i rozbudowy przemysłu ale obecnie nabiera coraz większej aktualności i znaczenia. Kładzie się teraz duży nacisk na ułatwienie pracy i życia, Rozwija się masową produkcję odkurzaczy, pralek, lodówek i innych urządzeń gospodarstwa domowego. Do rzędu urządzeń ułatwiających życie człowieka pracy należy też z pewnością własny środek lokomocji. Wiemy, jak wiele czasu pochłaniają i jak bardzo są meczące dojazdy do pracy. Niedzielny wyjazd na spacer lub wycieczka - Przy korzystaniu z publicznych środków lokomocji - też stają się dość utrudnione i uciążliwe. Posiadanie własnego pojazdu w znacznym stopniu rozwiązuje te zagadnienia, oszczędza wiele czasu, pozwala na lepszy wypoczynek, a w rezultacie i wydajniejszą pracę.
.jpg)
Stosunek ceny samochodu do wysokości zarobków jest u nas taki, że samochód stanowi dla przeciętnego człowieka pracy niedostępne marzenie, a ponieważ możemy liczyć tylko na stopniowy, stosunkowo powolny, wzrost zarobków, pozostanie nim jeszcze przez czas dłuższy. Nie znaczy to naturalnie, że mamy rezygnować z motoryzacji, musimy tylko ograniczyć się na razie do motoryzacji a granicach dla nas dostępnych możliwych. Dlatego słusznie popierany jest u nas obecnie rozwój tzw., "motoryzacji jednośladowej". Motoryzacja jednośladowa to pojazdy dwukołowe - motocykl, skuter i motorower.
Motorower, którym właśnie chcę się w tym artykule zająć, może bardzo przyczynić się do masowej motoryzacji kraju i stać się - obok bardzo już popularnej "WFM-ki" - polskim "pojazdem ludowym" Byłoby jednak błędem traktowania motoroweru jako "motoryzacji dla ubogich", po prostu jako pojazdu tańszego, a więc przez to bardziej dostępnego od motocykla. Motorower jest zupełnie odrębnym typem pojazdu mechanicznego, który dla wielu ludzi i w pewnych warunkach może się okazać bardziej odpowiednikiem od motocykla, najlepszym dowodem tego jest duże rozpowszechnienie motoroweru właśnie w krajach o wysokiej stopie życiowej.
Stwierdzając określenia "pojazd mechaniczny" popełniłem pewną nieścisłość, gdyż pod względem prawnym - motorower nim nie jest. Pojazdy mechaniczne podlegają rejestracji (której widomym dowodem są umieszczane na samochodach i motocyklach numery rejestracyjne), a do prowadzenia ich konieczne jest posiadanie prawa jazdy; warunkiem otrzymania zaś prawa jazdy jest ukończenie kursu i zdanie egzaminu. Motorower z silnikiem o pojemności do 50 cm nie jest w świetle przepisów uważany za "pojazd mechaniczny", a wiec nie podlega rejestracji i nie wymaga prawa jazdy. Jest to bezsprzecznie duże ułatwienie, a przede wszystkim umożliwia jazdę na motorowerze młodzieży. Jak wiadomo. żeby otrzymać prawo jazdy trzeba mieć ukończonych 18 lat lub też tylko 18, ale i pozwolenie rodziców.
.jpg)
Motorower jest dużo lżejszy od motocykla, rozwija mniejszą szybkość, a prowadzenie go jest bardzo łatwe, zwłaszcza dla umiejących jeździć na rowerze. Ułatwia je zachowanie pedałów i hamowanie przez ruch tych pedałów do tyłu, który każdy rowerzysta ma już "we krwi". Ze względu na swoją lekkość i zwrotność jest on również idealnym pojazdem w ożywionym ruchu miejskim. Odpada też przy nim w znacznym stopniu tak kłopotliwa u nas kwestia garażowania. Przy ciężarze niewiele przekraczającym 40 kg wprowadzenie go po kilku schodach, czy nawet przeniesienie nie sprawia trudności. Wreszcie należy podkreślić taniość pojazdu i - w związku z niewielkim zużyciem paliwa - niskie koszty eksploatacji. Wprawdzie zastrzegłem się na początku, że nie jest to jedyne usprawiedliwienie Warunkach naszych warunkach cena jego powinna wynosić około połowy- lub niewiele tylko powyżej połowy ceny "Wuefemk". Tani i masowo produkowany motorower może liczyć na szerokie rozpowszechnienie i stać się pojazdem naprawdę dla wszystkich. Jeśli warunek niskiej ceny w połączeniu ze sprzedażą na dogodne raty zostanie spełniony - drogi nasze, na których już spotyka się dużo "Wuefemek", powinny zaroić się od motorowerów, chociaż już chyba nie w tym roku. Artykuł mój byłby bardziej odpowiedni na wiosnę ale wyjdzie on mniej więcej w tym samym czasie, w którym powinny ukazać się na rynku polskie tanie i popularne motorowery. Jedno tylko zastrzeżenie i jedna tylko prośba do tych wszystkich, których artykuł ten zachęci do kupna motoroweru: to, że jego kierowca nie musi dostawać prawa jazdy nie znaczy, żeby był zwolniony z obowiązku znajomości przepisów drogowych i ścisłego ich przestrzegania. Na razie motorowerów jest niewiele, a już czasem zdarza się niestety, że nieprawidłowa i lekkomyślna jazda ich posiadaczy utrudnia ruch i stwarza niebezpieczne sytuacje - tak dla nich samych jak i dla innych użytkowników dróg.

Rozpiętość typów motorowerów jest, jak już wspomniałem, bardzo duża - od wzmocnionego roweru z silnikiem - do konstrukcji typowo już motocyklowych, z pełnym resorowaniem przedniego i tylnego koła, bogatym wykończeniem i oprzyrządowaniem, dużym zastosowaniem części chromowanych itp. Naturalnie - w związku z tym - rozpiętość cen będzie też dosyć znaczna. Jaki typ motoroweru powinien być produkowany w Polsce? Naturalnie chcielibyśmy żeby był jak najlepszy i jak najładniejszy, ale na pierwszym planie trzeba jednak postawić kwestię ceny, żeby mógł stać się naprawdę pojazdem dostępnym dla szerokich warstw ludności. Chciałbym się tu powołać na jeden znamienny przykład. Francja, kraj o silnie rozwiniętej motoryzacji, produkuje Citroena 2CV - samochód bardzo dobry, ale i bardzo brzydki. Ponieważ szło tu o ominięcie kosztownych głębokich tłoczeń, Citroen 2CV ma kanciaste nadwozie, pokryte lakierem bez połysku, ani jednej części chromowanej i bardzo proste wykończenie wnętrza. Zrezygnowano ze wszystkiego, co podwyższa koszt produkcji, a ma znaczenie tylko ze względu na ładny wygląd. Samochód ten cieszy się - w kraju zamożniejszym od naszego - olbrzymim powodzeniem. Myślę, że przykład ten zasługuje na naśladowanie. W przyszłości lub nawet obecnie - równolegle do produkcji motorowerów skromniejszych możemy wyrabiać także motorowery w wykonaniu bardziej luksusowym, ale podstawowym, masowo produkowanym typem powinien być motorower prostej a mocnej konstrukcji, trwały, łatwy w obsłudze i przede wszystkim tani. A jak wyglądają motorowery polskie? Od dwóch lat jest produkowany przez Zakłady Metalowe w Zakrzowie pad Wrocławiem motorower "Ryś". Jest on dobry i ładny, zdaniem niektórych lepszy od dość popularnego u nas "Simsona", na pewno - ze względu na bardzo dobre resorowanie przedniego i tylnego koła - jest bardziej od niego odpowiedni do jazdy po złych drogach. Niestety nie posiada on zbyt wielu kwalifikacji na "pojazd ludowy" z powodu ceny, która wynosi 6500 zł.

Motorower "Żak" jest uproszczonym typem motoroweru "Ryś", tylko bez obudowy i z trochę zmienioną ramą. "Ryś" posiada obudowę typu stosowanego w skuterach, której wykonanie wymaga głębokich tłoczeń, dużego zastosowania spawania, a następnie szpachlowania i szlifowania. Wpływa to naturalnie na znaczne zwiększenie kosztów produkcji. Dla przykładu porównajmy tylko technologię wykonania przedniego błotnika motorowerów "Ryś" i "Żak". Błotnik "Rysia" wykonany jest przez głębokie tłoczenie, następnie jednej drugiej jego strony przyspawane są blachy boczne. Przed położeniem lakieru błotnik musi być naturalnie szlifowany i szpachlowany. Błotnik Żaka jest walcowany, a lakier kładziony bez szpachli - powierzchnia jest zupełnie gładka. Jeszcze więcej trudności nastręcza wykonanie tylnej obudowy Rysia, spawanej z kilku tłoczonych elementów. Żak nie posiada obudowy, niewielkie osłonki boczne wykonane są nie z blachy, lecz z tworzywa sztucznego.
Pokreślić należy, że Żak nie będzie wcale gorszym pojazdem od Rysia. Rezygnacja z obudowy spowodowała nie tylko znaczne obniżenie kosztów produkcji, ale także zmniejszenie ciężaru o przeszło 10kg. Ryś waży 58kg, Żak tylko 48kg dzięki czemu ma trochę większą szybkość a przede wszystkim lepsze przyśpieszenie. Poza tym Żak ma tak samo jak Ryś resorowanie przedniego koła na widełkach teleskopowych o skoku 88mm, resorowanie tyłu na wahaczach o skoku 80mm z regulowanym amortyzatorem ciernym. Dodatkową zaletą Żaka jest możność regulacji wysokości siodła. Czy mimo braku obudowy wygląd Żaka można uznać za dużo brzydszy? Czytelnicy osądzą sami porównując zdjęcia obydwóch pojazdów- zdania są tu podzielone.
Motorower Ryś ma silnik dwusuwowy o pojemności 49.8ccm i mocy 1.6 KM przy 500 obr/min, produkcji WSK w Psim Polu pod Wrocławiem Dawniejsze typy "Rysia" miały silnik SMO1, którego rozruch odbywał się przez pedałowanie w czasie jazdy (ewentualnie na postoju, ale przez postawienie motoroweru na podpórce tak żeby tylnie koło mogło się obracać).

Produkcja Zakładów jest zorganizowana dobrze i przebiega sprawnie dzięki właściwemu opracowaniu jej technologii i dobremu oprzyrządowaniu. Na przykład przyrząd do spawania dość złożonej i składającej się z kilku elementów ramy motoroweru zapewnia szybkość przebiegu operacji, a jednocześnie zachowanie dużej dokładności. Zwraca uwagę nowoczesna lakiernia. Części lakierowane, podwieszone na przenośniku łańcuchowym, przesuwają się kolejno powolnym ruchem przez stanowiska do malowania, a następnie komory grzejne. Lakierowanie na gorąco zapewnia trwałe powłoki o silnym połysku. Stanowiska lakiernicze są obudowane i otwarte tylko od przodu - przed tylną ścianą spływa stale "deszcz wody" pochłaniający kropelki rozpylonego lakieru, tak że powietrze w lakierni jest zupełnie czyste. Nie czuje się wcale charakterystycznego, ostrego zapachu lakierów syntetycznych.

Sprawność pracy Zakładów w Zakrzowie pozwala wierzyć, że pierwsza seria motorowerów ukaże się w sprzedaży w projektowanym terminie, a następnie zostanie osiągnięta planowana na przyszłości produkcja "Żaków" - 60000 motorowerów rocznie. Produkcja "Rysi" zostanie utrzymana, choć w mniejszych ilościach, opracowane są pewne zmiany i dalsze ulepszenia, np. zastosowanie podobnie jak w skuterach osłony na nogi. Projektowana jest budowa motoroweru dwuosobowego, a także motoroweru w specjalnym wykonaniu sportowym. Choć motoroweru nie ma jeszcze na rynku, są już zapytania eksportowe i prowadzone są na ten temat rozmowy.

Wysoka jakość rowerów bydgoskich Zakładów jest powszechnie znana, nowy ich produkt - motorower - tez nie sprawił zawodu. W związku z dużym doświadczeniem i tradycją Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w budowie roweru, motorower ich też w większym stopniu oparty jest o klasyczną konstrukcję rowerową. Zachowany został - podobnie jak w rowerze tył sztywny, zato w sposób bardzo prosty i ładny rozwiązano zawieszenie przedniego koła na krótkim pchanym wahaczu - charakterystyka resorowania dobra i właściwa, skok 50 mm. Brak resorowania tylnego koła częściowo zastępuje bardzo dobrze resorowane siodło. Konstrukcja motoroweru jest bardzo czysta i - właśnie przez swoją prostotę i racjonalność - zdecydowanie ładna. Niewielkie boczne osłony przyczyniają się do polepszenia wyglądu "Komara", a jednocześnie osłaniają silnik i chronią od pobrudzenia się o niego, wzmocnienie ramy tworzą wygodny uchwyt do podniesienia motoroweru, który waży tylko 45 kg. Zastosowany tu został silnik SMO2, produkowany w oparciu o założenia zakładów bydgoskich przez WSK Psie Pole pod Wrocławiem, ulepszony i lżejszy typ silnika SM01. Silnik waży 10.5 kg

Jeździłem na wszystkich 3 motorowerach. Wygoda jazdy na "Komarze" w związku ze sztywnym tyłem jest nieco mniejsza niż na "Rysiu" lub "Żaku", ale dzięki naprawdę bardzo dobremu siodłu zupełnie wystarczająca, nawet na gorszych drogach. Nie ulega wątpliwości ze "Komar" jest konstrukcją bardziej uproszczoną. Jest za to lżejszy i powinien być tańszy, a to jest nadzwyczaj ważne. Rozpoczęcie produkcji od typu prostego, e później wprowadzanie zmian i ulepszeń w miarę doświadczeń, należy też uważać za właściwą drogę.
Rozwiązanie konstrukcyjne "Żaka" i "Komara" uznać trzeba za dobre. W chwili gdy artykuł ten idzie do druku (początek czerwca) nie jest jeszcze zatwierdzona ich cena.(Państwowa Komisja Cen zatwierdziła w lipcu br. Ceny motorowerów "Komar" -zł 4500, -, "Żak" - zł 5200,- przyp. red.) Sprawa ta ma zasadnicze znaczenie, gdyż tylko przy odpowiednio niskiej cenie motorower może spełnić swoje zadanie i liczyć na szerokie rozpowszechnienie.
Inż. Zbysław Perzyński
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę. Datki zostaną przekazane na dalszy rozwój strony.
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę:
Pozostała Literatura:
Prototyp Żak
Dane techniczne Żak mr2
Dane techniczne Żak mr2E
Zanim Kupimy motorower Żak Żak młodszy brat Rysia