4KM z 50cm silnika Dezamet S38
Wielu użytkowników mopedów posiada pozwolenia na prowadzenie pojazdów mechanicznych a niektórzy z nich pragnęliby osiągnąć swym pojazdem większe prędkości i lepiej przyśpieszać. Dla tych posiadaczy Komarów i Żaków (ew. Rysi, których pojazdy zaopatrzone są w silniki tupu S38 produkcji Zakładów Metalowych Nowej Dębie, podajemy opis przeróbek silnika sposobem warsztatowym, które mszą być wykonane, aby otrzymać zamierzony efekt wzrostu mocy z 1,8KM do 4KM.
Najwięcej pracy wymaga przygotowanie zespołu cylindra. Należy więc:
- stoczyć górną część cylindra (powierzchnię styku z głowicą) o 1,5mm,
- podnieść o 1 mm górną krawędz kanału wylotowego,
Sfrezować dolne krawędzie zewnętrzne szczelin przelotowych w tulei cylindra (ścięcie 2,5mm 45stopni)
Sfrezować szyjkę od gaźnik z równoczesnym sfrezowaniem części piątego żebra licząc od góry (wg rys.) dla umocowania kostek pod króciec gaźnika G16, stosowanego zamiast gaźnika G-12,
- wykonać kostki do mocowania króćca gaźnika G16 wg wymiarów podanych na rys. i wkręcić w te kostki śruby dwustronne M5 dług. 20mm
- wykonać króciec gaźnika G16 o przekroju 16mm (stosowany dawniej do silnika tup S01 – WFM model 1956r.)
- wykonać podkładkę aluminiową o grubości 1,5mm (można odrysować ją od podstawy cylindra).
Pozostałe przeróbki nie powinny już nastręczać większych trudności. Należy jeszcze tylko:
-stoczyć powierzchnię stykową głowicy 0 1,5mm,
-skrócić płaszcz tłoka przez stłoczenie go od dołu 3mm
Montaż zespołu cylindra należy przeprowadzić po wykręceniu dwóch śrub dwustronnych M6 mocujących cylinder i głowicę1) (szpilki) od strony ssącej cylindra. Kolejność czynności jest następująca:
- nasunąć na szpilki aluminiową podkładkę pod cylinder obłożoną obustronnie uszczelkami papierowymi
- nałożyć cylinder na tłok i wcisnąć go w obudowy
- wsunąć pomiędzy żebra kostki do mocowania króćca,
- wkręcić dwie pozostałe szpilki tak, aby przechodziły przez otwory w kostkach
- na śruby M5 wkręcone w kostki nałożyć króciec pod gaźnik G16(powierzchnie styku cylindra i króćca powlec cienka warstwa hermetyku),
- nakręcić nakrętki M5 mocującej króciec
Należy zwrócić uwagę na łagodne połączenie między kanałem ssącym cylindra a kanałem króćca; niedopuszczalne jest wystawanie krawędzi. Celowe jest wygładzenie wszystkich kanałów cylindra.
Bardzo ważny jest dla tego silnika układ wylotowy, który przedstawiono na rysunku. Układ ten składa się z tłumika wylotu spalin motocykla WSK (silnik S01-Z) i odcinka rury wylotowe tegoż motocykla o długości 300mm, z dospawaną stożkowa końcówką. Przed uruchomieniem silnika należy jeszcze pamiętać o ustawieniu zapłonu, który powinien następować 3mm przed ZZ i o regulacji gaźnika G16, co nie powinno nastręczać trudności wykonawcy przeróbek silnika.
Sadzimy że efekty pracy włożonej w wykonanie podanych przeróbek zadowolą użytkowników silnika S38, który stanie się silnikiem bardzo dynamicznym, oraz pozwoli – przy istniejących przełożeniach mopedów Żak i Komar – rozwinąć prędkość ok 65km/godz. Ostrzegamy, że trwałość tak wysilonego silnika może ulec zmniejszeniu.
Mgr inż. W. Wiatrak.