a) — "m i e j s k i", o niezłożonej konstrukcji i często skąpym oblachowaniu, małych kołach (zwykle 8:10 cali) i silniku do 150 cm3;
b) — "t u r y st y c z n y", znacznie cięższy i masywniejszy, na kołach o średnicy do 17 cali i silniku do 250 cm3;
c) — "u ż y t k o w y", służący do przewozu lekkich towarów (poczta, nabiał, jarzyny) lub pasażerów.
Małe koła przy skuterze mają swoje zalety i wady. Do zalet zaliczyć należy możliwość lepszego resorowania przez zmniejszenie mas nieresorowanych oraz zwiększenie skoku resoru, łatwość osłonięcia koła, łatwiejsza produkcja tarcz kół (tarcze tłoczone dwudzielne w płaszczyźnie pionowej). A wady? W pierwszym rzędzie skłonność do wyłapywania nawet małych nierówności drogi, szybsze zużywanie się opony oraz znacznie mniejszy efekt żyroskopowy (własność ustawiania się koła prostopadle do jezdni). Ten ostatni mankament — przy braku oparcia dla kolan — utrudnia nieco prowadzenie skutera, zwłaszcza na małych szybkościach. Silniki skuterów nie różnią się zasadniczo od motocyklowych. Ewentualne różnice spowodowane są odmiennym systemem umocowania silnika do ramy oraz sposobem chłodzenia. Większość spośród spotykanych — to silnik dwusuwowy o pojemności od 50 cm3 (Jawa 555), do 250 cm3.
Tylko nieliczne skutery posiadają silniki czterosuwowe: Heinkel, Ducati, Moto-Guzzi i Motobecane. W Polsce spotykamy najczęściej cztery typy skuterów: Lambretta 150, Peugeot, Jawa 175 i nasza polska Osa 150. Trafiają się i inne, ale rzadko.
Jakie są możliwości nabycia którejś z tych maszyn? Niestety — w sklepach nie ma żadnego ze wspomnianych typów. Chyba, że używane. Mała ilość sprowadzonych z zagranicy Lambrett rozeszła się jeszcze przed obniżką cen skuterów, niezbyt udany Peugeot po obniżeniu ceny z 22 tysięcy na 17 500 zł, również "wyczerpał się". A polski skuterek WFM-Osa 150? Wypuszczono dopiero właściwie próbną serię, a na szerszą, bardziej masową produkcję musimy jeszcze trochę zaczekać. A teraz kilka szczegółów technicznych, które pozwolą na bliższe poznanie skuterów różnych marek.
WFM-Osa ma pojemność, dokładnie, 148 cm3, moc 6,5 KM, 5 tys. obrotów, zużycie paliwa: 3 l na 100 km. Ciężar maszyny = 115 kg, ogumienie 3,25 X 14 cali, pojemność zbiornika wynosi 9 litrów, a maksymalna szybkość — 80 km/godz.
Natomiast włoska Lambretta 125 silnik ma słabszy od naszej Osy, o mocy 5 KM, ma 600 obrotów, zużywa 2 litry paliwa, waży 85 kg, a wymiary ogumienia wynoszą w calach 4,00 X 8. Zbiornik o pojemności 6,3 litra, szybkość do 75 km/godz.
"Starsza siostra" wspomnianej wyżej maszyny, Lambretta 150, ma pojemność silnika 148 cm3, moc 6 KM, zużywa 2,1 litra na 100 km, zaś jej ciężar wynosi 90 kg. Ogumienie 4,00 X 8 cali, pojemność zbiornika — 7,1 litra, a maksymalna szybkość — 80 km/godz.
Wszystkich typów skutera nie jesteśmy w stanie omówić ze względu na brak miejsca. Wobec tego — na zakończenie — przyłączamy się do chóralnego westchnienia wszystkich naszych Czytelników: oby Warszawska Fabryka Motocykli rozpoczęła jak najrychlej masową produkcję.
Os: JAN MAZURKIEWICZ
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę: